نسخه چاپی

سفر وزیرجنگ سعودی به اردن بعداز دادوستدهای با مصر

« محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر جنگ سعودی كه در سفر5 روزه « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و پدرش به مصر او را همراهی می كرد، برای آگاه ساختن « عبدالله دوم» پادشاه اردن از توافق های ریاض و قاهره راهی اردن شد تا در اقدامی معنادار با او در شهربندری خلیج عقبه كه دو جزیره « تیران » و « صنافیر» در مدخل آن قرار دارند، دیدار و گفت وگو كند.

به گزارش نما به نقل از ايرنا، مجتهد كاربر معروف اينترنتي عربستاني هم در صفحه خود در توئيتر نوشت كه « بعيد نيست محمد بن سلمان در سفر به اردن براي هماهنگي با مقامات صهيونيستي در باره توافق هاي سعودي و مصر با آنها ديدار و گفت وگو كند».
در پايان سفر به مصر در حالي كه پادشاه سعودي عازم تركيه شد، بن سلمان هم راه اردن را در پيش گرفت تا پادشاه اين كشور را در جريان توافق هاي با مصر به ويژه باج هاي مالي چند ميليارد دلاري در قبال موافقت « عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهوري مصر با واگذاري دو جزيره راهبردي تيران و صنافير به سعودي و ساخت پل زميني بر روي درياي سرخ كه دو كشور را به هم قرار است پيوند بزند، قرار دهد.
مجتهد نوشته است كه هرگونه اقدام سعودي در دو جزيره تيران و صنافير و آب هاي منطقه اي آن منوط به موافقت رژيم صهيونيستي و اردن و هماهنگي با آنها است.
اما بيانه مشترك كه در پايان ديدار پادشاه اردن و شاهزاده سعودي منتشر شد گوئي اعلاميه فهرست مقدماتي و يا فاش شده تعهدات آل سعود به عبدالله دوم براي همراهي با سياست هاي جنگ طلبانه سعودي در منطقه عليه محور مقاوممت و توافق هاي آن با مصر است كه به طور رسمي و علني منتشر شده است.
در اين بيانيه كه خبرگزاري رسمي اردن (پترا) آن را منتشر كرد، آمده است كه دو طرف در باره بحران هاي منطقه و حل سياسي آنها و وحدت اراضي كشورهاي منطقه و حاكميت و ثبات آنها و مبارزه با تروريسم گفت وگو كردند.
در اين بيانيه، اتهام هائي هم به جمهوري اسلامي ايران وارد و ادعاهايي كذب عليه آن مطرح شده است.
اما فهرست بلند توافق هاي بين شاه اردن و شاهزاده سعودي كه پترا آن را نتيجه دستورهاي ملك سلمان و ملك عبدالله دوم خوانده به اين شرح است:
1- گسترش روابط نظامي اردن و سعودي براي تقويت امنيت و ثبات منطقه
2- تقويت همكاري ها در زمينه هاي انرژي، غني سازي اورانيوم و توليد برق با استفاده از انرژي هسته اي
3- همكاري در زمينه تجارت ، گسترش تلاش ها براي افزايش حجم مبادلات تجاري ، گشودن درهاي بازار سعودي به روي كالاهاي توليدي اردن و تقويت نقش بازرگانان در همكاري هاي تجاري بين دو كشور
4- تقويت سرمايه گذاري هاي مشترك در طرح هاي توسعه اي با مشاركت بخش هاي خصوصي
5- امضاي يادداشت تفاهم در خصوص تاسيس صندوق سرمايه گذاري دو كشور
6- همكاري در زمينه حمل و نقل كالا بين دو كشور و ارائه برنامه هاي مناسب در اين زمينه
پترا همچنين اعلام كرد كه ملك عبدالله دوم ، وزير جنگ سعودي را در جريان جديدترين سازوكارهاي نظامي طراحي شده توسط اردن قرار داد.
خبرگزاري اردن تاكيد كرد كه شاه اردن براي استقبال و بدرقه شاهزاده سعودي در فرودگان بين المللي بندرعقبه حاضر شده است.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...