نسخه چاپی

معجزه اخلاق

عکس خبري -معجزه اخلاق

خاتم پیامبران ثابت كرد كه با معجزه اخلاق می‌توان عالم قلوب را تصرف كرد بدون اینكه كمترین تبلیغات و هزینه و خونریزی در كار باشد!


حجت الاسلام و المسلمین علی تبریزی- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات اخیرشان به نحوه رفتار عاشقانه پیامبر خدا (ص) با امت اشاره نموده و فرمودند:

«خداوند در قرآن می‌فرماید رنج مردم بر پیامبر سخت و گران، و آن حضرت عمیقاً مشتاق و دلسوز سرنوشت بشر است و امروز نیز که جامعه بشری بیش از همیشه، دچار رنج است، روح مطهر رسول اعظم، از این درد و رنج بشر، آزرده است و مانند پدری مهربان، به دنبال هدایت و خوشبختی جوامع بشری است.»

در همین راستا به برخی ویژگی‌های آن رسول رحمت و مهربانی که در قرآن آمده به اختصار اشاره می‌نماییم زیرا در قرآن می‌فرماید: «برای شما در رسول خدا، الگوی بسیار نیکویی است.» (احزاب، ۲۱)


عاشق امت


در سوره توبه به شدت مهربانی و عشق آن حضرت نسبت به امت اینچنین اشاره شده:

«قطعاً، برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است.» (توبه، ۱۲۸)

«پس به [برکتِ ] رحمت الهی، با آنان نرم خو [و پُر مِهر] شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی، قطعاً از پیرامون تو پراکنده می شدند.» (آل عمران، ۱۵۹)

در طول عمر با برکت آن حضرت رأفت و مهربانی اش به کرات مشاهده می‌شد ضمن اینکه همه آموزه های نبوی برای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان حاوی دروس مهربانی و انسان دوستی است. قطعاً گمشده امروز بشر نیز فقدان همین خلقیاتی است که خاتم انبیاء برای مردم به ارمغان آورد ولی نگذاشتند آنها به گوش جهانیان برسد. یکی از اشتباهاتی که ما مسلمانان نیز به آن دامن میزنیم این است که آن پیغمبر خدا و رسول برای همه عالم را پیامبر اسلام معرفی کرده ایم. گویی ایشان پیامبر غیر مسلمانان نیست! حال آنکه چکیده همه آموزه‌های انبیاء و خلقیات ۱۲۴ هزار نبی خدا در خاتم الانبیاء خلاصه و به تکامل رسیده است.



رحمت برای جهانیان


خداوند متعال در آیه دیگر اشرف مخلوقات را رحمت برای جهانیان معرفی کرده و می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناک إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (انبیاء، ۱۰۷)

همین آیه مؤید این نکته است که خاتم الانبیاء (ص) سایه رحمتش بر همه جهانیان گسترده است نه فقط جامعه اسلامی و چه بسا اینکه آن حضرت را پیامبر اسلام می‌خوانند دسیسه ای باشد از سوی کسانی که از گسترش تفکرات نبوی در هراس بوده و هستند.


نبی فروتن و متواضع

در سوره قلم آن حضرت را جامع همه اخلاقیات در بالاترین سطح برمی‌شمرد: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم» (قلم، ۴) این آیه به عظمت اخلاق حضرت در همه ابعاد اشاره دارد که از جمله آنها تواضع و فروتنی است تا جایی که آن حضرت با وجودی که اول شخص عالم خلقت بودند و حاکم اما همچون فقرا زندگی می‌کرد و با زیردستان به گونه ای سخن می‌گفت که گویی آنها ارباب هستند.

از دیگر مصادیق خلق عظیم صبر پیامبر در برابر تهمت ها و آزار و اذیت مشرکان است. سعه صدر در برابر مخالفان جاهل و عفو آنها نیز مصداق بارز این اخلاق است.


معجزه اخلاق

خاتم پیامبران ثابت کرد که با معجزه اخلاق می‌توان عالم قلوب را تصرف کرد بدون اینکه کمترین تبلیغات و هزینه و خونریزی در کار باشد! ترس امروز امثال نخست وزیر فرانسه و سران استکبار جهانی نیز از همین است که میزان گرایش به پیامبر خدا (ص) امروز با وجود حجم عظیم تبلیغات دشمن به بالاترین میزان در طول تاریخ رسیده و برخی از کارشناسان مذهبی خود آنها پیش‌بینی می‌کنند در آینده نه چندان دور اکثریت جمعیت برخی کشورها از جمله فرانسه پیروان پیامبر رحمت باشند.

۱۳۹۹/۸/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...