نسخه چاپی

ضرورت تدوین ماموریت چندگانه برای تضمین كیفیت دانشگاه‌ها

عکس خبري -ضرورت تدوين ماموريت چندگانه براي تضمين کيفيت دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه خوارزمی بیان كرد: باید ما یك ماموریت چندگانه برای دانشگاه‌ها در حوزه تضمین این كیفیت تدوین كنیم.

به گزارش نما ،عزیزالله حبیبی در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اگر چنانچه علم به معنای واقعی و صحیح خود نقش ایفا کند قطعا هیچ گاه جنگ و نزاع ایجاد نمی‌شود و همواره بستر توسعه در جوامع مختلف فراهم است و ما در صحنه‌های بین المللی می‌توانیم از آن به عنوان ابزاری برای صلح در بین ملل مختلف استفاده کنیم. در واقع دانشگاه‌ها از قبل تا دهه اول انقلاب در حوزه تربیت نیروی کارشناس فعالیت کردند. در این زمینه موفقیت‌هایی نیز داشتند، اما نقش اصلی و تاثیرگذار دانشگاه‌ها از دوران بعد از جنگ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از جنگ و طی دهه‌های اخیر دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور ما توسعه پیدا کرد تا پاسخگوی نیازهای دیگر جامعه ایران از نظر رفع نیاز کشور به نیروی متخصص باشد و خوشبختانه این مسئولیت به خوبی در دانشگاه‌های مختلف نیز انجام شد.

رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: اما توسعه گسترده و لجام گسیخته دانشگاه‌ها به عنوان یکی از آسیب‌های کیفیت در نظام دانشگاهی کشور مطرح شد اما در حال حاضر وزارت علوم مسئولیت‌ها و ماموریت‌های مختلفی را متناسب با نیازهای جامعه و ضرورت پاسخگویی به این نیازها در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف به دانشگاه‌ها واگذار کرد که این نیازها در حوزه‌های علوم روانشناسی، پایه، مهندسی، فناوری‌های جدید و… را شامل می‌شود و بنابراین گذاشته شده است که دانشگاه‌ها در جهت ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که تعریف می‌شود و در حوزه تجاری‌سازی آن قدم بردارند.

حبیبی تاکید کرد: در چهارچوب مسئولیت‌ها و ماموریت‌های جدید دانشگاه‌ها این سوال همچنان باقی می‌ماند که آیا در نظام دانشگاهی ایران که بخش خصوصی و دولتی کیفیت وجود دارد یا نه؟ و این کیفیت در حوزه‌های آموزش و حتی پژوهش و به خصوص پژوهش‌های کاربردی به چه صورت است. بنابراین باید ما یک ماموریت چندگانه برای دانشگاه‌ها در حوزه تضمین این کیفیت تدوین کنیم.

رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: این سوال برای دانشگاه‌ها همواره باقی است که در حوزه تضمین کیفیت مطلوب در همه فعالیت‌ها چه الزاماتی را تدوین می‌کنند و باید در این زمینه متخصصین اقدامات اساسی را انجام و به یک پاسخ مناسب دست بیابند. چرا که رسیدن به ماموریت‌های تعریف شده بدون کیفیت امکانپذیر نیست و اگر قرار باشد ما در همین مسئولیت‌ها به خوبی نقش ایفا کنیم باید همه دست اندرکاران نظام دانشگاهی اجازه دهند دانشگاه‌ها در چهارچوب مسئولیت‌های خود گام بردارند. چرا که عوامل و برخی موضوعات بازدارنده‌ای وجود دارد که مانع رسیدن به هدف تعریف شده خواهد شد.

رئیس دانشگاه خوارزمی در پایان خاطرنشان کرد: این دانشگاه در خصوص قدم گذاشتن در بخش کیفیت، دوره‌های مهارت افزایی و اشتغال‌پذیری خاصی را تدوین کرده و از مراکز نوآوری این دانشگاه‌ها که از هسته‌های دانشجویی و دانش آموختگان تشکیل شده است حمایت می‌کند و با توجه به شرایط کرونایی اما یک موضوع مهمی است که باید از آن در کنار فعالیت و ماموریت‌های دیگر غافل نشویم.
ایلنا

۱۳۹۹/۸/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...