نسخه چاپی

قطعنامه سازمان ملل پشتوانه ایران برای مقابله با گرد و خاك

صبح امروز كنفرانس بین المللى مقابله با گرد و غبار با حضور حسن روحانى، جوادظریف، معصومه ابتكار رئیس سازمان محیط زیست، وزرا و نمایندگان بیش از ٣٠ كشور و برخى از نمایدگان سازمان ملل در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن خوش آمدگويى به نمايندگان ٤٣ كشور در این کنفرانس گفت: شايد علت اصلى توجه كنونى به گرد و غبار، اهميت و تاثير منطقه اى اين مسئله و تشديد تعداد وقوع گرد و غبار در ايران و جهان است.

ابتکار پشتوانه برگزاری همایش بین‌المللی مقابله با گرد وغبار را آخرین قطعنامه سازمان ملل در حوزه گرد و غبار دانست و گفت: براساس یکی از بندهای قطعنامه سازمان ملل، همایش بین‌المللی گرد و غبار در ایران برگزار می‌شود. این همایش جهانی به همت سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران برپا شده است که وزارتخانه‌های امور خارجه، نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی در وزارت راه و دفتر فناوری ریاست جمهوری همکاران سازمان حفاظت محیط‌ زیست در برگزاری این اجلاس هستند.

رئيس سازمان محيط زيست در رابطه با دلايل انتخاب ايران به عنوان ميزبان اين كنفرانس گفت: ايران كشور آسيب پذيرى در زمینه گرد و غبار است که همین دلیل آن را به کشوری پیگیر برای مقابله با این پدیده تبدیل کرده است. همچنين ايران گام‌های موثرى در حوزه كاشت، احياى تالاب ها و درياچه ها برداشته است.

او هدف اصلى اين كنفرانس را همگرايى بيشتر كشورها و به كار گيرى سازوكار فنى و حقوقى در خل مسئله گرد و غبار عنوان کرد و گفت: دنیا در حال تغییر است و همه به اثرات سوء تغییر اقلیم آگاهی دارند بنابراین لازم است همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل معضلات زیست محیطی کره زمین به وجود آید.

رئيس سازمان محيط زيست گفت: اگر اقدام مهمى درباره گرد و غبار انجام ندهيم به مشكلات بدترى بر مى‌خوريم، البته خبر خوب اين است كه گام هايى برای حل این معضل برداشته ايم.

او به عوامل مخرب زيست محيطى اشاره کرد و گفت: نبايد به اين مسائل يك جانبه نگاریست، بايد به این درک رسیده باشیم که مناقشات و جنگ ها مسائل را بدتر كرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به ضرورت حل چالش‌های مشترک بین کشورهای مختلف در حوزه مقابله با گرد وغبار گفت: سازمان ملل و سازمان‌های توسعه‌ای جهانی باید چارچوب و مقدمات لازم برای ارتباطات مشترک بین کشورها را فراهم کنند تا مشکل گرد وغبار به عنوان مشکل قرن حل و فصل شود. امیدواریم در جریان همایش بین‌المللی مقابله با گردوغبار به این مهم دست یابیم.

او در پایان از آغاز همكارى با عراق در زمینه مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: رويداد امروز در همكارى كشورها برای مقابله با این پدیده اهميت بسیاری دارد.

جهان در آینده با ۵۰ میلیون مهاجر روبه‌رو خواهد بود

معاون دبير كل سازمان ملل هم در اين مراسم با اشاره به حضور ایران در دو کنفرانس تغییر اقلیم در مراکش گفت: تلاش ايران براى حل مسئله گرد و غبار توجه جامعه بين المللي را جذب كرده است.

سو هانگ شو در ادامه در رابطه با مسئله گرد و خاك گفت: طوفان گرد و غبار به مرزهاى سياسى احترام نمى گذارد، طبق گزارشى در سال ٢٠١٥، مسئله گرد و غبار تا ده ها سال آينده ٥٠ ميليون مهاجر به وجود مى آورد.

اين عضو سازمان ملل سپس با اشاره با اهداف ٢٠٣٠ سازمان ملل توضيح داد: در خاورميانه شدت گرد و غبار رو به افزايش است و اين موضوع جلوى كشورها را براى رسيدن به اهداف٢٠٣٠ مى گيرد.

او افزود: در ايران ٢٠٪‏ مراتع در معرض بيابان زايى هستند ولى اقدامات خوبى براى مقابله با آن انجام شده است. سازمان ملل هم از ايران براى احيا ٣ميليون هكتار زمين حمايت كرده است.

او در رابطه با راهكارهاى حل مسئله گرد و خاك گفت: اين مسئله بايد جهانى شود و بايد اقداماتى فراتر از مرزها انجام شود.
معاون دبير كل سازمان ملل ادامه داد: حضور بيش از ٤٠ كشور ما را به حل اين مسئله اميدوار مى كند، سازمان ملل هم مثل گذشته آماده است تا از حل اين بحران حمايت كند.

۱۳۹۶/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...