نسخه چاپی

اختلافات مانع همكاری ایران و تركیه نشد

وزیر امور خارجه تركیه كه صبح چهارشنبه وارد تهران شد در كنفرانس خبری گفت: «ما خواهان حل مشكلات با همكاری كشور دوست و برادر خود ایران هستیم.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران در یک کنفرانس خبری مشترک با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته "با وجود یک دشمن بزرگ ترور و افراط گری در منطقه تلاش می کنیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم و مانع ورود تروریست ها به عراق و سوریه شویم."





آقای چاوش اوغلو٬ وزیر امور خارجه ترکیه برای یک دیدار رسمی وارد تهران شده، با همتای ایرانی خود دیدار کرده است.





آقای ظریف وجود برخی اختلافات در میان دو کشور را تایید کرده و گفته "امیدواریم با گفت‌و‌گوهای بیشتر و تشریک دیدگاه‌ها بتوانیم میزان تفاوت دیدگاه‌ها را به حداقل برسانیم."





به نوشته سایت بی بی سی، اساس اختلافات دو کشور درباره وضعیت عراق و حمایت ایران از حکومت بشار اسد در سوریه است.





وزیر خارجه ترکیه به خبرنگاران گفته "ما خواهان حل مشکلات با همکاری کشور دوست و برادر خود ایران هستیم. در عراق اکنون دولتی حاکم است که حاکمیت آن تمام اقوام را شامل می‌شود و تمام مردم در آن حضور دارند... اگر در سوریه حاکمیتی باشد که مواضع همه مردم و گروه‌ها را شامل شود ما در این مسئله با ایران هم نظر هستیم."





آقای چاوش اوغلو از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ حمایت کرده و گفته "زمانی که ترکیه در شورای امنیت صاحب رای بود ما در کنار ایران بودیم و با دادن رای منفی به قطعنامه شورای امنیت اعلام کردیم که تحریم علیه ایران روش مناسبی نیست."





محمدجواد ظریف در واکنش به این گفته ها از مواضع وزیر خارجه ترکیه تمجید کرده و گفته "من فکر می‌کنم اگر بقیه همسایگان مدل ترکیه را دنبال کنند و بدانند که راه حل هسته‌ای به نفع همه کشورهای منطقه است و به ضرر هیچ کس نیست و کمک کنند که مذاکرات ایران و ۱+۵‌ به نتیجه دست یابد می تواند منافع همگان را تامین کند."





در جریان حضور وزیر خارجه ترکیه به تهران اعلام شده است که رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور این کشور، اوایل سال میلادی پیش رو به ایران سفر خواهد کرد.





سایت دویچه وله نیز نوشته است:





ظریف و چاووش‌‌اوغلو پس از دیدار با یکدیگر طی کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اعلام کردند که دو کشور تصمیم به همکاری نزدیک‌تر در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه و نیز کاهش اختلاف نظرات خود در رابطه با سوریه گرفته‌اند.





محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ضمن اشاره به "تفاوت دیدگاه‌های ایران و ترکیه درباره برخی موضوعات" گفت: «با وجود یک دشمن بزرگ، یعنی ترور و افراط‌‌گری در منطقه تلاش می‌کنیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم و مانع ورود تروریست‌ها به عراق و سوریه شویم.»





مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز گفت که "تفاوت دیدگاه‌هایی میان دو کشور وجود دارد اما این تفاوت دیدگاه‌ها تاثیری بر روابط دو کشور نداشته و ندارد."





پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیشنهاد داده بود که ائتلافی منطقه‌ای برای مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل شود. او چنین ائتلافی را مؤثرتر از ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا دانسته بود.





همچنین وزیر امور خارجه ترکیه ضمن تاکید بر این که دو کشور ایران و ترکیه "اراده جدی برای مقابله با ترور" دارند، گفت: «مهمترین تهدید در منطقه ترور است و کشورهای ایران و ترکیه آسیب‌های زیادی از ترور دیده‌اند. برای مبارزه با تروریست‌ها به توافق رسیده‌ایم.»





سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) با اشاره به دیدار وزیر خارجه ترکیه با رئیس جمهور ایران نوشت:





حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در دیدار با وزیر خارجه ترکیه، خواستار پیش گرفتن «اهدافی مشترک» میان تهران و آنکارا در «زمینه مسائل منطقه‌ای» شد.





آقای روحانی که عصر چهارشنبه ۲۶ آذر، با مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در تهران دیدار می‌کرد گفت دو کشور در زمینه «مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و استقرار ثبات و امنیت همسایگان اشتراک نظر دارند» وافزود که می‌توانند با «گفت‌وگو و رایزنی» در این مسیر موثر باشند.





وزیر خارجه ترکیه در دیدار با حسن روحانی، به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که «دومین نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در این سفر برگزار شود تا زمینه‌های لازم برای اجرایی و عملیاتی شدن اهداف تعیین شده را» فراهم کند.



۱۳۹۳/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...