نسخه چاپی

سازمان های حقوق بشری: اعدام ها را در بحرین متوقف كنید

به گزارش نما؛ ایرنا نوشت: هشت سازمان حقوق بشری روز شنبه با ارسال نامه فوری به دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار مداخله هر چه سریعتر وی برای لغو احکام اعدام صادره سه شهروند بحرینی و آزادی آنها از زندان شدند و افزودند: لازم است سازمان ملل برای آزادی این سه شهروند بحرینی تلاش کند.



شبکه خبری الؤلؤء بحرین گزارش داد که هشت سازمان حقوقی از «آنتونیو گوترز» دبیر کل سازمان ملل متحد خواستند برای آزادی افراد بازداشت شده که به اعدام محکوم شدند، هر چه سریعتر وارد عمل شود و حکم قضایی صادره علیه آنها را لغو کند.
در متن بیانیه این هشت سازمان آمده است: دادگاه های بحرین از فوریه 2011 میلادی، در محاکمه های غیر عادلانه احکام اعدادم بسیاری را صادر کرده است که در تضاد با ماده (10) منشور جهانی حقوق بشر و ماده (6) معاهده ویژه حقوق مدنی و سیاسی است؛ این در حالی است که مقام های قضایی این کشور طی این مدت چشم خود را به روی اقدامات بسیاری از نیروهای امنیتی خود که متهم به قتل و شکنجه زندانیان و شلیک مستقیم به مردم در تظاهرات مسالمت آمیز هستند، بسته است.
این بیانیه افزود: با توجه به خطرناک بودن پرونده احکام اعدام ها در بحرین و اینکه برخی از محکومین به ویژه زندانیان عقیدتی از جمله سامی مشیمع، علی السنقیس و عباس السمیع در معرض قریب الوقوع اجرای این حکم خودسرانه و تبعیض آمیز قرار دارند؛ما از دبیر کل سازمان می خواهیم هر چه سریعتر وارد عمل شود و با لغو احکام قضائی صادره علیه آنها، زمینه آزادی آنها را فراهم کند.
هشت سازمان یاد شده عبارتند از:
1. انجمن حقوق بشر بحرین
2. جمعیت حقوق بشر بحرین
3. موسسه سلام برای دمکراسی و حقوق بشر
4. انستیتو خلیج فارس برای دمکراسی و حقوق بشر
5. سازمان حقوق بشر اروپایی بحرینی
6. سازمان حقوق بشر و دمکراسی آلمانی بحرینی
7. دیده بان بحرینی حقوق بشر
8. مرکز حقوق بشر بحرین
مردم بحرین روز شنبه در پی صدور حکم اعدام سه شهروند بحرینی و محکومیت افزایش اعدام ها در این کشور، در نقاط مختلف این کشور تظاهرات اعتراضی برپا کردند.
مردم بحرین در پی دعوت علمای این کشور برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در مناطق مختلف، به خیابان ها آمده اند.
بر اساس این گزارش مقام های رژیم آل خلیفه حکم اعدام سه شهروند بحرینی را به اتهام قتل یک افسر اماراتی که در جریان سرکوب اعتراضات مردمی بحرین کشته شده بود، صادر کرده است و قصد دارد این حکم را فردا یکشنبه اجرا کند.
این در حالی است که دیده بان حقوق بشر موسوم به هیومن رایتس واچ با انتقاد شدید از عملکرد رژیم آل خلیفه در بحرین در نقض حقوق بشر و آزادی بیان، برخورد این رژیم با معترضان را نامناسب دانست.
همزمان با انتشار خبرهایی در زمینه احتمال اعدام تعدادی از فعالان سیاسی در زندانهای رژیم آل خلیفه تعدادی از شخصیت های سیاسی از مردم خواستند امروز با برگزاری تجمع ها و اعتراضاتی به خیابان ها بیایند و سیاست های خشونت آمیز دولت را منامه محکوم کنند.
بحرین که یکی از متحدان راهبردی واشنگتن و میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا است، از 2011 تاکنون با بحران نارضایتی های مردمی مواجه است.

۱۳۹۵/۱۰/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...