نسخه چاپی

علی صوفی در گفتگو با نما:

انتخابات باید حزبی باشد/ دولت حزبی پاسخگو است

عکس خبري - انتخابات بايد حزبي باشد/ دولت حزبي، دولت پاسخگو است

دبیركل حزب پیشرو اصلاحات بر لزوم تشكیل دولت حزبی تاكید كرد و با بیان اینكه قطعا ما راهی غیر از این نداریم، گفت : دولت حزبی، دولت پاسخگو است به دلیل آنكه حزب، شخص نیست كه دوره آن تمام شود كنار برود.

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار نما، با اشاره به نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: نیروهای حقیقی دور هم جمع می شوند و برای کسب و مشارکت در قدرت حزب تشکیل می دهند، به عبارتی وظیفه حزب ارائه برنامه و کادر سازی است به همین جهت احزاب تا جایی که می توانند تلاش خواهند کرد تا کرسی های بیشتر در مجلس و دولت کسب کنند تا از این طریق برای حزب متبوع خود اعتبار کسب کنند.

وی افزود: وقتی که نیروهای حزب، کارآمد ظاهر شوند و مردم رضایت پیدا کنند به اعتبار حزب افزوده می شود اما متاسفانه در کشور ما تحزب گرایی به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است با این حال معتقدم همین احزاب موجود ما می توانند نیروهایی در انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، مجلس و شوراها معرفی کنند و حتی پیشنهادهای خود را برای چینش کابینه ارائه دهند.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات همچنین بر لزوم تشکیل دولت حزبی تاکید کرد و با بیان اینکه قطعا ما راهی غیر از این نداریم، اظهار داشت: دولت حزبی، دولت پاسخگو است به دلیل آنکه حزب، شخص نیست که دوره آن تمام شود کنار برود.

صوفی اضافه کرد: مانند جریان اصلاحات که خاتمی آمد و رئیس جمهور شد و هنوز این جریان از اعتبار اجتماعی که کسب کرده استفاده می کند، در جریان اصولگرا هم همین اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه شخص پاسخگو نیست اما حزب به دلیل سابقه و اعتبار، خود را پاسخگو می داند، تاکید کرد: البته احزاب باید در انتخابات از برنامه و کادر برخوردار باشند و به تعهدات خود نیز پایبند باشند به همین جهت معتقدم احزاب از شایستگی بیشتری برخوردار هستند و می توانند مسئولیت پذیر باشند.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در پاسخ به این پرسش که الزامات تشکیل دولت حزبی چیست؟، ساختار ما در کشور ریاستی است، اگر پارلمانی بود احزاب نقش بیشتری می توانستند ایفاء کنند. در نظام پارلمانی، اول انتخابات مجلس برگزار می شود و پس از آنکه تعداد کرسی های احزاب در پارلمان تعیین شد، حزبی که بیشترین کرسی را کسب کرده باشد با احزاب دیگر که از نظر تعداد کرسی ها در پارلمان در رده پایین قرار دارند ائتلاف می کنند و دولت حزبی تشکیل می دهند.

صوفی با بیان اینکه در کشور ما این سازوکار فراهم نیست، گفت: با این حال معتقدم اگر احزاب در انتخابات رقابتی شرکت کنند و وارد قدرت شدند می توانند ائتلاف کنند و به صورت حزبی کشور را اداره کنند؛ می توان این امید را داشت.

۱۳۹۹/۱۰/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...