نسخه چاپی

بزن، دیه بده

عکس خبري -بزن، ديه بده

منبع درآمدشان شركت‌های‌بیمه است. از هر روشی كه بتوانند، شركت‌های‌بیمه را تیغ بزنند، استفاده می‌كنند. گاهی تصادف‌های ساختگی درست می‌كنند، گاهی در نزاع‌های ساختگی به خود آسیب می‌زنند و برخی مواقع هم آتش به مال خود می‌زنند.

به گزارش نمااز ضمیمه تپش جام جم، برای رسیدن به پول از روش‌هایی دردناک استفاده می‌کنند و آمارهای پزشکی‌قانونی حکایت از روند افزایشی این جرم دارد.

به گفته سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی‌ قانونی کشور در ۹ماهه امسال ۱۰هزار و ۲۳۱مورد خودزنی با ادعای نزاع و تصادف، با هدف دریافت دیه و خسارت گزارش شده‌است.

نکته عجیب در این آمار وجود بیش از ۲۰۰۰زن در میان متهمان است. این مجرمان بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و گاهی از کارشناسان پزشکی‌قانونی هم یک قدم جلوتر می‌روند که این موضوع کشف خودزنی و جراحت‌های ساختگی را سخت می‌کند.

مهدوی، از کارشناسان سازمان پزشکی‌قانونی می‌گوید: متخلفان خیلی هوشمندانه عمل می‌کنند. نمی‌شود جزئیات ساختگی بودن تصادفات را در رسانه‌ها بیان کرد تا آنها متوجه آمادگی نهادهای قانونی نشوند. داستان ضرب و جرح عمدی و خودزنی، موضوعی قدیمی بوده و پزشکی‌قانونی از دیرباز ضرب و جرح‌های ساختگی یا خودزنی کشف می‌کرده، ولی انتظار این نیست که یک نفر خود را در معرض شکستگی استخوان درشت نی، ران، بینی و دندان‌ها قرار دهد. این که برخی افراد برای گرفتن دیه حاضرند چنین صدماتی به خود بزنند، آسیب و مشکل بزرگی است که باید حل شود. این که مساله از سوی ما کشف شود، مساله فنی است. ولی نکته مهم این است فرد برای بخشی از دیه، حاضر است چنین آسیب‌هایی به خود وارد کند. حالا با اقدامات صورت گرفته در پزشکی‌قانونی، احتمال لو رفتن آنها زیاد شده و این باندها به درآمد کم خسارت راضی شده و قید دیه را زده‌اند. آنها بیشتر با تصادف‌های ساختگی در محل‌های خلوت و بدون دوربین از شرکت‌های‌بیمه خسارت می‌گیرند. این هفته به بررسی شگرد این مجرمان برای دریافت خسارت از بیمه پرداخته‌ایم.

دستگیری در اداره بیمه

تیرماه امسال مسؤول یکی از شرکت‌های‌بیمه به پلیس آگاهی تهران رفت و مدعی شد با چند پرونده دریافت خسارت با تصادف ساختگی روبه‌رو شده‌است. پس از این شکایت، پلیس تحقیقاتش را آغاز کرد و سه متهم پرونده را روزی که برای دریافت خسارت به اداره‌بیمه آمده‌بودند، دستگیر کرد. ی

کی از متهمان با قبول اتهامش گفت: با شکستن دست و پا و آسیب‌زدن به خودمان به بیمه مراجعه و مدعی می‌شدیم در تصادف آسیب دیده و درخواست خسارت می‌کردیم. چند بار این کار را کردیم تا این‌که دستگیر شدیم. من و دو همدستم در زندان با هم آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم بعد از آزادی، از بیمه کلاهبرداری کنیم. وقتی آزاد شدیم باندی تشکیل دادیم و دو میلیارد تومان تا قبل از دستگیری خسارت دریافت کردیم. ما پیش از این هم چندبار در قم این‌کار را کردیم و از اداره‌بیمه خسارت گرفته‌بودیم.

