نسخه چاپی

آسیب به ماهواره اروپا با ریزگرد فضایی

به گزارش نما به نقل از آنا،برخورد یک ریزگرد فضایی با سرعت بالا با پنل خورشیدی ماهواره اروپا موجب بروز خسارتی چندین سانتی‌متری به این مدارگرد و نگرانی مهندسان برای سفرهای فضایی شد.
چندین دهه از آغاز سفرهای فضایی انسان می‌گذرد و سازمان‌های فضایی مانند روس‌کوس‌موس و ناسا مدت‌هاست که با برخوردهای میلیمتری اما قدرتمند فضایی دست و پنجه نرم می‌کنند. این برخوردها بر اساس یک اصل ساده فیزیک که یکی از یادگارهای نیوتون است، دارای قدرتی ورای تصور هستند و می‌توانند نتایجی بسیار عظیم‌تر از اندازه شیء متحرک ایجاد کنند.
بنابر اعلام سازمان فضایی اروپا، پس از بروز یک اختلال در تولید انرژی خورشیدی ماهواره رصدی کوپرنیک، این سازمان عکس‌های دقیقی از اجزای ماهواره خود تهیه کرد و متوجه شد که برخورد یک ریزگرد فضایی به اندازه یک دانه شن با پنل خورشیدی این ماهواره، یک تورفتگی به قطر 40 سانتی‌متر ایجاد کرده که موجب کاهش تولید انرژی الکتریکی شده است.
به گزارش آنا، اگرچه این فرورفتگی موجب از کار افتادن و خلل در مأموریت این ماهواره نشده است، نگرانی مهندسان را برای سفرها و برنامه‌های آینده فضایی تشدید کرده است.
پروژه Breakthrough Starshot یکی از پروژه‌های در معرض بازبینی‌ست. این پروژه قرار است یک سفینه با پیشرانه لیزری را با سرعتی معادل یک‌پنجم سرعت نور به سوی منظومه شمسی بعدی اعزام کند.
پیش از این نیز می‌دانستیم که برخوردهای فضایی به دلیل سرعت بسیار بالا و نبود مقاومت هوا در آنجا، موجب بروز خسارات عظیم خواهد شد اما اکنون نمونه میلیمتری آن موجب نگرانی شده است. در صورتی که یک سفینه با سرعت عظیم یک‌پنجم سرعت نور (سرعت نور تقریبا 300 هزار کیلومتر در ثانیه است) حرکت کند، در صورت برخورد با اجرام سرگردان فضایی که آنها نیز با سرعت سرسام‌آور در حرکتند، یک انفجار عظیم را رقم می‌زند. در این حالت سرعت دو برخوردکننده با یکدیگر جمع می‌شود. مهندسان اعلام کرده‌اند که پنل‌های محافظ که اکنون در سفرهای فضایی به مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند، توان مقاومت در چنان سرعت‌هایی را نخواهند داشت و سفرهای آینده نیازمند ابرمواد محافظ برای به مقصد رسیدن است.

۱۳۹۵/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...