نسخه چاپی

هیل:شكست مذاكرات خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌كند

پایگاه خبری هیل در گزارشی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به تبعات شكست مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داده و نوشته است كه این امر می‌تواند خاورمیانه را بیش از پیش بی‌ثبات و خطرناك كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه خبری «هیل» روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است که شکست این گفت‌وگوها می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.

«جو بارنز» نویسنده این مطلب با اشاره به مذاکرات جاری میان تهران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، نوشته است که دولت آمریکا «اولویت بالایی» برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران قائل است و توافق احتمالی را «بخش مهمی از میراث سیاست خارجی» خود می‌داند.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران به هر حال در راستای منافع و امنیت ملی ایالات متحده است، نوشته است که این توافق در بدترین حالت فاصله فرضی ایران با سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد. به نوشته بارنز، در مقابل شکست مذاکرات، فشارها بر دولت اوباما برای اقدام نظامی علیه ایران را افزایش می‌دهد. هیل تصریح کرده است که واشنگتن هیچ‌گاه مشتاق اقدام نظامی علیه ایران نبوده است، چراکه می‌داند چنین اقدامی تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تعویق می‌اندازد و قادر به نابودی آن نیست و در عین حال اتحاد داخلی ایران را افزایش می‌دهد. افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه و همچنین تضعیف تلاش‌ها برای رویارویی با گروه تروریستی داعش از دیگر مواردی است که از آن‌ها به عنوان تبعات شکست مذاکرات هسته‌ای و اقدام نظامی احتمالی یاد شده است.

نویسنده این مطلب با اشاره به منافع اقتصادی توافق برای ایران و همچنین مشکلات فنی باقی‌مانده در مسیر حصول توافق، نوشته است که در حال حاضر مهمترین مسئله، اختلافات سیاسی طرفین است.

این گزارش می‌افزاید: «در خاورمیانه، هم اسرائیل و هم عربستان سعودی به شدت به هرگونه توافق هسته‌ای با ایران مظنون هستند. آن‌ها احتمالا اقدام نظامی ایالات متحده به تأسیسات هسته‌ای ایران را به توافقی که توان غنی‌سازی زیادی را در اختیار ایران قرار دهد، ترجیح می‌دهند. دولت اوباما تاکنون در برابر این مخالفت‌ها ایستاده، اما به محض آنکه جزئیات توافق علنی شود، احتمالا انتقادهای شدیدی از سوی سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها مطرح خواهد شد.»

بارنز با بیان اینکه هم در داخل ایران و هم در آمریکا مخالفت‌هایی با توافق وجود دارد، نوشته است که احتمال دارد اعضای کنگره پس از حصول توافق، با تصویب قوانینی برای تضعیف و تخریب توافق تلاش کنند. وی می‌افزاید: «دولت اوباما قویا اعلام کرده است که آماده است تا در صورت نیاز، از مصوبه کنگره برای تسهیل تحریم‌ها چشم‌پوشی کرده و به جای آنکه رسما خواستار مصوبه کنگره برای لغو تحریم‌ها شود، رأسا آن‌ها را تعلیق کند... اگر (پس از توافق) مصوبه‌ای در کنگره تصویب شود که بتواند توافق را تضعیف کند، احتمالا رئیس‌جمهور آن را وتو می‌کند. اما حتی وتوی مصوبه نیز این پیام را به ایران و شرکای ما در 1+5 می‌دهد که ممکن است ایالات متحده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، به راحتی زیر توافق بزند.»

در پایان این یادداشت آمده است: «با توجه به تبعاتی که شکست مذاکرات برای هریک از طرفین دارد، مذاکره‌کنندگان ممکن است که بار دیگر گفـت‌وگوها را تمدید کنند. هم تهران و هم واشنگتن به صورت علنی نسبت به تمدید مذاکرات ابراز بی‌میلی کرده‌اند. اما اگر احتمال شکست مذاکرات قوت گیرد، آنوقت احتمالا دیدگاه آن‌ها تغییر می‌کند. ناکامی در حصول توافق، خاورمیانه را حتی از آنچه که اکنون هست، بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر خواهد کرد.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات ایران و 6 کشور روز سه‌شنبه در حالی در شهر مسقط عمان به پایان رسید که طرفین برای حصول توافق جامع، تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. پس از پایان این نشست که دو روز ابتدایی آن با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا برگزار شد، طرفین از پابرجا بودن اختلافات عمده خبر داده‌اند که همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تمدید مذاکرات را تقویت کرده است.

۱۳۹۳/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...