نسخه چاپی

كانادا رسما بلندگوی نتانیاهو شده بود

مدیركل سیاسی وزارت خارجه در واكنش به تغییر دولت كانادا نوشت: كانادا بدترین مواضع را علیه ایران اتخاذ می‌كرد.

به گرارش نما به نقل از دانشجو، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود در خصوص انتخابات اخیر کانادا نوشت:



در تداوم تحولات سیاسی مهمی که در این دوره ی اخیر در ارتباط با مسائل روابط خارجی مربوط به ایران اتفاق افتاد، روز گذشته شاهد یک تغییر مهم در کانادا بودیم. در انتخابات مجلس کانادا حزب لیبرال بالاخره توانست حزب حاکم دست راستی افراطی کانادا را شکست دهد و با یک پیروزی قاطع اکثریت آرا را بدست آورد. این پیروزی برای اصلاح بویژه سیاست خارجی کانادا دارای اهمیت است و اتفاقی بود که آزادیخواهان جهان انتظار آنرا می کشیدند.



متاسفانه دولت دست راستی و افراطی "هارپر" طی یک دهه حکومت در کانادا دست اتحاد با شخص نتانیاهو و رژیم صهیونیستی داد و تلخ ترین مواضع کانادا در سیاست خارجی را اتخاذ نمود و چهره ی کانادا را در سطح جهان بسیار مشوه نمود، بطوریکه دیپلماتهای کانادایی نیز بطور خصوصی از این سیاستها ابراز انزجار میکردند.



کانادا همواره مشی معتدلی در سیاست خارجی اتخاذ مینموده و از پیروی از سیاست آمریکا نیز خودداری میکرده است و همواره در جهان بعنوان کشوری که دارای سیاستی مستقل است شناخته میشد. اما سیاستهای دولت هارپر از کانادا چهره ی جدید و زشتی به نمایش گذاشت بطوریکه کانادا طی این سالهای اخیر در تمامی صحنه های سیاست خارجی به شکل زننده ای از سیاستهای نتانیاهو حمایت آشکاری می نمود و بویژه با کشورهای اسلامی ضدیت زیادی را نشان میداد.



سیاست خارجی کانادا رسما به بلندگوی نتانیاهو تبدیل شده بود و کانادا بی محابا همواره از ضرورت سرکوب فلسطینیان برای حفظ امنیت اسرائیل دفاع میکرد.



در خصوص رابطه با ایران بدترین اتفاقات در دوران این دولت دست راستی افراطی بوقوع پیوست که بسته شدن ناگهانی سفارت کانادا در تهران نشانه ی بارز آن بود، در حالیکه تا آنزمان حتی در اوج روابط خصمانه‌ ایران با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، ایران و کانادا روابط خوب خود را حفظ کرده بودند.



کانادا بدترین مواضع را درسطح بین المللی علیه ایران اتخاذ مینمود و حتی همگام با اسرائیل از تفاهم هسته ای که همه ی دنیا ازآن استقبال نمودند، حمایت نکرد. واقعا این دولت شایسته ی ملت کانادا نبود و حالا امیدواری زیادی وجود دارد که با وزیدن نسیم تغییر که شعار این دولت است، این اشتباهات بزرگ در سیاست خارجی کانادا اصلاح شود.



گروههای سیاسی ایرانی و جامعه ی بزرگ ایرانیان در کانادا که موفق شدند در انتخابات اخیر دو نماینده هم به مجلس بفرستند تلاش زیادی برای موفقیت حزب جدید و شکست حزب هارپر بخرج دادند.



امیدواریم با اصلاح اشتباهات گذشته و برقراری روابط کامل ایران و کانادا، جامعه ایرانیان بتوانند از تسهیلات لازم در ارتباط مستمر با کشور مادری خود بهره مند شوند.

۱۳۹۴/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...