نسخه چاپی

كارشناس ارشد روس: راهبرد تهران و مسكو ضدتروریستی است

گنادی آودییف رایزن فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی در تهران با بیان اینكه ایران در تامین امنیت خاورمیانه نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا می كند، گفت: همكاری ها و راهبرد تهران و مسكو به عنوان گره گشای مشكلات منطقه، سد ضدتروریستی در خاورمیانه است.

به گزارش نما آودییف استاد انستیتو تمدن جهانی مسکو، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران و روسیه ایده های کارآمدی برای حل مسائل خاورمیانه مطرح کرده اند که راه اندازی مرکز اطلاع رسانی ضدتروریستی بغداد یکی از مهم ترین ها است.
وی ادامه داد: این مرکز مهم در طول فعالیت خود در بیش از یک سال کمک زیادی به مبارزه با تروریسم در منطقه کرده و در چارچوب آن روسیه، ایران، عراق و سوریه اطلاعات تجسسی در مورد تروریست های داعشی در منطقه را مبادله می کنند.
کارشناس روس در ادامه با تاکید بر نقش مهم و مثبت ایران در منطقه خاورمیانه و بیان اینکه تهران بازیگر فعال منطقه ای است، اظهار کرد: کاهش تنش ها در کشورهایی مانند سوریه و عراق تا حدود زیادی با تلاش های جمهوری اسلامی صورت گرفته است که حتی دشمنان ایران مجبور شده اند به این واقعیت اعتراف کنند.
آودییف خاطرنشان کرد: روسیه به ادامه مشارکت راهبردی با ایران بازیگر توانمند خاورمیانه ای اهمیت فراوانی قائل است و برای هماهنگی اقدامات منطقه ای رایزنی های منظم بین تهران و مسکو جریان دارد.
کارشناس روس گفت: مهم ترین مساله خاورمیانه و جهان، بحران سوریه است که علت اصلی به درازا کشیدن آن، حمایت کشورهای غربی، آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن از تروریست های مسلح به بهانه تقویت مخالفان دولت سوریه است.
وی گفت: این توطئه در پنج سال اخیر برای سوریه بسیار ویران کننده بوده و افزون بر کشتار دهها هزار نفر، منابع و ثروت های این کشور به غارت رفته و تروریست ها خسارات جبران ناپذیری به تاسیسات و زیرساخت ها وارد کرده اند.
آودییف با انتقاد از رویکردهای آمریکا در خاورمیانه، گفت: بر اثر سیاست های واشنگتن، خاورمیانه دستخوش جنگ های خونین شده و تروریست ها منطقه را جولانگاه خود کرده اند.
وی ادامه داد: اگر حمایت های روسیه و ایران از دولت های سوریه و عراق نبود، از عهده سرکوبی تروریست ها برنمی آمدند و این کشورها به کانون های تروریستی تبدیل می شد که نه فقط خاورمیانه بلکه جهان را تهدید می کرد.
کارشناس روس گفت: در شرایط کنونی سفر رئیس شورای فدراسیون روسیه به ایران اهمیت زیادی دارد، زیرا تحولات سریع به ویژه با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و تاکتیک های جدید از سوی دونالد ترامپ، تداوم رایزنی های منظم و هماهنگی مواضع منطقه ای تهران و مسکو را ضروری تر کرده است که در دیدارهای ماتویینکو با مقام های ارشد ایرانی مطرح می شود.
استاد انستیتو تمدن جهانی مسکو همچنین اظهار کرد: به توسعه فراگیر همکاری های ایران و روسیه خوش بینم و اطمینان دارم در مذاکرات تهران دو طرف عرصه های مهم مناسبات را بررسی کرده و در باره اقدام های لازم برای گسترش روابط گفت وگو می کنند.
کارشناس روس آشنا به امور ایران گفت: دو کشور در سال های اخیر گام های مهمی برای توسعه همکاری های دوجانبه برداشته اند و قراردادهای مهمی امضا شده که احداث دو واحد نیروگاه هسته ای در بوشهر، برقی شدن خط آهن گرمسار-اینچه برون و احداث چهار واحد نیروگاه برق حرارتی در بندرعباس از آن جمله است.
آودییف در پایان گفت که توان همکاری های ایران و روسیه بسیار بیشتر از توافق ها است و در سال های آینده شاهد شکوفایی هر چه بیشتر روابط خواهیم بود.
در برنامه های کاری سفر خانم ماتویینکو رئیس هیات پارلمانی روسیه به تهران که دیروز آغاز شد، مذاکراه با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ایران پیش بینی شده است.

۱۳۹۵/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...