نسخه چاپی

نخست‌وزیر تركیه: ایران را رقیب نمی‌بینیم

نخست‌وزیر تركیه در مصاحبه‌ای با شبكه خبری سی‌ان‌ان ضمن استقبال از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت كه تهران را رقیب خود در منطقه نمی‌بیند.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که از توافق هسته‌ای با ایران ابراز خشنودی کرد.

او در پاسخ به سوالی از کریستین امان‌پور، مجری این شبکه در همین باره گفت: «خوشحالم که شما به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیدید. و این توافق نه تنها برای ایران، بلکه برای اقتصاد دنیا خوب است.»

امان‌پور از نخست‌وزیر ترکیه پرسید: «آیا شما ایران را رقیب‌تان می‌بینید؟ رقیب منطقه‌ای؟»

داوود اوغلو به این سوال این‌طور پاسخ داد: «ما ایران را رقیب نمی‌بینیم. همسایه هستیم. همسایه‌هایی تاریخی. در طول تاریخ، دوره‌هایی از مناسبات خوب و بد در روابط ما وجود داشته، اما در حال حاضر، درطول دوازده سال گذشته، روابط ما مبتنی بر حسن هم‌جواری بوده است.»

وی سپس به وجود پاره‌ای اختلافات در مواضع دو کشور اشاره کرد و گفت: «ما دیدگاه‌های متفاوت در سوریه و در عراق داریم.»

نخست‌وزیر ترکیه درباره موضع آنکارا در قبال حضور نیروهای کُرد سوریه - که به گفته مجری سی‌ان‌ان تنها نیروهای زمینی قابل اعتماد در برابر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده‌اند- در میز مذاکرات گفت: «ما می‌خواهیم که کردهای سوریه در میز مذاکرات باشند.»

داوود اوغلو اما ادامه داد که ترکیه با شاخه‌ای از کردهای سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» یا YPG که به گفته او «شاخه‌ای از پ‌ک‌ک» هستند، مخالف است.

ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک که در حال نبرد با دولت مرکزی ترکیه برای کسب استقلال هستند را سازمانی تروریستی شناسایی کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه ضمن اشاره به این موضوع از آمریکا که در حال همکاری با گروه YPG است هم انتقاد کرد.

وی گفت: «کسانی که آنها را به عنوان شریکی قانونی می‌شناسند، واقعیت‌های منطقه را درک نمی‌کنند.»

این مقام ترکیه در ادامه از حملات هوایی روسیه در سوریه علیه گروه‌های تروریستی هم انتقاد کرد و آن را مصداق «اشغال سوریه» دانست.

داوود اوغلو با حاطرنشان کردن اینکه «روسیه سال‌ها مخالف هر گونه دخالت خارجی در سوریه بوده» گفت: «اما اکنون روسیه خود دارد در سوریه مداخله می‌کند و این کار را به نحوی بسیار منفی انجام می‌دهد و در واقع سوریه را اشغال کرده است.»

نخست‌وزیر ترکیه ادعا کرد بخش عمده‌ای از حملات هوایی روسیه، اکنون گروه‌های غیرنظامی در سوریه را هدف گرفته است.

روسیه حملات هوایی علیه گروه‌های تروریستی در سوریه را از مهرماه سال جاری پس از درخواست بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور آغاز کرد

ائتلافی متشکل از کشورهای غربی و عربی به رهبری آمریکا از یک سال پیش در سوریه انجام عملیات ضد داعش را آغاز کرده اما موفقیتی در عقب راندان این گروه به دست نیاورده بود.

مسکو منتقد حملات ائتلاف آمریکایی است و می‌گوید واشنگتن در طول یک‌ سال گذشته تنها وانمود کرده مواضع تروریست‌ها را بمباران کرده است.

در مدتی که از عملیات روسیه در سوریه می‌گذرد،‌ مقامات و رسانه‌های غربی هجمه گسترده‌ای را علیه عملیات مسکو به راه انداخته‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود رسانه‌های غربی، پیش از آغاز حملات روسیه به مواضع گروه‌های تروریستی، گزارش‌هایی درباره تلفات غیرنظامیان آن منتشر کرده بودند.

نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با سی‌ان‌ان با تکرار همین ادعاها گفت که روسیه بیمارستان‌ها، مدارس و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف حملات خود قرار داده است. او گفت تنها 10 درصد از حملات روسیه علیه گروه داعش است.

۱۳۹۴/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...