نسخه چاپی

جنگی بزرگ در خاورمیانه در راه است

بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه در حال شدت یافتن است. به باور كارشناسان، تنش‌ها در این منطقه به اندازه‌ای بالا گرفته است كه وقوع جنگ محتمل به نظر می‌رسد.

به گزارش نما «گروه سوفان،» سازمان امنیتی مستقر در نیویورک، در یادداشتی نوشت: اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه و تسلیح گروه‌های افراطگرا، بزرگترین خطری است که این منطقه را تهدید می‌کند. با وجود این که خاورمیانه با مشکلات متعددی مانند کمبود منابع، دولت‌های ضعیف و افراطگرایی دست و پنجه نرم می‌کند، اختلافات فرقه‌ای بیش از هر چیز دیگری آن را در معرض نابودی قرار خواهد داد.

در ادامه یادداشت این گروه آمده است: هدف از فرقه‌گرایی، ترویج شعارهای افراطی و خشونت است تا افکار مردم از تمرکز بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی منحرف شود و بر دشمن ساختگی تمرکز یابد. گرچه اختلاف شیعه و سنی ریشه‌ای تاریخی دارد و به طور تقریبی می‌توان گفت قدمت آن به اندازه عمر اسلام است، اختلافات کنونی بیشتر در نتیجه رقابت‌های منطقه‌ای و بازی‌های ماهرانه سیاسی ایجاد شده‌اند.

«علی خدری،» دستیار ویژه پنج سفیر آمریکا در عراق و مشاور ارشد سه تن از رهبران فرماندهی مرکزی این کشور بین‌ سال‌های 2003 تا 2009، با اذعان به تشدید اختلافات اهل سنت با شیعیان گفت: تصور می‌کنم بیش از آن که شاهد روبراه شدن شرایط در خاورمیانه باشیم، با خطر وخیم‌تر شدن آن مواجه هستیم.

خدری در ادامه گفت: از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003، اختلافات فرقه‌ای افزایش یافته است. اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، نیز آخرین نمونه آن است.

هر دو طرف سنی و شیعه خود را برای در دست داشتن قدرت محق می‌دانند. در طرف شیعه ایران، عراق، رئیس‌جمهور سوریه و حزب‌الله لبنان و در طرف سنی، عربستان، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارند.

به باور خدری، هر دو طرف اطمینان دارند قدرت برحق منطقه هستند؛ اما در عین حال از آتشی که در نهایت دامن آن‌ها را خواهد گرفت تا نقطه پایانی بر این تنش‌ها باشد می‌هراسند.

در ادامه این گزارش آمده است: جنگ سرد میان دو طرف در روزهای اخیر کم‌رنگ شده است و آن‌ها به سمت نزاعی رو در رو در حرکتند. دو طرف معتقدند در صورت بروز جنگ، پیروز میدان خواهند بود. حسی که بسیار خطرناک است و زمانی که ظهور می‌یابد، وقوع جنگ ناگزیر می‌شود. جنگ مذکور نه فقط خاورمیانه، بلکه جهان را درگیر خواهد کرد.

در پایان این گزارش آمده است: اما همه کارشناسان چنین عقیده‌ای ندارند. «مارک لینچ،» پژوهشگر برنامه خاورمیانه در اندیشکده «کارنگی،» اعتقاد دارد: درباره پیامدهای اقدامات فرقه‌ای عربستان، بیش از حد اغراق شده است؛ با این وجود، با توجه به انعکاس هر روزه خشونت‌های فرقه‌ای در رسانه‌ها، این بازی در آینده بسیار خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود. بنابراین، کنترل احساسات فرقه‌گرایانه نیز بسیار دشوارتر از ایجاد آن‌ها می‌شود.

۱۳۹۴/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...