کلاهبرداری نماینده قلابی اداره برق
در پرونده‌ای دیگر، مامور قلابی اداره برق که به بهانه خسارت به پست‌های برق از بیمه خسارت می‌گرفت، دستگیر شد.

چندی قبل نماینده حقوقی یک شرکت‌بیمه به دادسرای ناحیه۱۴ تهران رفت و مدعی شد بعد از پرداخت خسارت ۱۱میلیونی به نماینده اداره برق متوجه شده نامه اداره برق برای دریافت خسارت جعلی است.

شاکی در شکایتش به بازپرس پرونده گفت: چند روز قبل فردی با نامه اداره برق به شرکت آمد و مدعی شد تصادف یک خودرو با پست برق خیابان ابوذر باعث خسارت سنگین به تجهیزات برق شده‌ است. با تشکیل پرونده، خسارت واردشده به پست برق را به این فرد دادیم. چند روز بعد به نامه شک کردیم و با استعلام موضوع از طریق اداره برق متوجه شدیم چنین فردی به عنوان نماینده حقوقی شرکت وجود ندارد.

با ثبت این شکایت مشخص شد مرد کلاهبردار از چند شرکت‌بیمه دیگر هم به این روش کلاهبرداری کرده در حالی‌که اداره برق مدعی بود تمام ادعاهای خسارت به پست‌های برق دروغ است.

با دستور بازپرس، یکی از خودروهایی که با آن خسارت دریافت شده‌بود در جاده چالوس توقیف شد و مرد راننده بعد از دستگیری با قبول اتهامش گفت: دوستم نیما از من خواست با او همکاری کنم. من فقط یک‌بار این کار را کردم و پول به دست آمده را نصف کردیم. او خودش جاعل نامه‌های اداره برق بود. با دستگیری نیما او به ۱۰مورد کلاهبرداری از اداره‌بیمه با عنوان جعلی نماینده حقوقی اداره برق اعتراف کرد.

رکورددار تصادف
مرد زرنگ که رکورددار تصادف هم هست، یکی دیگر از مجرمانی است که با تصادف ساختگی خسارت می‌گرفت. اوایل بهمن امسال مردی در تماس با پلیس کرج از یک راننده پراید شکایت کرد و مدعی شد این مرد قصد اخاذی از او را دارد.

با حضور پلیس در محل، شاکی گفت در خیابان یکطرفه در حال رانندگی بودم که راننده پراید یکمرتبه بدون دلیل روی ترمز زد و باعث شد با خودروی او برخورد کنم، بعد هم از من خواست خسارت را نقدی بدهم تا او رضایت دهد و هرکدام به راهمان ادامه دهیم. من می‌خواستم افسر کروکی بکشد و خسارت را از بیمه‌ام بدهم که این مرد مخالف بود، رفتار او مشکوک است.

با بررسی‌های پلیسی مشخص شد، این راننده در چند روز گذشته چند تصادف مشابه داشته‌است. راننده پراید دستگیر و به اداره پلیس منتقل شد که در تحقیقات اعتراف کرد با تصادف ساختگی از رانندگان و بیمه، اخاذی می‌کرد.

این متهم مدعی شد در خیابان‌های یکطرفه شهر یکباره روی ترمز می‌زدم تا خودروی پشت سری با من برخورد کند و مقصر شود. اگر خسارت کم بود با گرفتن مقداری پول رضایت می‌دادم وگرنه بیمه رانندگان را می‌گرفتم و از بیمه پول خوبی به دست می‌آوردم.

این متهم به ۴۸ تصادف صوری و دریافت ۳۰۰میلیون تومان خسارت از بیمه و رانندگان اعتراف کرده‌است.

کلاهبرداری از تمام بیمه‌ها
چندی قبل فردی با مراجعه به یک شرکت‌ بیمه از سرقت خودروی پرایدش خبر داد و خواستار تشکیل پرونده برای دریافت خسارت‌بیمه بدنه شد.

مسئول‌ بیمه وقتی متوجه رفتار مشکوک مرد جوان شد موضوع را به پلیس گزارش داد و مالک پراید مورد بازجویی قرار گرفت.

