نسخه چاپی

بازار پایه فرابورس و قوانین آن چیست؟

عکس خبري -بازار پايه فرابورس و قوانين آن چيست؟

بازار پایه برای ثبت، خرید و فروش سهام شركت‌هایی است كه در سازمان بورس ثبت شده اند، ولی شرایط پذیرفته شدن در یكی از بازارهای بورس و فرابورس را ندارند.



به گزارش نما، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

یکی از پنج بازار موجود در بازار فرابورس بازار پایه است در اصل می توان گفت بازار پایه برای ثبت و خرید و فروش سهام شرکت هایی است که در سازمان بورس ثبت شده اند ولی شرایط پذیرفته شدن در یکی از بازارهای بورس و فرابورس را ندارند.

عوامل و محدودیت هایی وجود دارد که باعث شده تا بعضی از شرکت های سهامی عام که شرایط پذیرش در بازار بورس را ندارند، بتوانند در بازار پایه فرابورس وارد شوند که به همین منظور می توان به عواملی مانند سرمایه ثبت شده شرکت، تعداد سهامداران، وضعیت سودآوری و… اشاره کرد.

بازار پایه در واقع همان بازار غیر رسمی یا تابلوی چهارم در گذشته است که قبل از تشکیل فرابورس رایج بوده، چون در گذشته شرکت هایی که به علت عملکرد ضعیف از بورس اخراج می شدند به این بازار منتقل می شدند.

به جرات می‌توان گفت که بازار پایه به روند معاملات سرعت داد تا در این حالت خریداران و فروشندگان به صورت توافقی بتوانند سهام مورد نظر را معامله کنند.
معامله گری در بازار پایه چگونه است؟

تمامی معاملات در بازار پایه به دو روش صورت می گیرد:

حراج پیوسته
حراج تک قیمتی

روش حراج پیوسته، همانند بازار اول و دوم فرابورس خرید و فروش به صورت مستمر و فراگیر در مدت زمان جلسه معاملاتی صورت خواهد گرفت.

روش حراج تک قیمتی بیشتر در سهام شرکت هایی با نقدشوندگی پایین اجرا می شود و برخلاف روش حراج پیوسته معامله سهام فقط در یک بازه زمانی خاص در مدت زمان جلسه معاملاتی و بعد از تجزیه و تحلیل قیمت های وارد شده صورت خواهد گرفت.

دامنه نوسان در بازار پایه: دامنه نوسان قیمت سهم +۱۰% یا -۱۰% قیمت پایانی در روز معاملاتی قبلی است.

سرمایه گذاران باید به این موضوع در بازار پایه توجه کنند که بازار پایه فرابورس ریسک خیلی زیادی نسبت به بازارهای دیگر دارد. ریسک بالا در بازار پایه به این دلیل است که سهام شرکت هایی در بازار پایه معامله می شود که از نظر میزان عملکرد، عملکرد مطلوبی ندارند و به طور معمول زیان ده هستند.

تغییرات جدید قوانین بازار پایه

۱- اگر صف خرید و فروش در سه روز متوالی و در یک جهت برقرار باشد و در پایان هر جلسه معاملاتی حداقل دو ده هزارم تعداد سهام شرکت معامله شود، در روز بعدی، دامنه نوسان تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز، به ترتیب، به ۵، ۴ و ۲ درصد افزایش خواهد یافت (این دامنه نوسان در حالت عادی برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز، به ترتیب، ۳، ۲ و ۱ درصد است). پس از آن، دامنه نوسان مانند شرایط قبل باز می شود.

۲- صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و سهام مجازند تا ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریتشان را در بازار پایه سرمایه‌گذاری کنند.

۳- در صورتی که ارائه اطلاعات ناشران بازار پایه قابل اتکا بوده و به موقع منتشر شود، فرابورس می‌تواند پیشنهاد افزایش سرمایه گذاری صندوق‌ها را در بازار پایه ارائه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۹/۱۱/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...