نسخه چاپی

خوراكی گرم و شیرین برای شب‌های سرد پاییزی

عکس خبري - خوراکي گرم و شيرين براي شب‌هاي سرد پاييزي

میوه‌ها و سبزیجات پاییزی سرشار از ویتامین و مواد مغذی است، كدو حلوایی یكی از این سبزیجات پاییزی است كه این روز‌ها مشتری‌های خاص خود را دارد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ نام دیگر کدو حلوایی، کدو تنبل است قد و قواره‌ای ندارد، گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند.


کدو تنبل در کشور ما دو نوع است: نوع اول گرد است و نوع دوم سر باریک و انتهای پهنی دارد و شکل آن نامتقارن است، شاید باور نکنید که نوع دوم از نظر داشتن میزان بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) ارجحیت دارد، بتاکاروتن موجود در نوع دوم چهار برابر بیشتر است.


سالمندانی که میزان بتا کاروتن خون شان پایین است، بیشتر احتمال دارد به مشکلات چشمی مانند آب مروارید دچار شوند و دیده شده با افزودن این سبزی به برنامه غذایی خود، احتمال ابتلا به این بیماری در سال‌های بعدی زندگی به حداقل می‌رسد.


مصرف ۱۰۰ گرم کدو حلوایی می‌تواند ۲۶۴ درصد از نیاز بدن به ویتامین A را تأمین کند و طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های سودمند و ضدسرطان را به بدن برساند.

کم کالری است

کدو حلوایی کالری کمی دارد و مملو از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. این سبزی، اسید‌های چرب اشباع‌شده و کلسترول ندارد و به همین دلیل برای افرادی که از یک رژیم غذایی محدودکننده کلسترول پیروی می‌کنند و قصد کاهش وزن دارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

پر از آنتی اکسیدان‌های مختلف است

این سبزی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف بویژه ویتامین A، C و E است، بنابراین در شرایطی که هوا آلوده است یا خوراکی‌هایی را مصرف کرده‌اید که رادیکال آزاد وارد بدن می‌کنند -مانند غذا‌های سرخ‌شده و انواع فست‌فود، مصرف این سبزی کمک فراوانی به بدن می‌کند. در ضمن، مطالعات نشان داده‌اند که وجود همین مواد مغذی در بدن با مصرف کدو حلوایی از بروز سرطان، به خصوص سرطان‌های پروستات و ریه، پیشگیری می‌کند؛ بنابراین عادت به مصرف این سبزی به مردان سیگاری بیشتر از سایر افراد توصیه می‌شود.

سرشار از ویتامین A است

با مصرف هر ۱۰۰ گرم کدو حلوایی، ۷ هزار و ۳۸۴ میلی‌گرم ویتامین A وارد بدن می‌شود؛ ۲۶۴ درصد از میزان مورد نیاز. همین جا لازم است اضافه کنیم ویتامین A برای سلامت پوست و مخاط‌ها، سیستم بینایی، ریه‌ها و دهان و دندان‌ها ضروری است. به همین دلیل هم مصرف مرتب کدو حلوایی به افرادی که پوستشان دچار آسیب شده، توصیه می‌شود، زیرا به تسریع ترمیم زخم‌ها و مخاط‌های از دست رفته (مانند زخم در دهان) کمک می‌کند و فرآیند پیری را به تأخیر می‌اندازد. در ضمن، با تقویت سیستم ایمنی بدن نیز از بروز انواع عفونت در شرایطی که پوست آسیب دیده، جلوگیری می‌کند.

استخوان‌ها را محکم می‌کند

کدو حلوایی، یک ماده معدنی مهم به نام «منگنز» دارد. مصرف خوراکی‌های حاوی منگنز به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. به همین دلیل هم خوردن کدو حلوایی می‌تواند برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها بسیار مفید باشد، بویژه اگر در ترکیب با لبنیات مصرف شود. علاوه بر این، مواد معدنی دیگری مانند آهن، فولات و روی هم در کدو حلوایی وجود دارند که تمام این ترکیبات برای حفظ استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مهم هستند.

منبع فلاونویید‌ها است

این سبزی غنی از فلاونویید‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. این ترکیبات شامل بتاکاروتن، زی‌گزانتین، لوتیین و گزانتین است و البته بتاکاروتن، ترکیبی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

معدن مواد معدنی است

کدو حلوایی علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های یادشده، مواد معدنی‌ای مانند مس، پتاسیم، فسفر و کلسیم دارد. به همین دلیل، عادت به مصرف این سبزی به افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه می‌شود.

تخمه‌ای مغذی دارد

دانه این سبزی هم منبع مناسبی از فیبر و اسید‌های چرب غیراشباع است. به علاوه، با مصرف ۱۰۰ گرم تخمه کدو حلوایی، ۱۱۰ درصد از نیاز بدن به آهن و ۷۱ درصد از نیاز بدن به روی تأمین می‌شود. در ضمن، مصرف این مقدار تخمه کدو حلوایی، ۳۰ گرم پروتئین و ۵۵۹ کیلوکالری انرژی هم به بدن می‌رساند.

فیبر فراوانی دارد

کدو حلوایی به‌دلیل داشتن فیبر فراوان گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. با مصرف یک لیوان کدو حلوایی بخارپزشده، ۷ گرم فیبر مورد نیاز بدن تأمین می‌شود بنابراین فرد احساس سیری بیشتری می‌کند. به علاوه، این سبزی انتخاب مناسبی برای افرادی است که از یبوست رنج می‌برند.

تقویت کننده سیستم ایمنی است

مصرف این سبزی به‌دلیل داشتن ویتامین A و C برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود و عادت به مصرف آن از بروز انواع عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی در افراد مستعد مانند سالمندان، کودکان، بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند و... جلوگیری می‌کند.

تنظیم کننده قند خون است

عادت به مصرف این سبزی به تنظیم قند خون هم کمک می‌کند بنابراین مصرف آن به صورت بخارپز شده به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

۱۳۹۹/۸/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...