مرد جوان در بازجویی‌ها گفت: خودرو را خودم مخفی کردم تا بتوانم از بیمه خسارت بگیرم.

در حالی که او فقط به این کلاهبرداری اعتراف کرده‌بود، نماینده‌بیمه مرکزی به پلیس مراجعه و از این مرد شکایت و پرده از راز کلاهبرداری بزرگ او برداشت.

نماینده حقوقی بیمه مرکزی مدعی شد مرد کلاهبردار خودروی خود را در ۱۳شرکت‌بیمه کرده و از چند شرکت خسارت سرقت خودرو را دریافت کرده و قصد داشته از بقیه شرکت‌ها هم خسارت دریافت کند.

با فاش شدن این موضوع، مرد کلاهبردار اعتراف کرد قصد داشتم از تمام شرکت‌های‌بیمه خسارت دریافت کنم و بعد خودرویم را بفروشم. از این طریق داشتم پول خوبی به دست می‌آوردم که لو رفتم و دستگیر شدم.

شکستن دست و پا با پتک برای کلاهبرداری
گاهی نیز برخی مجرمان حاضرند برای گرفتن دیه از بیمه خود را ناقص کنند. اعضای یکی از این باندها، چندی قبل در ماهدشت شناسایی و دستگیر شد.

ماجرا با شکایت مسئول یکی از بیمه‌ها به پلیس آگاهی فاش شد. این مرد مدعی شد یک پرونده سنگین خسارت جرحی دارند که به نظر مشکوک می‌آید. با ورود پلیس به ماجرا، ماموران تحقیقات‌شان را آغاز کردند.

در این پرونده راننده‌ پیکان مدعی شده‌بود در یک خیابان فرعی با عابر پیاده برخورد کرده و دست و پای عابر شکسته و حال باید خسارت و هزینه‌های درمان او را بپردازد. پلیس هم مانند اداره‌بیمه به حرفای راننده و مجروح حادثه مشکوک شد و از پزشکی‌قانونی خواست بررسی تخصصی و دقیق انجام دهد. متخصص پزشکی‌قانونی اعلام کرد شکستگی‌های مرد جوان به علت تصادف نیست، با مشخص شدن این موضوع راننده و مرد مجروح بازداشت شدند و اعتراف کردند یک باند چهار نفره هستند که با صدمه به خود در تصادفات مختلف، از بیمه خسارت می‌گیرند.

راننده پیکان هم اعتراف کرد دست و پای همدستم را با پتک شکستیم و با تصادف صوری می‌خواستیم دیه او را بگیریم که لو رفتیم. دفعات قبل با همکاری دو عضو دیگر باند بارها از بیمه به همین روش خسارت گرفته‌ بودیم.

نقشه آتشین مرد ورشکسته
خرداد سال ۹۷ پلیس از طریق آتش‌نشانی در جریان حریق عمدی یک پاساژ در حوالی میدان رازی تهران قرار گرفت. بررسی‌های اولیه پلیس نشان داد حریق از یک انبار شروع و به سایر مغازه‌ها سرایت کرده و خسارت زیادی به پاساژ وارد شده‌است.

در ادامه تحقیقات ماموران متوجه شدند حریق ابتدا از انبار مردی به نام داریوش شروع شده که در چند روز گذشته چک‌هایش برگشت‌خورده و یک هفته قبل از حریق این فرد به بهانه تعمیر دوربین‌های پاساژ تمام دوربین‌ها را باز کرده و دوربینی در زمان حادثه فعال نبوده‌است.

در حالی که شک ماموران نشان می‌داد حادثه کار داریوش است، همسر کارگر او به پلیس مراجعه و مدعی شد همسرش و صاحبکار او پاساژ را آتش زده‌اند. بلافاصله کارگر داریوش بازداشت شد و اعتراف کرد صاحبکارم ورشکسته شده‌بود و می‌خواست از بیمه خسارت بگیرد تا بتواند سرپا باشد، برای همین روز حادثه چند گالن بنزین به انبارش برد و با ایجاد یک سوراخ نصف شب به داخل انبار رفت تا آنجا را آتش بزند، منم در بیرون کشیک می‌دادم تا کسی وارد نشود.

