نسخه چاپی

روایتی از سرداری كه سوریه را از سقوط حتمی نجات داد

عکس خبري -روايتي از سرداري که سوريه را از سقوط حتمي نجات داد

۱۶ مهرماه سالگرد شهادت سرداری است كه در جریان مقابله با گروهك‌های تكفیری و دفاع از حرم اهل‌بیت‌(ع) به شهادت رسید.


به گزارش نما، سردار حسین همدانی در سال ۱۳۳۳ در شهرستان همدان دیده به جهان گشود، دوران سربازی را در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز گذراند و در همان دوران جوانی از درس اخلاق آیت‌الله مدنی بهره برد و با تفکرات امام خمینی(ره) آشنا شد و در جریان مبارزه با رژیم پهلوی توسط ساواک دستگیر شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کنار شهید محمود شهبازی نقشی مؤثر در راه‌اندازی سپاه همدان داشت و با شروع درگیری‌ها در کردستان برای مقابله با ضدانقلاب راهی کردستان شد، در همین دوران بود که فرماندهی عملیات مطلع الفجر و محور میانی سرپل‌ذهاب را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و شاید این اولین گام در تبدیل شهید همدانی به فرمانده‌ای تأثیرگذار در آینده انقلاب اسلامی بود.

در سال ۱۳۶۰ بنا بر این می‌شود که تعدادی از فرماندهان سپاه در غرب کشور برای تشکیل یک تیپ جدید به جبهه جنوب اعزام شوند. نام حسین همدانی بین سردارانی همچون حاج احمد متوسلیان، شهید همت و شهید شهبازی به چشم می‌خورد. در این برهه شهید همدانی کنار شهید محمود شهبازی که تا آن زمان فرمانده سپاه همدان بود نقشی بسزا در تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) ایفا می‌کند.

حضور مؤثر سردار همدانی در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس با مسئولیت فرماندهی محور عملیاتی، تجربیاتی گران‌بها در اختیار این شهید قرار می‌دهد تا آنجا که با گسترش سازمان رزم سپاه، او به‌عنوان مؤسس و فرمانده لشکر ۳۲ انصار الحسین(ع) همدان منصوب می‌شود.

سال‌های میانی دفاع مقدس فرا رسیده است و نیاز به واحدهای رزمی جدید برای اجرای عملیات‌های بزرگتر احساس می‌شود، در همین برهه مسئولیت فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان به‌عهده شهید همدانی گذاشته می‌شود تا در عملیات‌های مهم و سرنوشت‌سازی همچون کربلای ۴ و ۵ به نبرد با دشمن بپردازد.

پس از تجربه فرماندهی دو لشکر در عملیات‌های مهم و سرنوشت‌ساز دفاع مقدس، سردار همدانی در ادامه دفاع مقدس و در عملیات مرصاد مسئولیت معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس را به‌عهده می‌گیرد.

بعد از دوران دفاع مقدس به دانشگاه فرماندهی و ستاد می‌رود تا آنچه را به‌صورت تجربی در جنگ آموخته بود به دیگران منتقل کند. پس از دافوس، به‌عنوان فرمانده لشکر ۴ بعث و سپس فرمانده قرارگاه نجف اشرف عهده‌دار تأمین امنیت مناطق غربی کشور می‌شود و در این مسئولیت‌ هم کارنامه درخشانی در برخورد با گروهک‌های ضدانقلاب از خود به‌جای می‌گذارد.

انتخاب به‌عنوان جانشین نیروی مقاومت بسیج برای ۲ دوره، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، مشاور عالی فرمانده‌کل سپاه از دیگر مسئولیت‌های سردار در دوران پس از دفاع مقدس است.

اما شاید یکی از مهمترین مسئولیت‌های سردار همدانی فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ آن هم در دوران سخت فتنه سال ۸۸ و در مهمترین سپاه استانی کشور با ویژگی‌های خاص بود.

با آغاز بحران سوریه و درخواست کمک دولت این کشور از ایران، با توجه به تجارب و شایستگی‌های سردار همدانی،‌ وی برای اعزام به جبهه سوریه انتخاب می‌شود.

سردار همدانی در ادامه حضور خود در سوریه موفق می‌شود با ارائه همان الگویی که در ایران ابداع شده و در مقاطع حساس و بحرانی به کمک کشور آمده بود، یعنی بسیج مردمی، تشکیلات دفاع وطنی رادر سوریه راه‌اندازی کند که هم‌اکنون بسیاری از پیروزی‌های سوریه در نبرد با تروریست‌های تکفیری مرهون وجود همین نیروها است.

در اسفند ماه سال ۹۱ شرایط بحران سوریه به مرحله خطرناکی می‌رسد، تا جایی که کاخ ریاست جمهوری این کشور در آستانه سقوط قرار می‌گیرد اما در این هنگام پیشنهاد سردار همدانی سوریه را از سقوط حتمی نجات می‌دهد.

سرانجام در ۱۶ مهرماه سال ۹۴ سردار حسین همدانی پس از سال‌ها جهاد و رشادت در حومه شهر حلب سوریه و در حین انجام مأموریت مستشاری به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...