نسخه چاپی

با اجرای سامانه «صیاد» از امروز، صدور دسته چك برای چك برگشتی‌ها ممنوع شد

عکس خبري -با اجراي سامانه «صياد» از امروز، صدور دسته چک براي چک برگشتي‌ها ممنوع شد

ایران نژاد، مدرس و مشاور امور بانكی و حقوقی گفت: اگر كسی چك برگشتی داشته باشد سامانه «صیاد» اجازه چك كشیدن را به فرد نخواهد داد.

به گزارش نما ،محمدرضا ایران نژاد، مدرس و مشاور امور بانکی و حقوقی گفت: افراد می توانند اعتبار صاحب چک را قانونی و از طریق پیامک ۷۰۱۷۰۱ (سامانه بانک مرکزی) بررسی کند که البته این کار در گذشته محرمانه و ممنوع بود.

وی افزود: سامانه صیاد دو مرحله دارد؛ مرحله اول صدور و چاپ دسته چک است که دیگر در اختیار بانکها نیست و باید از سامانه دریافت شود لذا برای افرادی که چک برگشتی و بدهی غیرجاری دارند دسته چک صادر نخواهدشد.

مدرس و مشاور امور بانکی و حقوقی ادامه داد: مرحله دوم هم مربوط به حوزه اجرایی است یعنی اگر کسی چک برگشتی داشته باشد سامانه، اجازه چک کشیدن را به فرد نخواهد داد.

ایران نژاد کاهش چک های برگشتی، افزایش اعتبار چک، شفاف سازی بیشتر و مبارزه با پولشویی را از تاثیرات راه اندازی سامانه «صیاد» دانست و گفت: هدف از راه اندازی این سامانه، ساماندهی صدور چک و جلوگیری از صدور چک های حامل است و بنابراین انتقال فیزیکی چک امکانپذیر است

جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه «صبح و گفتگو» گفت: یکی از معضلات ما در زمینه صدور چک این بود که بدون اعتبارسنجی به افراد دسته چک داده می شد و برخی افراد هم بدون داشتن پشتوانه مالی چک بی محل می کشیدند.

وی مفقودی و جعل چک ها را نیز از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: این موضوع باعث شده بود که تشخیص مالیات به حق بی نتیجه بماند ضمن اینکه چک های درگردش شبیه پول ایفای نقش کرده و با اضافه شدن به حجم پولِ در گردش، مشکل نقدینگی را تشدید می کرد.

قادری با بیان اینکه همه این مسائل در سامانه «صیاد» دیده شده گفت: هر سامانه ای ممکن است مشکلات و ایرادات جزئی داشته باشد اما به مرور رفع می شوند و مهم نفس کار است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: فعالیت این سامانه باعث می شود افرادی که از دیگران چک دریافت می کنند حدأقل از موجودی و وصول شدن آن مطمئن باشند ضمن اینکه فعالان معتبر هم از فعالان غیرمعتبر شناسایی خواهندشد.
بازار

۱۳۹۹/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...