با بازداشت مرد آتش افروز او اعتراف کرد: ورشکسته‌بودم و نزدیک موعد چک‌هایم بود، تصمیم گرفتم با آتش زدن انبارم از بیمه خسارت بگیرم، ولی نمی‌دانم چرا آتش به کل پاساژ سرایت کرد و الان باید یک میلیارد تومان خسارت پاساژ را هم بدهم.

مرده سازی برای دریافت دیه از بیمه
تنها مجرمان و افراد کلاهبردار نیستند که به فکر گرفتن پول با صحنه‌سازی از بیمه هستند، بلکه گاهی کارمندان‌ دست به‌کلاهبرداری‌هایی عجیب از شرکت می‌زنند.چندی قبل در علی‌آباد کتول استان‌گلستان پلیس در جریان جعل گواهی‌فوت و دریافت خسارت سنگین از بیمه قرار گرفت. وقتی پلیس موضوع را با شرکت‌بیمه در جریان گذاشت تازه آنها در جریان خسارتی که به آنها واردشده قرار گرفتند. در بررسی‌ها مشخص شد پرونده‌ها هیچ نقصی ندارد. با همکاری پلیس و بیمه، مسؤول خسارات جانی و دیه اداره‌بیمه بازداشت شد.

این متهم که یک زن بود چند روز پس از انکار، بالاخره اعتراف کرد با همدستی دو کارمندش و چند نفر بیرون از بیمه ۹۰۰میلیون تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

مدیر قسمت خسارت جانی و دیه اعتراف کرد تمام اوراق مورد نیاز برای پرداخت دیه کامل را جعل و در پرونده می‌گذاشتیم و یک نفر را هم از بیرون اجیر می‌کردیم که بیاید و به عنوان بازمانده متوفی با دادن شماره‌حساب درخواست دیه کند، بعد هم با خارج کردن پول از حساب بیمه، اموال به دست آمده را بین خودمان تقسیم می‌کردیم. با اعترافات خانم مدیر، دو کارمند شرکت‌بیمه و همدستان آنها دستگیر شدند.

شگرد کلاهبرداران
یکی از کارشناسان‌بیمه درباره شگرد مجرمان می‌گوید: سرکرده‌های باندها اغلب طعمه‌های خود را از میان افراد ضعیف مانند معتادان که نیاز شدیدی به پول دارند انتخاب می‌کنند. آنها برای این‌که صحنه واقعی باشد، در محل‌های خلوت و بدون دوربین با خودروس با این افراد تصادف کرده و بعد با اورژانس و پلیس تماس می‌گیرند. آنها بعد از گرفتن دیه از بیمه، سهم هر یک را می‌دهند.

متهمان یا همان پیمانکاران ابتدا جوانان معتاد و بیکار را شناسایی کرده و با شکستن دندان با انبردست، شکستن بینی با میله آهنی، بریدن لب‌ها با تیغ، تزریق خون به نواحی گونه و زیر چشم برای ایجاد کبودی و ایجاد خراش توسط سنباده به‌روی پوست آنها برای مصدوم‌کردن سوژه اقدام می‌کنند که برای این صدمات دردناک از داروهایی مانند ترامادول یا سایر مرفین‌ها جهت تسکین استفاده می‌کنند.

این کلاهبرداران گاهی نیز با میله آهنی یا آجر سر یا پای خود را شکسته و بعد ادعا می‌کنند در جریان دعوا این صدمات به آنها وارد شده تا بتوانند از طرف مقابلشان دیه بگیرند.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که در پزشکی‌قانونی خودزنی از دیگر زنی به راحتی قابل تشخیص و تمییز است.

در خصوص مجازات این افراد، در ماده ۶۱ قانون بیمه‌اجباری بیمه سال ۹۵ به این مطلب اشاره شده که اگر با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی سوری تصادفات و ایجاد خسارت عمدی به خودرو از بیمه خسارت دریافت کنند جرم محسوب می‌شود و فرد مجرم به حبس تعزیری درجه ۶ و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم خواهدشد.

۱۳۹۹/۱۱/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...