نسخه چاپی

خداداد عزیزی: روی دست باقری هافبك نمی‌آید، روی دست علی كریمی فوتبالیست!

خداداد عزیزی در جدیدترین اظهار نظر فوتبالی از كریمی و باقری گفته است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، فضای فوتبال ما به گونه‌ای است که معمولاً تیم‌های پولدار و پرطرفدار سراغ افراد خاصی می‌روند و در این میان سر امثال خداداد عزیزی بی‌کلاه می‌ماند! این مطلب دفاع از خداداد نیست. به هر حال او زبان سرخی دارد و شاید برخی حرف‌ها را نباید بزند یا اینکه پس از پایان فوتبالش باید تصمیمات بهتری می‌گرفت. خداداد عزیزی تا حدودی قدر موقعیت، جایگاه و بزرگی اسم خودش را ندانست و هدایت تیم‌هایی را در طول دوران مربی‌گری خود بر عهده گرفت که با مشکلات مالی و حاشیه‌ای فراوانی دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند! سیاه‌جامگان هم در همان راستاست. خداداد هم دوباره نقشی را پذیرفته که پایان آن مشخص است. به هر حال انتخاب خیلی مهم است. خداداد عزیزی هم مثل بسیاری از مربیان با هر سابقه‌ای(!) باید منتظر پیشنهادات بماند و حالا سیاه‌جامگان مشهد سراغ او آمده است. شانس موفقیت کم است و خود خداداد هم آن را می‌داند اما امیدوارانه حرف می‌زند و می‌خواهد مثل دوران بازی‌اش یک‌تنه این گره کور بی‌پولی را باز کند که کاری بس دشوار است. همین انتخاب سیاه‌جامگان بهانه‌ای شد تا سراغ این فوتبالیست تاریخی و تکرار نشدنی برویم.

چرا همیشه تیم‌های بدهکار و بی‌پول سراغ خداداد عزیزی می‌آیند؟
این هم از شانس ماست. (می‌خندد و ادامه می‌دهد) تیم‌های پولدار که سراغ خداداد عزیزی را نمی‌گیرند!

فراموش نکردیم ابومسلم، پیام مشهد، استقلال اهواز... و حالا هم سیاه‌جامگان؛ همه و همه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و شما هدایت این تیم‌ها را بر عهده گرفتید. اشتباه نکردید؟
ابومسلم، پیام و همین سیاه‌جامگان تیم‌های شهر خودم هستند. وقتی سراغم می‌آیند، نمی‌توانم جواب منفی بدهم؛ یعنی سخت است که بخواهی بگویی کمکی از دستم برنمی‌آید البته صاحبان سیاه‌جامگان قول داده‌اند پول بیاورند!

آخر این وعده وعیدها که مشخص است. خداداد عزیزی چرا باور می‌کند؟
سیاه‌جامگان تیم نسبتاً خوبی است. جوانان و بازیکنان باتجربه خوبی دارد که می‌توانند کنار هم مجموعه موفقی را بسازند. مشکل اصلی ما مالی است و من هم امیدوارم صاحبان تیم سیاه‌جامگان به قول و قرارهای خود عمل کنند. من به بچه‌ها قول دادم و باید وعده‌ها عملی شود.

چرا سپاهان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، سایپا و خلاصه تیم‌هایی که مشکلات مالی کمتری دارند، سراغ خداداد عزیزی نمی‌آیند؟
به این موضوع تا به حال فکر نکردم. من در زندگی‌ام هرگز حسرت کسی یا چیزی را نخورده و نمی‌خورم. بابت هر چیزی که دارم و با زحمت خودم به دست آوردم، خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم. فراموش هم نکردم از کجا به اینجا رسیده‌ام.

جواب سؤال ما را ندادید.
ببینید، من نمی‌خواهم دوباره حرفی بزنم که چهار نفر ناراحت شوند یا شهر فوتبال به هم بریزد اما مربیگری در تیم‌های پولدار یکسری ارتباطات و مناسبات می‌خواهد که من بلد نیستم.

مثلاً چه مناسباتی؟
باید مرتب آویزان مدیران باشگاهی باشی. بابت هر مناسبتی پیام تبریک بفرستی و هر اتفاقی را به آن‌ها تسلیت بگویی. زنگ بزنی و با فک و فامیل مدیران بانفوذ ارتباط بگیری...

یعنی بقیه کسانی که در تیم‌های باامکانات مربیگری می‌کنند، اهل این رفتارها هستند؟
من همه را نمی‌گویم اما خود شما هم بهتر از من می‌دانید در فوتبال ما پارتی و زد و بند حرف اول را می‌زند. خیلی‌ها این قبیل ارتباطات را بلدند و خوب می‌توانند به مدیران باشگاهی پیامک بزنند و تبریک و تسلیت بگویند اما من یکی بلد نیستم.

نمی‌خواهید پیامک زدن به مدیران باشگاهی را یاد بگیرید؟
نه مهدی‌جان! الحمدلله حرفی پشت سرم نیست. کسی نمی‌گوید خداداد عزیزی اهل زد و بند بوده یا اینکه آویزان فلان مدیر و مسئول شده است. دروغگو، کلاهبردار و سیاه‌باز هم نیستم. نه سر بازیکن کلاه می‌گذارم و نه مدیر و این را همه می‌دانند. همین برای من خداداد عزیزی کافی است البته همان‌طور که گفتم خیلی‌ها نان آویزان شدن، دروغ گفتن، پیامک تبریک و تسلیت دادن و سیاه‌بازی در فوتبال را می‌خورند. به هر حال سفره‌ای پهن شده و یک عده هم باید کنار آن دور هم بنشینند، نان قرض بدهند و نان بخورند!

