نسخه چاپی

تمایل خریداران به سمت برنج ایرانی بیشتر می‌شود

هفته گذشته اسناد مربوط به توزیع و فروش برنج‌های آلوده و تاریخ‌ مصرف گذشته از سوی شركت بازرگانی دولتی بین مردم منتشر شد كه واكنش‌هایی در پی داشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، اعلام خبر توزیع برنج‌های آلوده و تاریخ‌مصرف گذشته از سوی دبیر انجمن برنج، باعث واکنش تند وزیر جهاد کشاورزی نسبت به انتشار این خبر شد، البته این ماجرا هنوز تمام نشده و حتی پای مجلسی‌ها و اعضای هیئت دولت در این ماجرا کشانده شده است.

هفته گذشته اسناد مربوط به توزیع و فروش برنج‌های آلوده و تاریخ‌ مصرف گذشته از سوی شرکت بازرگانی دولتی بین مردم منتشر شد که واکنش‌هایی در پی داشت. بر اساس اسناد موجود چندین محموله برنج تاریخ‌مصرف گذشته و آلوده از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری به‌ویژه در ایام محرم و صفر بین مردم توزیع‌شده و به فروش رفته است.

*توزیع برنج‌های تاریخ گذشته

واردات برنج و آلوده بودن آن‌ها موضوعی است که در طی این سال‌های اخیر بسیار حاشیه‌ساز بوده اما همیشه مسئولان مربوطه در مورد واردات برنج و عدم آلودگی آن‌ها مقاومت زیادی کرده‌اند و وجود هر مشکلی در این محصولات وارداتی را تکذیب کرده‌اند. تا اینکه پس از گذشت مدتی از این پرونده جنجال‌آفرین، چند روز پیش، انتشار گزارشی مستند از توزیع برنج‌های آلوده دوباره پرونده برنج‌های آلوده را به جریان انداخت.

اسناد منتشر شده خبر از توزیع و فروش چندین محموله برنج تاریخ‌ مصرف گذشته و آلوده از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری به‌ویژه در ایام محرم و صفر می‌داد به این صورت که محموله‌های متعدد برنج وارداتی تاریخ‌ مصرف گذشته که از انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران در برخی استان‌ها بارگیری شده بود، در سال جاری در برخی نقاط کشور توزیع‌ شده و تعدادی از این محموله‌ها هم کشف‌شده است.

مبدأ این برنج‌های وارداتی کشورهایی نظیر هند، آرژانتین، تایلند، اروگوئه و برخی کشورهای دیگر گزارش‌ شده است.

*واکنش وزیر جهاد کشاورزی

به گفته دبیر انجمن برنج در سال 92 حدود 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد که یک‌میلیون تن آن اضافه بوده و در سال 93 نیز به دلیل واردات کافی از آن یک‌میلیون تن برنج باقی‌مانده در انبارها استفاده‌ نشده است.

جمیل علیزاده بابیان این احتمال که این برنج‌ها ممکن است همان برنج‌های وارداتی سال 92 باشند، افزود: بارها از طریق رسانه‌ها از وزارت کشاورزی این سؤال را مطرح کردم که سرانجام این یک‌میلیون تن برنج چه شد؟ به‌ هر حال این برنج‌ها یا باید درجایی مصرف‌شده باشند یا آن را از طریق ترانزیت به سایر کشورها صادر کرده‌ایم.

وی با اذعان به این موضوع که نمی‌توان با قاطعیت برنج‌های توزیع‌شده آلوده و تاریخ‌مصرف گذشته را همان برنج‌های مازاد در سال 92 دانست، گفت: بهتر است وزارت کشاورزی مردم را از سرنوشت این برنج‌ها آگاه کند.

اما وزیر جهاد کشاورزی نیز در مورد چنین مسئله‌ای توضیح داده است برنج آلوده توزیع نشده و شرکت بازرگانی دولتی هیچ‌گونه برنج آلوده‌ای را توزیع نخواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: این امری طبیعی است که در محصولات غذایی کم‌وبیش اتفاق می‌افتد و از دستگاه‌های ذی‌ربط برای تمدید تاریخ‌مصرف اجازه تمدید گرفته می‌شود. هیچ دستگاه و بنگاهی مجوز ندارد و نمی‌تواند غذای فاسد توزیع کند و این امر جرم است.

*مسئولان اصفهان چه می‌گویند؟

در این مورد علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد: موضوع توزیع برنج آلوده و تاریخ گذشته بین مردم در صحن مجلس به دولت و وزارت جهاد کشاورزی تذکر داده می‌شود. مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت دراین‌ارتباط باید به مجلس پاسخ بدهند.

همچنین مصطفی به‌حق رئیس اتحادیه خواروبار اصفهان با بیان اینکه این بحث تازه مربوط به برنج‌های وارداتی وزارت بازرگانی است افزود: دولت این برنج‌ها را 2 سال گذشته وارد و در بسیاری از شهرها توزیع نمود که مقداری از این برنج‌ها هنوز مصرف نشده‌اند و این جریانات هم مربوط به همان برنج‌ها است وی گفت اخیراً وزارت بهداشت با آزمایش‌ها انجام‌شده از نمونه این برنج‌ها سلامت آن‌ها را تأیید نموده است.

وی توضیح داد: معمولاً برنج‌های ایرانی پس از 2 سال و برنج‌های خارجی پس از 3 سال مصرفشان با مشکل مواجه می‌شود بنابراین 8 ماه دیگر برای مصرف این برنج‌ها فرصت داده‌ شده است.

رئیس اتحادیه خواروبار اصفهان می‌افزاید: تازه شدن چنین بحثی تا حدودی بر خرید مردم تأثیر داشته و ممکن است تمایل خریداران به سمت برنج ایرانی بیشتر شود. با توجه به اینکه کاشت برنج در اصفهان در سال‌های گذشته به علت کم‌آبی و خشک‌سالی‌های مستمر کاهش چشمگیری داشته است کمیابی آن باعث گرانی هم می‌شود به همین دلیل در این سال‌ها بیشتر مردم اصفهان از برنج‌های هندی موجود در بازار استفاده می‌کنند؛ چراکه برنج تولید کشور، بسیار گران تراز برنج‌های هندی است.

*بی‌تدبیری مسئولان!

موضوع قابل‌تأمل که یادآوری آن ضرورت دارد آن است که واردات این برنج‌های خارجی به کشور در حالی انجام می‌شود که یکی از انواع مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا در ایران کشاورزی می‌شود و بر اساس گفته مسئولان تا حد امکان باید از واردات برنج ممانعت نمود.

بنابراین در چنین شرایطی توزیع این‌گونه برنج‌ها علاوه بر ضربه به تولید داخلی از مصادیق بی‌برنامگی دولت است ونشان دهنده بی‌تدبیری برخی مسئولان در حوزه واردات و انبار سازی برنج‌های خارجی نامرغوب است. عدم مدیریت صحیح در این زمینه باعث شده است که علاوه بر واردات بیشتر از نیاز برنج به کشور، در مقاطعی، شاهد این باشیم که برنج آلوده و تاریخ‌مصرف گذشته بین مردم توزیع شود.

۱۳۹۴/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...