نسخه چاپی

اظهارنظر تازۀ نخست‌وزیر تركیه دربارۀ ایران

به گزارش نما - تسنیم نوشت: نخست‌وزیر ترکیه گفت: کشورهای منطقه مسائل منطقه را بیش از همه می‌دانند، از این رو ایران و ترکیه دو کشوری هستند که مسائل منطقه را بهتر از همه می‌فهمند و بهترین راه‌حلهای مشکلات را نیز همین دو کشور خواهند آورد.

بن‌علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه در نشست پارلمانی حزب عدالت و توسعه که روز سه‌شنبه انجام گرفت، با اشاره به مسئولیت ترکیه در برابر مشکلات منطقه تأکید کرد: در قبال این مشکلات هرچه را از دستمان بر آید انجام خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه با تأکید بر عادی سازی روابط با روسیه و رژیم اسرائیل و حل مشکلات فی‌مابین، خاطرنشان ساخت: مسائل ترکیه با عراق و سوریه نیز حل خواهد شد.

ییلدیریم سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: چطور مسائل را حل خواهیم کرد؟ دو شرط مهم داریم. تمامیت ارضی عراق و سوریه حفظ خواهد شد. اینکه "غرب را به تو بدهم، جنوب را به تو بدهم، شرق را به کردها بدهم" چنین چیزی نیست. آیا کسی اموال خودش را به دیگری می‌دهد؟ اموال چه‌کسی را به چه‌کسی می‌دهی؟ اینها را رها کنید. با حرفهایی چون "ما در اینجا یک دولت کردی ایجاد کنیم و از این طریق بین ترکیه و خاورمیانه یک حائل کردی تشکیل دهیم" مسائل منطقه حل نمی‌شود.

وی افزود: کشورهای منطقه مسائل این منطقه را بیش از همه می‌دانند. از این رو ایران و ترکیه دو کشوری هستند که مسائل منطقه را بهتر از همه می‌فهمند و بهترین راه‌حلهای مشکلات را نیز همین دو کشور خواهند آورد. آمریکا، روسیه و دیگر قدرتهای ائتلاف اگر حقیقتاً خواهان راه‌حل هستند، قطعاً به راه‌حل دست خواهیم یافت.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه تمامیت ارضی سوریه حفظ خواهد شد و تمامی شهروندان سوری اعم از عرب، کرد، نصیری، شیعه و سنی در مورد آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت، یادآور شد: یعنی بر اساس مذاهب و فرقه‌ها حکمرانی نخواهد شد. پس از محقق شدن این موضوعات، دلیلی برای عدم رسیدن به راه‌حل وجود ندارد. از این رو ترکیه با همراهی دوستان خود تمامی اقدامات لازم را انجام می‌دهد و خواهد داد. مطمئنم که در ماه‌های آینده اتفاقات مهمی را همراه با هم پشت سر خواهیم گذاشت.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...