بسیار خوب، راستی محمدرضا خانزاده قرار است به تمرینات برگردد؟
خانزاده با تلفن همراه من تماس گرفت و درخواست کرد حداقل تا نیم‌فصل برگردد. به او گفتم از لحاظ انضباطی درست نیست. کل تیم این مدت تمرین کرد و خانزاده ول کرد و رفت. در این تماس تلفنی گفتم اگر بچه‌ها راضی باشند، برگرد و تمرین کن اما از نظر من جزو تیم نیستی!

و حمید علی‌عسگری؟
در قرارداد علی‌عسگری یک آپشن گنجانده شده که پس از جدایی فرهاد کاظمی می‌تواند از سیاه‌جامگان جدا شود و برود. من هم با این مسئله مشکلی ندارم.

مهدی هاشمی‌نسب که همه جا با شماست، به جمع کادر فنی سیاه‌جامگان ملحق می‌شود؟
من که خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد. چه کسی بهتر از مهدی؟ اما خودش می‌گوید حالم از فوتبال به هم می‌خورد. هاشمی‌نسب از فوتبال بیزار شده و اگر به مشهد بیاید، خوشحال می‌شوم ولی همه چیز به تصمیم خودش برمی‌گردد.

شما را به عنوان یکی از منتقدان کارلوس کی‌روش می‌شناسند. پس از بازی با کره ‌جنوبی خیلی‌ها حتی آن‌هایی که با سرمربی پرتغالی مشکل داشتند هم عنوان کردند تیم ملی فوق‌العاده بازی کرده است. در این رابطه صحبتی ندارید؟
خوب، خوب است. نمی‌شود وقتی تیم ملی خوب است، بگویی بد بوده است اما از آن طرف وقتی هم تیم ملی بد است، نمی‌توان گفت خوب است. من معتقدم مقابل کره‌ جنوبی خیلی خوب بودیم و ۵۰ درصد راه صعود را هم با شکست این حریف مستقیم خود طی کردیم. هر چند معتقدم این کره‌ جنوبی نسبت به آن کره‌ جنوبی گذشته ضعیف شده است.

ولی همین کره ‌جنوبی ۱۴ لژیونر دارد
کره‌ جنوبی دست به جوان‌گرایی زده است اما با این حال معتقدم تیم ملی خوب ظاهر شد. تیم ایران همیشه باید این‌طوری باشد. در کنار گل نخوردن، زیبا و تماشاگرپسند هم بازی کند. حرف ما این است و به عنوان یک دوستدار تیم ملی برخی اوقات صحبت می‌کنیم. من خداداد عزیزی با کی‌روش که پدرکشتگی ندارم اما تیم ملی کشورم را بیشتر دوست دارم. انتقادی هم می‌کنم، به خاطر همین دوست داشتن است.

از نظر خداداد عزیزی، ستاره تیم ملی فعلی کشورمان کدام بازیکن است؟
سردار آزمون خیلی خوب گل می‌زند و چهارچوب دروازه را می‌شناسد. علیرضا جهانبخش هم گلی تماشایی به قطر زد اما جواب سؤال شما اشکان دژاگه است. فوتبالش یک سر و گردن بالاتر از فوتبال ماست و امیدوارم همین سطح فنی را حداقل تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حفظ کند البته نسل جدید خوبی در تیم ملی داریم.

این نسل شباهتی به نسل ۹۸ که خود شما هم در آن توپ می‌زدید، دارد؟
اینکه بخواهیم نسل‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، کار درستی نیست. به نظر من هافبکی مثل کریم باقری دیگر در فوتبال ایران متولد نمی‌شود. فوتبالیست روی دست علی کریمی سال‌های بعد هم نخواهد آمد. اصلاً نمی‌شود مقایسه کرد.

ولی این مقایسه‌ها همیشه وجود داشته است و مختص ایران هم نیست. به طور مثال هر فوتبالیستی در آرژانتین متولد می‌شد، با مارادونا قیاس می‌شد تا اینکه لیونل مسی ظهور کرد و...
لیونل مسی که فوق‌العاده است اما دیگو مارادونا یکی بود، تک بود البته پسر من امیرحسین عاشق لیونل مسی است.

می‌دانیم شما هم دیگو مارادونا را دوست دارید، تا به حال هم پیش نیامده که او را از نزدیک ببینید؛ درست است؟
شما مرا می‌شناسید و خوب می‌دانید در سال‌های فوتبالم چه در آلمان و چه جام جهانی و... هرگز نه پیراهن خود را با ستاره‌ای عوض کردم و نه به دنبال عکس انداختن با کسی بودم ولی خیلی دوست داشتم مارادونا را از نزدیک ببینم.

و با او عکس یادگاری بیندازید؟
(با کمی مکث) تنها فوتبالیستی که در کره زمین دوست دارم کنارش بایستم و عکس بگیرم یا از او تقاضای عکس یادگاری کنم، دیگو مارادوناست. محشر بود، فوق‌العاده بود... البته بدم نمی‌آید پیراهن لیونل مسی را برای امیرحسین پسرم یادگاری بگیرم.

۱۳۹۵/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...