نسخه چاپی

راهكار اوپك برای ثبات بازار چیست؟

به گزارش نما - ایسنا نوشت:مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت راهکار اوپک برای ثبات بازار را مذاکره اوپک با غیر اوپک برای پایبندی بیشتر این کشورها به کاهش تولید عنوان کرد و گفت، به طور کلی نشانه‌ها حاکی از آن است که بازار به سمت موازنه پیش می‌رود.

مهدی عسلی درمورد تصمیم اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید، اظهار کرد:به ثمر رسیدن تصمیماتی که اخذ می‌شود نیاز به زمان دارد. اوپک در نوامبر سال گذشته تصمیم گرفت تا تولید خود را کاهش دهد و اجرای این تصمیم نیاز به زمان دارد تا کشورها سعی کنند پایبندی خود را به این تصمیم اجرا کنند و میزان تولید اوپک کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید در دهه ۶۰ اظهار کرد: در آن زمان میزان پاینبدی اعضا به این تصمیم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود اما به تصمیمی که اخیرا اخذ شده همه کشورها مخصوصا عربستان پایبندی بیشتری داشتند. عربستان به دلیل مشکلاتی که داشت، تصمیم داشت در راستای تصمیم اوپک میزان تولید خود را کاهش دهدو کشورهای همراه خود از جمله کویت، امارات، قطر و ... را تشویق کرد تا تولید خود را کاهش دهند. این موضوع باعث شد میزان پایبندی افزایش یابد.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه عراق میزان تولید خود را افزایش داده است، تصریح کرد: عراق اعلام کرده با توجه به وضعیتی که دارد نباید در این پایبندی مشارکت داشته باشد. از سوی دیگر اخیرا تولید کشورهای لیبی و نیجریه افزایش پیدا کرده است. البته این دو کشور متعهد به کاهش میزان تولید نبوده‌اند و قرار شده بود به دلیل ناآرامی در اوضاع این کشورها فعلا سهمی در کاهش تولید برای آنها در نظر گرفته نشود. این موضوع باعث شده تولید لیبی در حال حاضر به یک میلیون بشکه برسد و تولید نیجریه نیز در حال افزایش است و همه این اتفاقات باعث شده تصمیم اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید رعایت نشود.

عسلی با بیان اینکه تقاضا در بازارهای جهانی در حال افزایش است، گفت: از سوی دیگر نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد شدت تولید نفت شیل آمریکا و شیب افزایش نفت غیرمتعارف آمریکا کاهش پیدا کرده است. به طور کلی بازار به تدریج به سمت موازنه پیش خواهد رفت. میزان ذخایر در انبارهای کشورهای مختلف دنیا در حال کاهش است. هر چند ذخایر انبارهای چین و هند در حال افزایش است اما در مجموع انبارهای نفت خام و فرآورده‌ها در دنیا در حال کاهش هستند و به نظر می‌رسد که تا آخر سال در بازار موازنه برقرار شود.

وی مذاکره اوپک با کشورهای غیراوپک را بهترین راهکار اوپک برای ثبات بازار عنوان کرد و ادامه داد: ۱۱ کشور غیر اوپک برای همکاری با اوپک اظهار تمایل کرده‌اند و طبق آخرین آمار به تصمیم خود مبنی بر کاهش میزان تولید پایبند بوده‌اند اما برخی کشورها مانند مالزی و قزاقستان پایبند نبوده‌اند و باید پایبندی بیشتری نشان دهند. اگر اوپک موفق شود از طریق مذاکره با کشورهای غیراوپک، این کشورها را به پایبندی بیشتر راضی کند، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه مازاد از بازار خارج شود باعث می‌شود قیمت‌ها متعادل‌تر شوند.

۱۳۹۶/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...