نسخه چاپی

آیا سامانه جامع تجارت می‌تواند جلو برخی مفاسد را بگیرد؟

ضرورت بهره برداری از سامانه جامع تجارت

عکس خبري -ضرورت بهره برداري از سامانه جامع تجارت

این روزها گرانی به یكی از مهمترین مشكلات كشورمان تبدیل شده است گرانی كه در سایه نبود نظارت دولت روز به روز افزایش می یابد به راستی دولت هیچ تدبیری برای حل این مشكل نیاندیشیده است؟

احمد مدنی- به گزارش نما این روزها گرانی به یکی از مهمترین مشکلات کشورمان تبدیل شده است گرانی که در سایه نبود نظارت دولت روز به روز افزایش می یابد به راستی دولت هیچ تدبیری برای حل این مشکل نیاندیشیده است؟

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (22/7/99) گفت: دولت تلاش دارد از طرق قانونی و ایجاد سامانه جامع تجاری در تعامل با پنجره واحد تجارت فرامرزی، تعارضات و اختلاف رویه‌ ها را برطرف و زمینه تجارت را تسهیل کند. دولت اکنون با راه‌ اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه نه‌ تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی می‌شود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد. دولت اکنون با راه‌ اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه نه‌ تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی می‌شود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد.
وظیفه ی این سامنه این است که از روری که ثبت سفارش انجام می شود تا وقتی که جنس در ویترین مغازه ها به فروش می رسد این قابلیت وجود داشته باشد که بتوانیم کالای مورد نظر را در این سامانه دنبال کنیم اگر این سامانه به درستی راه اندازی شود می تواند مشکلات ناشی از عدم شفافیت، انحصار و ناهماهنگی در صادرات و واردات را برطرف کند و مانع قاچاق و احتکار شود.
اما در روز یکشنبه (10/9/99) هیچ تعریفی از طرف رسانه‌های دولتی از این سامانه نشد تا باز هم امکان موفقیت این سامانه در هاله ای از ابهام و سوال برانگیز باقی بماند البته بنا بر گفته ی رئیس جمهور حدود 70 درصد این سامانه افتتاح شده است و برای اظهار نظر در در مورد موفقیت این سامانه باید منتظر تکمیل آن باشیم
در شرایط تحریم، سیاست دولت مبنی بر واگذار کردن ارز دولتی به بعضی از افراد بخصوص،در کنار گسترش رانت دولتی، مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار نشد،و علاوه بر ضربه زدن به ذخایر ارزی کشور به مردم هم ضربه زده شد و ضرورت وجود سامانه‌ای برای رصد کالا از مبدأ تا مقصد، بیش‌ازپیش احساس می شود.


۱۳۹۹/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...