نسخه چاپی

پلمب دفتر مشاوران احتمالا به خاطر اسناد است

اموال می‌تواند به دو صورت منقول و غیرمنقول باشد. مهر و موم به این خاطر است كه برای مدتی از نظر حقوقی دخل و تصرفی در آن مكان صورت نگیرد تا انحصار وارثت انجام شده و پس از آن اموال تقسیم شود

به گزارش نما, نعمت احمدی در آرمان نوشت: روز گذشته یکی از مشاوران رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از پلمب دفاتر مشاوران آیت‌ا... در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت این اتفاق دو روز قبل از مراسم هفتم آیت‌ا...‌هاشمی رخ داده است و هنوز دلیل آن اعلام نشده است. پلمب‌کنند‌گان تنها گفتند که موقتا جایگزینی برای دفتر در مکانی دیگر در نظر گرفته می‌شود اما روز گذشته عنوان کردند که این جایگزین مشخص نشده و تا شنبه و مشخص شدن وضعیت صبر کنید. در این راستا «آرمان» با نعمت‌احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

طی سه روز گذشته دفتر مشاوران آیت‌ا...‌هاشمی پلمب شد و اعلام کردند این پلمب موقت است و دفاتر مشاوران آیت‌ا...‌هاشمی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است به جای دیگری موقتا منتقل شود.

در قانون مهر و موم و تحویل ترکه آمده است که در حقیقت مکان متعلق به وراث برای مدتی پلمب و یا تحویل داده می‌شود. به تعبیری فردی که فوت می‌کند وراث حق تحویل ترکه داشته و درخواست مهر و موم می‌کنند.

تحویل ترکه به این خاطر است که مشخص شود فرد فوت شده چه اموالی دارد؛ البته این اموال می‌تواند به دو صورت منقول و غیرمنقول باشد. مهر و موم به این خاطر است که برای مدتی از نظر حقوقی دخل و تصرفی در آن مکان صورت نگیرد تا انحصار وارثت انجام شده و پس از آن اموال تقسیم شود. اما درباره پلمب دفتر مشاوران‌هاشمی در مجمع علت روشن نیست، زیرا مجمع یک شخصیت حقوقی است که همه ارکان آن به شخصیت حقیقی آقای‌هاشمی ارتباطی نداشت، چراکه مجمع دارای دو نوع اعضاست: اعضای ثابت که شامل رئیس مجمع و سایر افراد می‌شود و مقام معظم رهبری آنها را برای مدت ۵ سال منصوب می‌کند و دیگری اعضایی که غیردائمی هستند و به تبع پرونده‌ای که در مجمع مطرح شده است، به عنوان مثال پرونده وزرات راه و ارشاد ممکن است در مجمع به عنوان موضوع جلسه درباره ان سخن گفته شود، مسئولان ذیربط برای ارائه توضیح آنجا حضور پیدا می‌کنند. مجمع ارکانی مانند دبیر خانه و مرکز استراتژیک تحقیقات دارد. مهر و موم چنین مکانی بحث برانگیز است زیرا مجمع یک ملک شخصی نیست، بلکه مجمع برابر اصل ۱۱۲ قانون اساسی یک جایگاه قانونی دارد، زیرا این مکان دارای ارکان، دبیرخانه، مرکز تحقیقات و دفتر مشاوران و... است. بنابراین بر این باورم که باید صبر کرد و دید چه اتفاقی خواهد افتاد و چه علتی داشت که از میان ارکان مختلف مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها دفتر مشاوران آیت‌ا... در مرکز تحقیقات استراتژیک پلمب شد. از سویی تنها مساله‌ای که مهم است چگونگی تشکیل جلسات بدون حضور رئیس مجمع است اما درباره مسائل دیگر بحثی وجود ندارد. لذا در این مساله ابهام وجود دارد. بنابراین باید صبر کرد و دید که علت چه بوده و چرا دفتر برخی از مشاوران آیت‌ا... در مرکز تحقیقات استراتژیک دفتر تشخیص مصلحت نظام پلمب شده است.

اکنون که دفتر مشاوران پلمب شده است تکلیف مشاوران چه می‌شود؟

رابطه استخدامی کارکنان و مشاوران آیت‌ا...‌هاشمی با مجمع قطع نمی‌شود. آنها در داخل مجموعه مجمع مامور به خدمت هستند. علتی وجود ندارد که چون دفتر کار پلمب شده است مشاوران بلاتکلیف باشند. ممکن است علت پلمب دفاتر مشاوران به دلیل نیاز به اسناد بوده باشد و این مساله به قطع استخدام پرسنل‌ها و کنار گذاشته شدن مشاوران ارتباطی ندارد. اعضای مجمع جایگاه قانونی دارند و مدت خدمت اعضای دائم مجمع ۵ سال است. از سویی افرادی به تبع پست و مقامی که دارند در جمع اعضای ثابت مجمع قرار می‌گیرند، مانند جمع اعضای شورای نگهبان. چون فرد عضو شورای نگهبان است، به تبع عضو مجمع نیز است، لذا حتی در صورتی که رئیس مجمع نیز تغییر پیدا کند، اما باز هم رابطه استخدامی اعضا با مجمع قطع نمی‌گردد. اگر هم بسیاری از اعضا در صورت تغییر رئیس مجمع ابقا نشوند، آنها چون به این خاطر که رابطه استخدامی با مجمع دارند و از جای دیگری مامور به خدمت شدند، بنابراین فقدان رئیس مجمع نیز علتی برای کنار زدن آنها نیست و آنها هیچ‌گاه ارتباطشان با مجمع قطع نخواهد شد.

اما هنوز تنها دو روز از مراسم هفتم آیت‌ا...هاشمی گذشته است...

آیت‌ا...هاشمی از فردای پیروزی انقلاب مخالفانی داشت، تا جایی که او را از سوی هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ترور شخصیت کردند. همواره نسبت به او جفا شده است اما با این وجود مشاهده شد که مردم در روز تشییع پیکر‌هاشمی برای او چه کردند. مردم به مفهوم واقعی نسبت به او و خدماتش ادای دین کردند. اگر قرار بر این است که ولی نعمت نظام مردم باشند این ولی نعمت همان‌هایی هستند که زیر تابوت آیت‌ا...هاشمی را گرفتند و هزاران نفر که در روز هفتم آیت‌ا... در حرم مطهر امام خمینی بودند. بنابراین در چنین شرایطی اخلاقی نیست که مخالفان دست به اقداماتی بزنند که منجر به بدبینی مردم شود، زیرا هنوز پیکر آیت‌ا...هاشمی‌آرام نگرفته است، نزاع میان مخالفان شروع شده است. بنابراین این قبیل اقدامات تنها به بدبینی مردم نسبت به مخالفان دامن می‌زند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...