نسخه چاپی

خوشرو و آسان گیر

عکس خبري -خوشرو و آسان گير

«حضرت با همنشینان دائماً خوشرو، آسان گیر و ملایم بود هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بد زبان، عیبجو و متملق نبود هیچكس از او مأیوس نمی شد و هر كس به در خانه او می آمد ناامید باز نمی گشت.

محمود قزوینیان- امام حسین(ع) می‌فرماید که از پدرم امیرمؤمنان(ع) درباره ویژگی زندگی پیامبر و اخلاق او سؤال کردم پدرم مشروحاً به من پاسخ فرمود در بخشی از این حدیث آمده است:

«حضرت با همنشینان دائماً خوشرو، آسان گیر و ملایم بود هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بد زبان، عیبجو و متملق نبود هیچکس از او مأیوس نمی شد و هر کس به در خانه او می آمد ناامید باز نمی گشت.

سه چیز را از خود رهانیده بود: 1ـ مراء «بگو مگوهای بی ثمر» 2ـ پرگوئی 3ـ دخالت در کاری که به او مربوط نبود و سه چیز را در مورد مردم از خود دور کرده بود: 1ـ از کسی بدگوئی نمی کرد 2ـ کسی را سرزنش نمی فرمود 3ـ لغزشها و عیوب پنهانی مردم را جستجو نمی کرد.

هرگز سخن نمی گفت مگر در مورد مواردی که ثواب الهی را امید داشت، در موقع سخن گفتن به قدری نافذ الکلمة بود که همه سکوت اختیار می کردند و تکان نمی خوردند و به هنگامی که ساکت می شد آنها به سخن در می آمدند اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمی‌کردند.» (معانی الأخبار، ص 83، ح1)

۱۳۹۹/۸/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...