نسخه چاپی

هوای آلوده در ریه‌‌های دانش‌آموزان پایتخت

امروز دانش‌آموزان پایتخت به مدرسه رفتند و به نظر می‌رسد كمیته اضطرار آلودگی هوا به این نتیجه رسیده باشد كه تعطیلی مدارس در كاهش آلایندگی تأثیری نداشته است؛ در این میان چند روز تعطیلی موجب شد دانش‌آموزان از درس و مشق عقب بمانند.

به گزارش نما به نقل از فارس صبح روز شنبه 28 آذر بود که با توجه به افزایش آلاینده‌های هوای تهران، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد؛ یکی از مصوبات این جلسه، موضوع تعطیلی مدارس شهر تهران بود و در آنجا پیشنهاد شد که در صورت موافقت آموزش و پرورش تهران، مدارس پایتخت در روزهای یک‌شنبه 29 آذر و دوشنبه 30 آذر تعطیل شود.

ساعاتی بعد از اعلام این خبر، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «دست‌نامه شهاب» در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس در هنگام آلودگی هوا، اعلام کرد: «به دلیل آلودگی شدید هوا، مدارس تهران در همه مقاطع، فردا 29 و پس فردا 30 آذرماه تعطیل است» اما ساعتی بعد استانداری تهران اعلام کرد که مدارس تهران تنها 29 آذر تعطیل خواهد شد.

بر این اساس دانش‌آموزان که برای ساعاتی خوشحال از تعطیلی دو روزه مدارس بودند، به تعطیلی یک‌روزه بسنده کردند و البته گفت‌وگوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در روز شنبه مبنی تعطیلی دو روزه مدارس، عصر روز یک‌شنبه تأیید شد و کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران، مدارس را در روز دوشنبه تعطیل اعلام کرد.

در روز دوشنبه به رغم آنکه برخی منابع عنوان می‌کردند که هوای تهران به نسبت روزهای قبلی از نظر آلایندگی بهتر شده است اما کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، روز سه‌شنبه را هم تعطیل اعلام کرد.

شاید اگر اعلام سه روز تعطیلی مدارس به یکباره اعلام می‌شد، در کاهش آلاینده‌ها می‌توانست موثر باشد چرا که خانواده‌ها می‌توانستند برای تعطیلات فرزندانشان خارج از تهران برنامه‌ریزی کنند اما اعلام تعطیلی فردای هر روز در عصر روز گذشته، نه تنها امکان برنامه‌ریزی خانواده‌ها را برای دور کردن فرزندانشان از فضای آلوده فراهم نمی‌کرد بلکه موجب می‌شد که برخی دانش‌آموزان در غیاب نبود پدر و مادر شاغل در خانه، از تفریح در پارک‌ها و کوچه و خیابان بهره‌مند شوند به نوعی در فضای آلوده باشند.

از سویی تعطیلی مدارس در میزان ترافیک تنها در ساعات پیک ترافیکی تأثیرگذار است چرا که خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شوند جدا از ساعات مدارس، به فعالیت‌های کاری خود در سطح خیابان‌های شهر مشغول هستند.

اما درست زمانی که مردم تصور می‌کردند حداقل چهارشنبه تعطیل اعلام شود تا بتوانند در فرصت تعطیلات آخر هفته، از تهران خارج شوند و هوای تمیز را تنفس کنند، خبرهایی مبنی بر دایر بودن مدارس در روز چهارشنبه منتشر شود؛ این موضوع در حالی است که شاخص کنترل کیفیت هوای شهر تهران امروز 136 است و این شاخص روز گذشته 125 بوده است که حد استاندارد شاخص 100 است.

به نظر می‌آید امروز دانش آموزان بیشتر از گذشته هوای آلوده را تنفس می‌کنند و شاید کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به این نتیجه رسیده باشد که تعطیلی مدارس در کم شدن فضای آلوده تأثیری نداشته است؛ در این میان تنها چند روز تعطیلی فقط موجب شد دانش‌آموزان از درس و مشق عقب بمانند.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...