نسخه چاپی

اختلافات آنكارا و واشنگتن بالا گرفت!

به گزارش نما - واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس جمهور ترکیه گفت :‌ در دیدار هفته آینده با رئیس جمهور آمریکا نگرانی های ترکیه را به وی اعلام خواهم کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز پس از دیدار با رئیس جمهور سیرالئون در آنکارا در کنفرانس خبری مشترک درباره تصمیم اخیر دولت آمریکا به افزایش ارسال سلاح به گروه های کرد سوریه ، گفت : هر مسئله ای در سوریه و عراق به صورت مستقیم مسئله امنیت ملی ترکیه نیز محسوب می شود.

وی تاکید کرد ، ما انتظار داریم متحدانمان قرار گرفتن در کنار ما را بر همراهی با گروه های تروریستی ترجیح دهند.
رئیس جمهور ترکیه گفت : موضعمان را در این باره و نگرانی های ترکیه را درباره تصمیم آمریکا در دیداری که 16 مه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهم داشت به صورت مفصل تشریح خواهم کرد.

وی گفت : در نشست سران ناتو که 25 مه در بروکسل برگزار خواهد شد نیز این مسئله را مطرح خواهم کرد. بر این باورم که تماس های ما ثبات را در منطقه تضمین و زمینه دستیابی به نتیجه ای منطبق با واقعیت های سوریه را فراهم خواهد کرد.
وی گفت : امیدوارم پیش از سفر من به واشنگتن ، آمریکا هرچه زودتر از تصمیمات اخیر خود صرف نظر کند.

اردوغان گفت :‌ کسانی که این تصمیمات را اعلام می کنند از دور و نزدیک هیچ ارتباطی با تحولات منطقه ندارند. آنان از آنچه که در عراق و سوریه روی می دهد به هیچ وجه اطلاعی ندارند.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش مخالف تجزیه سوریه است و همواره بر این موضوع تاکید کرده است ، گفت : ما خواستار آن هستیم که مسئله سوریه با عقل سلیم حل شود.

اردوغان گفت : کشور همسایه ما سوریه از 6 سال پیش گرفتار جنگ ویرانگری است که موجب مرگ یک میلیون انسان شده و منطقه را با بی ثباتی مواجه کرده است.

وی گفت: گروههایی مانند «ی پ گ»، «پ ی د »، القاعده و گروه (‌تکفیری صهیونیستی ) داعش تلاش می کنند کابوس سوریه را به فرصتی برای خود تبدیل کنند.

رئیس جمهور ترکیه گفت : موضع ترکیه از ابتدا جانبداری از دموکراسی و حفظ تمامیت ارضی سوریه است. ما نمی توانیم در مقابل فاجعه انسانی و قتل عام ها در کشور همسایه هیچ واکنشی نشان ندهیم زیرا ما با این کشور مرزی به طول 911 کیلومتر داریم.

وی افزود : ما مدت های طولانی در مقابل وقایع تروریستی که بعضا ترکیه را نیز با تهدید مواجه کرد ، صبر کردیم اما پس از رسیدن به یک نقطه، صبر ما نیز به پایان رسید و شروع به برداشتن گام های لازم کردیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت : ما درهای ترکیه را به روی 3 میلیون آواره سوری گشودیم. بیش از 25 میلیارد دلار به آنان کمک کردیم. ما اردوگاه ها و شهرک های کانتینری دایر کردیم و همه گونه خدمات اعم ازخدمات بهداشتی ، آموزشی و کمک های غذایی در اختیار آنان قرار دادیم.

۱۳۹۶/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...