نسخه چاپی

برگزاری بزرگ‌ترین نشست تجار ایران و تركیه

خالقی تبار با بیان اینكه تركیه حدود 250 میلیارد دلار در سال واردات ازكشورهای مختلف دارد كه سهم ایران كمتر از پنج درصد است ادامه داد: البته تراز تجاری ایران با تركیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن، مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا؛ مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه از روز 12 تا 15 آذرماه با حضور مسوولان عالی رتبه اقتصادی، سفرا و رایزنان تجاری ایران و ترکیه در استانبول خبر داد و گفت: مذاکرات تجاری حضوری و بازدید تخصصی از صنایع منتخب ترکیه از برنامه های جانبی این همایش است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با مرکز تماس 8695 و یا به سایت مرکز آموزش بازرگانی به آدرس www.ibtc.ir مراجعه کنند.

عباس خالقی تبار با بیان اینکه محصولات پلیمری، پتروشیمی، سیمان، خشکبار، اقلام مرتبط با صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، فرش دستباف و صنایع دستی از جمله مزیت‌های کالایی ایران برای صادرات به ترکیه است گفت: حجم تجارت ترکیه و ایران در سال 2009 معادل 5.7 میلیارد دلار، در سال 2012 معادل 16 میلیارد دلار و در سال 2014 نیز 15 میلیارد دلار بود که این نرخ رشد نشان‌دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه است و با توجه به هدف‌گذاری انجام شده جهت میل به حجم سالانه 30 میلیارد دلار می‌تواند چشم‌انداز مناسبی جهت توسعه همکاری‌های بازرگانی باشد.

وی حضور در بزرگترین گردهمایی تخصصی تجار ایران و ترک، تعامل با شورای اقتصاد تجارت خارجی ترکیه به عنوان متولی گسترش تجارت و سرمایه گذاری ترکیه (DEIK)، مذاکره با مسوولان اتاق بازرگانی استانبول، امکان مذاکرات تجاری رودرو با تجار ترکیه در 13 گروه کالایی، امکان تبادل تجربه و انتقال تکنولوژی و بازدید از 3 نمایشگاه تخصصی و بین المللی در استانبول را ازجمله مزایای حضور در این همایش عنوان کرد.

وی، امکان دریافت مشاوره حقوقی در زمینه تجارت با ترکیه و نیز دریافت گواهینامه معتبر از مرکز آموزش بازرگانی و اتاق بازرگانی استانبول، به همراه بازدید از شهرک صنعتی استانبول را از دیگر مزیت های حضور در این گردهمایی برشمرد.

خالقی تبار همچنین با بیان اینکه علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر می توانند با مرکز تماس 8695 و یا به سایت مرکز آموزش بازرگانی به آدرس www.ibtc.ir مراجعه کنند، گفت: بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع پلاستیک و ماشین آلات و چهلمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و بازی های دیجیتال و نمایشگاه لوازم خانگی، دکوراسیون منزل و لوازم برقی خانگی از روز 12 آذرماه تا 15 آذرماه در استانبول برگزار می‌شود.

مدیرمرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با مشاهده روند تجارت خارجی دو جانبه ایران و ترکیه تغییرات محسوس و رو به رشدی از سال 89 مشاهده می‌شود، اظهار کرد: ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت خود در منطقه محسوب می شود و اگر نیم نگاهی به برخی از شاخص‌های اقتصادی و کسب و کار داشته باشیم، می تواند ضرورت فرصت یابی و افزایش تعاملات تجاری‌مان را با آن کشور هدف مطرح کنیم.

وی درعین حال بیان کرد: ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری های چند جانبه منطقه ای، تأسیس شهرک های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری بین ما و ترکیه باشد.

وی با بیان اینکه ترکیه حدود 250 میلیارد دلار در سال واردات ازکشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از پنج درصد است ادامه داد: البته تراز تجاری ایران با ترکیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن، مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

وی گفت: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری هستند که بر مبنای آن مسیر افزایش صادرات را می توان مهمترین مسیر، جهت دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه باید در همه حوزه ها تعامل خود را با ترکیه افزایش دهیم چرا که تجارت وجه مشترک طرفین است، افزود: باید از ظرفیت ترکیه به عنوان مکمل در تمام مباحث تجاری استفاده کنیم و به جای آنکه رقیب یکدیگر باشیم به صورت تکمیل کننده یکدیگر عمل کنیم که با این کار می توانیم بازار 500 میلیون نفری منطقه را از آن خود کنیم. ترکیه علاوه بر اینکه می تواند شریک تجاری مناسب در تولیدات و صادرات مشترک باشد بعنوان دروازه ورود به بازار اروپا نیز محسوب شده و عملا مناسبترین مسیر جهت انتقال کالای ایرانی به برخی بازارهای اروپا است.

وی در عین حال بیان کرد: در هر سه حوزه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ زمینه توسعه مبادلات تجاری با ترکیه وجود دارد و شرایط ایجاد شده در پسا تحریم تمایل شرکتهای ترکیه ای جهت همکاری مشترک را بیش از پیش کرده است. فضای مفاهمه موجود در سطح کلان اقتصادی و سیاسی دو کشور، زمینه های فرهنگی مشترک، رفتارهای متشابه مصرف کنندگان و نیز امکان تعامل و مشارکت در زنجیره ارزش تولید تا توزیع کالاهای مورد نیاز منطقه فرصتهای تجاری مناسبی را جهت حضور موثر کلیه فعالان اقتصادی کشورمان در بازارهای ترکیه و بازارهای اروپا از طریق ترکیه فراهم کرده است.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...