نسخه چاپی

ایران و تركیه می‌توانند متحد یكدیگر باشند؟

ایران پس از رفع تحریم‌ها به بازار مناسبی برای كالاهای تركی تبدیل می‌شود

به گزارش نما، خبرآنلاین به نقل از هفته نامه"آرگومنتی ای فاکتی"آنا گلازوا رئیس مرکز آسیا و خاورمیانه در انستیتوی مطالعات راهبردی روسيه معتقد است موضع اردوغان در مورد سوریه تغییر نکرده ولی در شرایط کنونی او به متحدان نیرومند نیاز دارد.

این کارشناس می گوید: رهبری ترکیه در پاسخ به اختلاف با اتحادیه اروپا تهدید می‌کند که مرزها را برای مهاجران باز کند. آنکارا همزمان به سرعت روابط با کشورهای منطقه خود چون ایران و آذربایجان را تقویت و در واقع خط مشی سیاست خارجی خود را از غرب به شرق منتقل می‌کند.

به نظر این کارشناس، سوریه مشکل اصلی در روابط آنکارا با ایران و روسيه است و سوریه موضوع اصلی دیدار رئیس جمهور ترکیه از ایران خواهد بود و البته هنوز تاریخ دقیقی برای سفر اردوغان به تهران تعیین نشده است.

به نظر گلازووا در حال حاضر اتحاد دو کشور مطرح نیست و تنها امر ممکن، نیل به سازش و برقراری صلح است. در عین حال وی می‌گوید: نباید در مورد امکان کنار آمدن ترکیه با ایران و روسيه زیاده از حد خوشبین باشیم. به نظر وی، در مذاکرات اردوغان با آقای روحانی اساساً مسئله کردها مطرح می‌شود. کردها برای هر دو کشور نیرویی هستند که بطور بالقوه تهدید محسوب می‌شوند.
بنظر گلازوا، طی ملاقات همچنین روابط تجاری - اقتصادی ایران و ترکیه مطرح می‌شود زیرا ایران پس از رفع تحریمها به بازار خیلی مناسبی برای کالاهای ترکی تبدیل می‌شود. ایران هم به بازار مواد انرژی‌زا ترکیه علاقه‌مند است.

با این حال در این رابطه، نقطه نظرهای بدبینتری هم مطرح می‌شود. موخین کارشناس سیاسی، می گوید: چشم‌اندازهای کنار آمدن ترکیه با ایران مانند کنار آمدن ترکیه با روسيه است. فرضاً طرفین بتوانند به توافق برسند ولی این اتحاد بلندمدت نخواهد بود.

اردوغان امروز در چنان شرایطی قرار دارد که ناچار است با ایران دوستی کرده و سعی می‌کند توجه شرکای غربی ناراضی از وی را جلب کند. به نظر این کارشناس، امروز اردوغان و اروپا، بازی مشابهی پیاده می‌کنند. ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا روابط بلندمدت دارد اما روابط آن با ایران و روسيه ماهیت موقت داشته و به جریان درگیری سوریه بستگی دارد. در صورت در نظر گرفتن این واقعیت می‌شود درک کرد اردوغان در کدام مورد کنار می‌آید یا نمی‌آید.

سرگئی مارکوف کارشناس سیاسی نیز در این باره می‌گوید "ائتلاف ایران، روسيه و ترکیه" در مورد سوریه نمی‌تواند موفق باشد زیرا ایران و ترکیه تضادهای بسیار دارند.

۱۳۹۵/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...