نسخه چاپی

میانجیگری حزب الله لبنان برای عادی سازی روابط ایران - مشعل

یك روزنامه چاپ بیروت نوشت كه حزب الله لبنان میان ایران و حماس میانجیگیری می كند.

به گزارش نما،‌ روزنامه السفیر به نقل از یک منبع آگاه نوشت:‌ سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم اکنون نقش برجسته ای برای میانجیگری میان ایران و حماس و نزدیک کردن دوباره روابط میان دو طرف ایفا می کند.

هدف این میانجیگیری عادی سازی روابط میان ایران و حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) است.

این منبع اگاه که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: ایرانی ها نیز به این تلاش های میانجیگری نصرالله پاسخ مثبت داده اند و گفته اند که همچنان برای آنها مسئله فلسطین بر همه مسائل اولویت دارد.

آغاز بحران در سوریه در سال 2011 روابط میان ایران و حماس را به شدت تیره کرد.

ایران از دولت بشار اسد حمایت می کند. در مقابل حماس روابط بسیار نزدیکی با مخالفان بشار اسد و در راس آنها اخوان المسلمین سوریه و دیگر گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه دارد.

حماس خود شاخه ای از اخوان المسلمین در غزه است به همین دلیل با شاخه های اخوان المسلمین در مصر،‌ اردن و سوریه نیز روابط بسیار نزدیکی دارد.

تیرگی روابط میان حماس و بشار اسد باعث شد دفاتر حماس در دمشق و سایر شهرهای سوریه توسط دولت این کشور پلمب و خالد مشعل از این کشور اخراج شود.
خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان عالی ترین مقام این گروه پس از چند دهه سوریه را ترک و در قطر اقامت کرد.

سوریه برای چند دهه محل استقرار خالد مشعل و دیگر سران حماس بود.

سوریه همچنین بعد از ایران بیشترین حمایت های سیاسی - تسلیحاتی را از حماس داشت.

بحران 2011 سوریه که تاکنون ادامه دارد باعث شد رابطه دولت بشار اسد با حماس و خالد مشعل به طور کامل قطع شود. خالد مشعل پس از بحران سوریه بارها به صورت صریح از مخالفان بشار اسد حمایت کرد. او علاوه بر این به کشورهای قطر،‌ ترکیه و اردن نزدیک شد کشورهایی که در صف مقدم تلاش ها برای براندازی اسد از قدرت قرار دارند.

بحران سوریه همچنین باعث شد روابط ایران و حماس نیز به شدت کاهش یابد.

خالد مشعل حداقل در 4 سال اخیر هیچ سفری به تهران نداشته است و همین موضوع نشانه سردی روابط میان ایران و حماس است.

حزب الله لبنان علاوه بر این تلاش هایی را برای ازسرگیری روابط میان دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حماس نیز آغاز کرده است.
بنابر این گزارش دولت بشار اسد بازگشت روابط با حماس با سختی هایی روبه رو شده است. با این حال تلاش ها برای بازسازی روابط میان اسد - حماس ادامه دارد.

هنوز حماس و حزب الله لبنان درباره این خبر واکنشی نشان نداده اند.

این منبع اگاه افزود: سفر اخیر هیاتی از مقامات حماس به تهران نیز با حمایت و پیگری حزب الله لبنان انجام شد. در این سفر مقامات حماس و ایران به صورت شفاف و صریح درباره خطر مشترک و دشمن مشترک صحبت کردند. دو طرف در نتیجه این گفتگوها به نگاه مشترک برای بازگشت روابط میان ایران و حماس به وضعیت اولیه دست یافتند.

در این سفر همچنین درباره سفر خالد مشعل به تهران نیز گفتگو و هماهنگی هایی انجام شد.

وی توضیح داد: ایران به دنبال گزینه ائتلاف با حماس و داشتن روابط خوب با این گروه با هدف جنگ با دشمن اسرائیلی بدون توجه به حوادث سوریه است. محور مقاومت تلاش می کند از تعداد دشمنان بکاهد و بر تعداد دوستان بیافزاید. هر کسی که با ما در مسیر مقاومت در برابر دشمن مشارکت داشته باشد می توانیم با او براساس این نگاه مشترک رابطه ایجاد کنیم گرچه تفاوت های بزرگ در موضوعات دیگر وجود داشته باشد.

۱۳۹۳/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...