نسخه چاپی

بررسی زمینه‌های همكاری دو جانبه ایران و تركیه

نشست بررسی زمینه‌های همكاری دو جانبه ایران و تركیه با حضور كارشناسانی از دو كشور در مركز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشست بررسی زمینه‌های همکاری دو جانبه ایران و ترکیه با حضور کارشناسانی از دو کشور در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد.

در این نشست کارشناسان دو کشور زمینه های گسترش همکاری ها بین دو کشور را بررسی کرده و روابط دو ملت ایران و ترکیه را تاریخی و فرهنگی عنوان کردند.

دکتر «محمت سیت دان اوغلو» کارشناس ترک، روابط ایران و عثمانی در گذشته را روابط مثبت دانست و گفت: فرهنگ عثمانی از فرهنگ و تاریخ ایران تاثیر پذیرفته است و فارسی دانستن در دربار عثمانی یک افتخار بوده است.

حجت الاسلام «داود فیرحی» کارشناس مسایل دینی نیز درباره اسلام و مدرنیته در ایران و ترکیه توضیح داد و جریان شیعه را جریانی دانست که می خواهد با استناد به دین مبین اسلام مشکلات روز را حل کند.

همچنین دکتر جعفر حق پناه کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به برنامه 20 ساله سند چشم انداز ایران گفت: ترکیه نقش مهمی در کمک به ایران برای توسعه ایفا می کند.

وی معتقد است ایران و ترکیه هر دو منافع مشترکی در مبارزه با افراطی گری، تروریسم و در کنار آن افزایش مبادلات تجاری دارند.

در نشست روابط ایران و ترکیه در چهار پنل، زمینه های مشترک تاریخ و فرهنگ دو کشور، سیاست خارجی، شباهت ها و تضادها، فرصت ها و تهدیدها بررسی خواهند شد.

یاسین گیلان، رحیم رئیس نیا، کاظم سجادپور، حمیرا مشیرزاده، ملیحه آلتوم شیک، فارغو یالواک، ارسین کالای سی اوغلو، احمت نوری یوردوسف، حمید احمدی، سهراب شهابی و سیکرت سنسز از جمله کارشناسان ایران و ترکی هستند که در این نشست حضور دارند.

۱۳۹۳/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...