نسخه چاپی

نما در گفتگو با فولادگر بررسی كرد؛

كاهش وابستگی اقتصاد به نفت باعث حفظ ارزش پول ملی می شود

عکس خبري -كاهش وابستگي اقتصاد به نفت باعث حفظ ارزش پول ملي مي شود

دولت برای اینكه بتواند از ارزش پول ملی به بهترین نحو صیانت كند، ابتدا باید وابستگی بودجه به نفت و درآمدهای نفتی را كاهش دهد.

حمیدرضا فولادگر، عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره راهکارهای مهار قیمت ارز و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی گفت: تحریم های اخیر آمریکا علیه بانک های ایرانی هرچند از گذشته وجود داشته، اما اعلام آن تأثیرگذاری منفی بر قیمت ارز و کاهش ارزش پول دارد.
وی در ادامه افزود: هرچند تحریم و افزایش قیمت ارز می تواند برروی ارزش پول ملی اثرگذار باشد، اما اثرات آن را می توان با اتخاذ تصمیمات مناسب و حساب شده کنترل کرد.
نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: ریشه حل مشکلات اقتصاد ملی و حفظ ارزش پول ملی در داخل است؛ یعنی تصمیم گیران اجرایی و قانونگذاران می توانند از طریق ایجاد درآمدهای پایدار و درآمدهایی که به دلار خیلی وابسته نیستند، تأثیرگذاری دلار را بر کاهش یا افزایش ارزش پول ملی بکاهند.
فولادگر با بیان اینکه ارزش دلار در جهان در حال کاهش است، اما در ایران روز به روز افزایش می یابد، یادآور شد: دولت برای اینکه بتواند از ارزش پول ملی به بهترین نحو صیانت کند، ابتدا باید وابستگی بودجه به نفت و درآمدهای نفتی را کاهش دهد.
وی در این رابطه افزود: همچنین دولت می تواند با تأمین نیازهای خود و کسب درآمد از طریق دریافت مالیات، عوارض و واگذاری مالی و سرمایه ای شرکت ها، واگذاری اوراق مشارکت و سهیم کردن بخش خصوصی در پروژه های نیمه تمام ارزش پول ملی را افزایش دهد.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با رونق کسب و کار و تولید، هم چرخ اقتصاد خواهد چرخید و هم درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می یابد.
فولادگر گفت: همچنین دولت باید درصدد آزاد کردن ارزهایی باشد که در کشورهایی مانند: کره جنوبی، چین و ژاپن و هند مسدود شده است را آزاد کند تا به کشور بازگردد؛ زیرا در این شرایط تزریق ارز به بازار می تواند از قیمت ارز بکاهد.
به گفته او؛ دولت اگر بتواند دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کند، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی حل خواهد شد و با توسعه صادرات، رشد اقتصادی تسریع می شود و به تبع آن ارزش پول ملی هم افزایش خواهد یافت.

۱۳۹۹/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...