نسخه چاپی

توافق محرمانه عربستان و پاكستان علیه ایران

فاكس نیوز نوشت: درصورتیكه توافق دیپلماتیك با ایران مانع از حركت تهران به سوی دستیابی به سلاح نشود، عربستان سعودی احتمالا طرح هسته ای خود را به جریان می اندازد.

به گزارش نما، فاکس نیوز نوشت: درصورتیکه توافق دیپلماتیک با ایران مانع از حرکت تهران به سوی دستیابی به سلاح نشود، عربستان سعودی احتمالا طرح هسته ای خود را به جریان می اندازد.نشانه ی عزم عربستان در این رابطه، سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به سعودی پیش از سفر جان کری به ریاض است.
شریف پس از ژنرال سیسی رئیس جمهور مصر و اردوغان رئیس جمهور ترکیه ،به عربستان آمد. اما حضور نخست وزیر پاکستان نسبت به سایر دیدار ها و سفرها از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه بسیاری این کشور را فراهم کننده تکنولوژی هسته ای به عربستان می دانند.

سیمون هندرسون عضو انستیتو واشنگتن گفت: باید به سفر نواز به ریاض در قالب تلاش عربستان برای همکاری هسته ای با اسلام آباد در جهت مقابله با ایران نگاه کرد.

وی افزود: اگر لازم باشد، اسلام آباد در مقابل دریافت کمک های مالی، تکنولوژی هسته ای و حتی کلاهک هسته ای به عربستان تحویل می دهد.

این تحولات حکایت از تنش های رو به افزایش در منطقه بر سر مذاکرات هسته ای دارد. اوایل هفته جاری، نخست وزیر اسرائیل سخنرانی در کنگره آمریکا ایراد کرد و نسبت به توافق هسته ای با ایران هشدار داد.

ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا گفت: زمانیکه اسرائیلی ها و اعراب همزبان هستند، همه باید معنی این اتحاد را بفهمند، چراکه این اتفاق زیاد رخ نمی دهد.

با این حال، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش از متحدان و قانونگذاران این کشور خواسته اند صبور باشند و قبل از قضاوت، منتظر دریافت توافقی باشند که حاصل می شود.

اما برخی در منطقه صبر خود را از دست داده اند. سرهنگ بازنشسته درک هاروی یکی از مقامات بلندپایه سابق اطلاعاتی آمریکا در عراق به فاکس نیوز گفت: هیچ کس منتظر نمی ماند ایران به سلاح هسته ای دست یابد. اشاعه تسلیحات پیش از این آغاز شده است.

هندرسون خاطر نشان کرد عربستان و پاکستان احتمالا یک توافق تسلیحات هسته ای محرمانه را احیا کرده اند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...