نسخه چاپی

۱۵۰ هزار دانش آموز معلول تحت پوشش بهزیستی هستند

عکس خبري -??? هزار دانش آموز معلول تحت پوشش بهزيستي هستند

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: ۱۵۰ هزار دانش آموز دارای معلولیت تحت پوشش خدمات تخصصی فنی و توانبخشی بهزیستی هستند و برخی آنها از حمایت های مادی و معیشتی نیز برخوردار می‌شوند.

به گزارش نما ،وحید قبادی دانا روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در محل بهزیستی افزود: حدود ۷۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت کمک هزینه تحصیلی مختصری از بهزیستی دریافت می‌کنند اما توانمندسازی آنها در جامعه با فعالیت های حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶۰۰ مجموعه مرکز غیر دولتی روزانه در کشور فعال است که به بیش از ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه خانواده های افراد دارای معلولیت در فشار و مضیقه هستند. فرد معلول در خانواده، هزینه های فاجعه باری بر خانواده‌ها حتی خانواده‌های متمول وارد می‌کند و آنها را به خط فقر نزدیک می کند بنابراین خدمات‌رسانی به آنها توفیق می‌خواهد.

قبادی دانا با بیان اینکه دو سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در کشور می‌توانند در حوزه آموزش برای افراد دارای معلولیت فعالیت مشترک داشته باشند، گفت: ویژه کردن، خاص دیدن یا ایزوله کردن افراد دارای معلولیت مدنظر نیست بلکه هدف ما تلفیق اجتماعی است.

وی اضافه کرد: بخشی از دانش آموزان دارای معلولیت که شرایط خاص دارند در مدارس استثنایی ساماندهی شدند و بخش دیگر نیز در مدارس پذیرا و عادی تحصیل می‌کنند اما تلاش می‌کنیم که همه دانش آموزان دارای معلولیت بتوانند در مدارس عادی حضور داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سابقه طولانی مدت فعالیت مدرسه باغچه بان در کشور افزود: امروز در دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده ویژه‌ای به نام واحد فرشتگان فعال شده اما مطلوب این است که افراد دارای معلولیت در کنار افراد عادی تحصیل کنند و اینکه همه مدارس پذیرای افراد و دانش آموزان دارای معلولیت شوند به زمان نیاز دارد.

قبادی دانا تاکید کرد: نیاز است در سرفصل‌های آموزشی همه دانش آموزان نحوه مواجهه با افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها به طور مستمر آموزش داده شود و پذیرا بودن افراد دارای معلولیت به تمام جامعه تعمیم داده شود.

وی ادامه داد: همچنین مدارس باید از لحاظ فیزیکی برای پذیرش افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و ناشنوایان آماده شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رتبه های علمی خوب و رشد چشمگیر تحصیلی افراد دارای معلولیت گفت: امروز مطالبه اشتغال معلولان در ادارات نشان‌دهنده آماده بودن زمینه تحصیلی برای آنها است.

قبادی دانا افزود: تجهیزات مناسب سازی شده برای تحصیلات یکی دیگر از نیازهای افراد دارای معلولیت است بنابراین مناسب سازی باید در تجهیزات مدارس ایجاد شود و معلمان مدارس آموزش لازم را در مواجهه با دانش آموزان معلول ببینند.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۲ هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل می‌کنند و همچنین حدود دو هزار نفر از دانشجویان معلولی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند هر ترم مبالغی روی کارت آنها شارژ میشود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اهمیت هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید زمینه را برای هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت آماده کند تا آنها در رشته های متناسب با نوع معلولیت خود تحصیل کنند البته بهتر است آماده سازی شغلی آنها در کارگاه‌های حرفه آموزی صورت گیرد.

قبادی دانا با قدردانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تلاش در آماده سازی و تسهیل حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت گفت: شیوع کرونا و آموزش از راه دور زمینه‌ای را برای افراد دارای معلولیت که حمل و نقل آنها به سختی انجام می‌شد فراهم آورده تا از آموزش های مجازی بهره ببرند.

وی اضافه کرد: همچنین تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای مناسب سازی نرم افزار شاد برای نابینایان و ناشنوایان قابل ستایش است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امروزه گسترش مراکز شبانه روزی نگهداری افراد دارای معلولیت فضیلتی برای جامعه نیست بلکه میزان حضور معلولان درون جامعه و فعالیت اجتماعی آنها نشان دهنده شرایط مناسب در جوامع است.

قبادی دانا افزود: اهتمام ویژه ما مناسب سازی جوامع مبلمان شهری ساختارهای مناسب بوده که در ستاد هماهنگ سازی مناسب‌سازی کشور جلساتی را داشته ایم و هدف ما این است که افراد دارای معلولیت به اندازه کافی از توانمندی فردی خانوادگی و اجتماعی بهره مند شوند.
ایرنا

۱۳۹۹/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...