نسخه چاپی

باستان شناسان ایرانی درخاورمیانه از تمام دنیا فعال ترند

یك باستان شناس پیشكسوت گفت: بیشترین مطالعات و كاوش های صورت گرفته در فلات مركزی ایران توسط باستان شناسان ایرانی انجام شده است و در این حوزه نیازی به خارجی ها وجود ندارد از این رو معتقدم باستان شناسان ایرانی در خاورمیانه از تمام دنیا فعال تر هستند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، صادق ملک شهمیرزادی این مطلب را امروز سه شنبه در "کارگاه پژوهشی چشم انداز توالی فرهنگی مرکز فلات ایران با محوریت گاهنگاری" که به همت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته پژوهش برگزار شد مطرح کرد .

او گفت: 35سایت در فلات مرکزی ایران وجود دارد که 10منطقه از آن را قبل از انقلاب خارجی ها و 23محوطه را باستان شناسان ایرانی ها مورد کاوش قرار داده اند.

وی کار باستان شناسان جوان ایرانی در این محوطه را بسیار عالی دانست و گفت :در فلات مرکزی ایران نیازی به خارجی ها نداریم و اگر امکانات لازم در اختیار جوانان مستعد قرار گیرد شاهد پیشرفت بیشتر آنان در کاوش های آینده خواهیم بود.

این باستان شناس پیشکسوت با اشاره به اینکه از دو سال پیش مشغول تدوین گاهنگاری فلات مرکزی ایران است هدف از آماده سازی این گاهنگاری را استفاده سایر باستان شناسان در آینده دانست که می تواند سرآغاز تهیه سایر گاهنگاری ها باشد .

شهمیرزادی افزود: اولین بار پرفسور مجید زاده در سال 1355از عنوان فلات مرکزی ایران در پایان نامه دکترای خود استفاده کرد و بر اساس یافته هایش از تپه قبرستان قزوین یک گاهنگاری را ارایه داد ولی همواره ارجاعش به تپه های سیلک بود .

به گفته او، مجید زاده در این گاهنگاری از فلات عتیق ، فلات میانه و فلات قدیم یاد کرده است و طبق این سه دوره گاهنگاری فلات مرکزی ایران را ارایه کرده است.

وی با اشاره به موضوع پایان نامه دکترایش که در سال1356با همین موضوع از آن دفاع کرده است تصریح کرد که چندیدن بار تحقیقاتم را در این حوزه به روز کرده ام تا آخرین بار که با بررسی پایان نامه دکترای جبرییل نوکنده و مقاله مرتضی حصاری در سال 1390آن را تغییر دادم.

او با اشاره به مقاله "بازتاب طبقه اجتماعی در معماری و سفال" که توسط وی در این حوزه نوشته شده است گفت: با امکانات اندکی که درمقایسه با سایر باستان شناسان امروزی نظیر تست کربن 14در دست دارم، با توجه به شرایط جامعه آن روز اقدام به جمع آوری اطلاعات برای گاهنگاری کردم که طبق آن تطور فرهنگی پیش از تاریخ را در 12دوره نظیر عصر حجر، نو سنگی بی سفال ، نو سنگی با سفال ، شهر نشینی و... طبقه بندی کردم.

ملک شهمیرزادی افزود: طبق این مقاله فلات مرکزی ایران به سه بخش شکل گیری فلات که معرف یک جامعه بی طبقه است ، فلات عتیق که یک جامعه دارای طبقه بندی است و فلات قدیم که در آن جامعه سلسله مراتبی می شود و مربوط به دوره ای است که حصاری با 8نوع خشت اطراف روستای سیلک کشیده شده است تقسیم بندی شده است .

فلات مرکزی ایران دغدغه آذرنوش بود

دیگر سخنران این نشست مهرداد ملک زاده باستان شناس بود که با اشاره به دغدغه های مرحوم آذرنوش در مورد فهم فرهنگ فلات مرکزی ایران گفت:وی همواره از تحقیقات و کاوش در این حوزه حمایت می کرد.

او تطور فرهنگی را یکی از مسائل مهم باستان شناسی دانست و اظهار داشت: تطور فرهنگی یعنی اینکه چگونه داده های باستان شناسی از چشم انداز تغییرات فرهنگی تصویری می سازند که گذشته را برای آیندگان روشن می سازد.

وی با اشاره به کاوش هایی که در محوطه های باستانی قلی درویش، سیلک ، دشت قزوین و... در حوزه فلات مرکزی ایران انجام گرفته است گفت: هم اکنون در مرحله طرح پرسش های بنیادین هستیم که این نشست ما را در پاسخ به آنها کمک می کند.

ملک زاده با شاره به کاوش های صورت گرفته به سرپرستی وی و سیامک سرلک در قم که به شناسایی محوطه باستان شناسی خور آباد انجامید گفت: کشف استقرار، گورستان خواص و عوام و مجموعه نیایشگاه دراین این محوطه نشان داد که این منطقه در گذشته شهری بوده که می تواند چشم انداز روشنی را نسبت عصرآهن برای باستان شناسان ترسیم کند.

فلات مرکزی ایران نماد تعامل باستان شناسان

او فلات مرکزی ایران را نمادی از تعامل باستان شناسان ایرانی با یکدیگر دانست و گفت : جمع بندی نتایج کاوش ها و بررسی های صورت گرفته توسط باستان شناسان در فلات مرکزی ایران می تواند اطلاعات جامعی را به ما بدهدکه منجر به تدوین یک گاهنگاری دقیق شود.

جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران نیز در ادامه پیشنهاد راه اندازی بانک اطلاعات فلات مرکزی ایران را ارایه کرد که در این صورت اطلاعات مربوط به کاوش های صورت گرفته در تمامی حوزه های باستان شناسی این منطقه جمع آوری و منجر به تعیین گاهنگاری آن می شود .

او با اشاره به اینکه اطلاعات در دست از سیلک 3بسیار محدود است گفت: در باره سفال و معماری سیلک 3اطلاعات خاصی نداریم ولی در حوزه فلزکاری داشته های فراوانی به دست آورده ایم .

نخستین پژوهش های فلات مرکزی به همت مجید زاده و ملک شهمیرزادی

دیگر سخنران این نشست حسن فاضلی باستان شناس بود که با اشاره به گاهنگاری شناختی مرکز فلات ایران از هزاره ششم تا پایان هزاره چهارم گفت: تحقیقات و بررسی های ملک شهمیرزادی و مجید زاده زمنیه پژوهش های بعدی تا امروز را در فلات مرکزی ایران فراهم کرده است.

او فلات مرکزی ایران را بسیار ناشناخته دانست و افزود:در شمال مرکز فلات ایران دشت های کاشان، قزوین، تهران مورد بررسی های باستان شناختی قرار گرفته و آثار ارزشمندی که به تهیه گاهنگاری این محوطه تاریخی می انجامد به دست آمده است .

وی افزود:به عنوان نمونه لایه نگاری های در تپه سیلک کاشان نشان داد که سیلک شمالی 4900قبل از میلاد یعنی خیلی زودتر از آنچه تا کنون گمان می کردیم متروکه شده است .

مرتضی حصاری دیگر باستان شناس شرکت کننده دراین نشست که کاوش های باستان شناسی در محوطه های شغالی ، سفالین و معین آباد گفت: این سه محوطه در ورامین مورد کاوش قرار گرفت که مواد فرهنگی به دست آمده نظیر سفالهای سیلک 1، نوعی معماری با خشت های شبیه به خشت های سیلک،آثار سنگی و... اطلاعات دقیقی را در اختیار باستان شناسان قرار داد .

۱۳۹۴/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...