نسخه چاپی

ولایتی: ایران و تركیه می توانند بر آینده جهان اسلام تاثیرگذار باشند

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روابط ایران و تركیه گفت: ایران و تركیه در بین كشورهای اسلامی دو كشور بسیار مهم هستند كه می توانند بر آینده جهان اسلام تاثیرگذار باشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در دیدار رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران ، با بیان این که آنچه مردم ترکیه در برابر کودتا انجام دادند قابل توجه بوده و کار بسیار بزرگی شده است است اظهار داشت: از اینکه این ملاقات پس از شکست کودتا اتفاق افتاده است، خوشحال هستیم و از توفیق مردم در شکست دادن کودتا در این کشور بسیار خرسندیم.
وی افزود: تلاش شد تا این مقاومت مردم شکسته شود اما همت بزرگی برای مقابله با این اقدامات انجام شد.
ولایتی ادامه داد: برخی اختلاف نظرها و دیدگاه ها میان دو طرف باعث نمی شود به اشترکات موجود بی توجه باشیم که این موضوع برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم است.
وی افزود: ترکیه با توجه به این وقایع ، نسبت به تاثیر نفوذ برخی کشورهای بیگانه که کودتا را هدایت کردند حتما توجه خواهد داشت. حتی شاهد بودیم برخی کشورهای منطقه که ادعای دوستی با ترکیه را می کردند در جریان کودتا و حمایتی که از کودتاچیان داشتند، آزمون خود را پس دادند و معلوم شد که در جهت تلاش برای پیروزی علیه ملت و دولت قانونی اقدام کردند.
ولایتی گفت: در این سختی ها و چنین وقایعی دوست و دشمن شناخته می شوند. ایران و همه مقام ها از دولت و ملت ترکیه علیه کودتاچیان حمایت کردند و من هم در این جهت موضع گیری صریح داشتم و باید گفت که حتما دو کشور، منافع مشترک فراوانی دارند که باید برای توسعه همکاری ها مشارکت کنند.

**سفیر ترکیه : در ترکیه پاکسازی هایی در دست انجام است/ ما از مواضع مسئولان ایران در قبال کودتا سپاسگزاریم
رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران نیز از موضعی ولایتی در قبال کودتای ترکیه تقدیر کرد و گفت: در ترکیه پاکسازی هایی در دست انجام است، چرا که گروه گولن همانند سایر گروه های تروریستی عمل نکرد.
وی با اشاره به موضع ایران افزود: این حوادث بسیار ناراحت کننده بود ولی ما از مواضع مسئولان ایران در قبال کودتا سپاسگزاریم.
هاکان تکین گفت: خوشبختانه در 10 سال گذشته روابط دوکشور به عمیق ترین میزان رسیده است و باید بگویم این حوادث ، دموکراسی ترکیه را بیش از پیش نمایان کرد.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...