نسخه چاپی

ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناكی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیرا سقوط دكل بالابر در كنار كعبه ثابت كرد كه رژیم آل سعود و حكومت این كشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست.

به گزارش نما به نقل از قدس،‌ « ناتواني آل سعود و بحران امنيت حجاج » عنوان يادداشت روز در روزنامه قدس به قلم حسن هاني‌زاده است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

حادثه دردناک سقوط جرثقيل بالابر در مسجدالحرام که منجر به کشته و زخمي شدن صدها تن از حجاج و زائران حرم امن الهي شد، ناتواني رژيم فرسوده آل سعود را در تأمين امنيت حجاج کاملاً آشکار کرد.

در طول سالهاي گذشته حوادث دردناکي از جمله آتش‌سوزي چادرهاي حجاج در منا، ريزش تونل‌ها و پل‌ها و اخيرا سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژيم آل سعود و حکومت اين کشور از توانايي لازم براي اداره حرمين شريفين برخوردار نيست.

هر چند که اين حادثه بظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخي گزارشها نشان مي‌دهد که بي‌توجهي مقامهاي مسؤول و حکومتي به خطرات موجود در نتيجه درگير بودن با مسايل حاشيه‌اي و اختلافات حکومتي و سياسي دروني هيأت حاکمه موجب بروز اين حادثه و تلفات سنگين آن شده است. اختلاف ميان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه فعلي عربستان و جنگ قدرت ميان دو قبيله السديري و الشمري موجب شده تا بسياري از مسايل مهم و حکومتي در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودي باقي بماند.

با اينکه قبل از بروز طوفان در مکه سازمان‌هاي هواشناسي جهاني و منطقه‌اي نسبت به آغاز چنين طوفاني هشدار داده بودند، اما مسؤولان سعودي ساز و کار مناسبي براي جلوگيري از بروز اين حادثه اتخاذ نکردند. پيش‌بيني مي‌شود که اگر شرايط به همين‌گونه ادامه يابد اختلافات پنهان و آشکار حکام سعودي تأثير منفي خود را بر حوزه‌هاي مختلف و روند اداره امور در عربستان و همچنين وضعيت و امنيت حجاج بيت‌ا... الحرام باقي خواهد گذاشت. از سوي ديگر برخي از مقامهاي آگاه سعودي پيش‌بيني کرده‌اند که جنگ قدرت ميان سديري‌ها و شمري‌ها در طول ماه‌هاي آينده تشديد خواهد شد و اين امر به بروز ناامني‌هاي گسترده در عربستان منجر خواهد شد.

افزايش اختلاف‌هاي دروني خاندان حاکم رياض بي‌شک امنيت حجاج و زائران خانه خدا را نيز به مخاطره خواهد انداخت، زيرا بعيد نيست که گروه‌هاي تروريستي همچون داعش در صدد آن باشند که اقدامهاي تروريستي خود را به حرم امن الهي و انجام عمليات تروريستي عليه حجاج نيز گسترش دهند.
در اين اوضاع به نظر مي‌رسد که تشکيل شورايي از کشورهاي اسلامي براي اداره حرمين شريفين مي‌تواند اين دو جايگاه مهم اسلامي يعني مکه و مدينه را از حوزه نفوذي جريان‌هاي تروريستي خارج کند و مصون نگه دارد.

اين در حالي است که در اربعين سال گذشته بيش از بيست ميليون نفر از 80 کشور جهان به عراق بحران زده و ناامن براي زيارت مراقد ائمه اطهار وارد کربلا و نجف شدند و کوچکترين اتفاق ناگواري براي اين موج جمعيت بي‌سابقه رخ نداد.

اين امر نشان مي‌دهد که رژيم آل سعود با وجود امکانات و پول فراوان به دليل فرسودگي و از کار افتادگي و همچنين درگيري با جنگ داخلي قدرت سياست پايداري براي برگزاري حجي خالي از حوادث و حاشيه‌ها ندارد؛ از اين رو، جامعه اسلامي بايد در اين خصوص به وظايف خود براي تأمين امنيت حجاج عمل کند.

۱۳۹۴/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...