نسخه چاپی

آیا انقلابی مشابه ایران در تركیه روی خواهد داد؟

برخی این گمانه زنی را مطرح می كنند كه احتمال آن وجود دارد كه شكست كودتای ارتش علیه دولت اردوغان او تشویق به ایجاد انقلابی اسلامی كند.

به گزارش نما به نقل از خرداد نیوز: "سونر گاپتای" تحلیلگر مسائل ترکیه در انستیتو واشنگتن در "وال استریت زورنال" می نویسد:"ترکیه اکنون در یکی از خطیر ترین لحظات تاریخی خود به سر می برد. اردوغان جان سالم به در برد و توانست مشروعیت تازه ای کسب کند. او اکنون متحد تازه ای دارد افراد مذهبی در خیابان ها. او می تواند از این انگیزه استفاده کرده و نیروهای دینی را تشویق به برقراری یک حکومت اسلامی کند و و تبدیل به رهبری اسلامی شود. این فوران حمایت مذهبی ها از او وسوسه انگیز است. من را یاد انقلاب اسلامی سال 1979 میلادی ایران می اندازد. آیا باید گفت که نیروهای سکولار ترکیه به پایان کار خود رسیده اند؟"


گاپتای در ادامه اشاره می کند که اردوغان با تحریک احساسات مذهبی مردم توانست ضد کودتا را سازماندهی کند. او می نویسد:"بیش از 80 هزار مسجد در ترکیه در یک ساعت مشخص اذان مشخص کردند و از مردم دعوت به عمل سیاسی کردند. ترک های مذهبی در مخالفت با نظامیان سکولار به خیابان ها ریختند و همزمان نیروهای پلیس طرفدار دولت نیز به کمک آنان آمدند".

او در ادامه اشاره می کند که اردوغان سیاستمداری اسلامگرا است که در سال 2003 میلادی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. او با سیاست رشد اقتصادی پایگاه خود را میان مذهبی ها گسترش داد. او در ابتدا خواستار پیگیری موضوع عضویت ترکیه در اتجادیه اروپا بود اما پس از پیروزی های انتخاباتی 2007 و 2012 میلای به مدد دوران شکوفایی اقتصادی مشی محافظه کارانه و اقتدارگرایانه را در پیش گرفت و ازادی بیان را سرکوب کرد.

گاپتای اشاره می کند که اردوغان نظرات مذهبی خود را نیز در بر جامعه ترکیه اعمال کرده و می نویسد:"در دسامبر سال 2014 میلادی شورای اموزش عالی ترکیه بدنه تحت نظارت دولت با صدور سیاستی دور های اموزش اسلام سنی در مدارس دولتی را برای همه دانش آموزان اجباری کرد حتی آن هایی که در سن 6 سالگی بودند".

او می نویسد:"انقلاب به پشتیبانی اکثریت نیازی ندارد. احتمال آن زیاد است که شور و هیجان موجود به بروز انقلابی در ترکیه بیانجامد. اگر اردوغان بخواهد احساسات مذهبی مردم را بیش تر از گذشته تحریک کند ضد کودتای او تبدیل به انقلابی اسلامی خواهد شد که دموکراسی سکولار ترکیه را از میان بر خواهد داشت. در کوتاه مدت شاید اردوغان با انقلابی اسلامی قدرتش را بتواند تحکیم کند اما در بلند مدت شانسی نخواهد داشت. ترکیه عضو ناتوست و این موضوع را پیچیده تر می کند".

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...