نسخه چاپی

بورس تهران به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیده است

عکس خبري -بورس تهران به قيمت‌هاي ارزنده‌اي رسيده است

كارشناس بازار سرمایه گفت: بورس تهران به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیده است و از لحاظ بنیادی در بسیاری از سهم‌ها توجیه خرید وجود دارد.


به گزارش نما، امروز با وجود اینکه در بازار اتفاق خاصی نیفتاده است و تنها صحبت از توقف اجرای پروتکل الحاقی است، بازار سرمایه باز هم به روند رو به سقوط خود ادامه داد. در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه با سقوط کار خود را آغاز کرد و با شیبی ملایم روز خود را پشت سر گذاشت. این در حالی بود که برخی از تک‌سهم‌ها و همچنین سهم‌ای کوچک بازار صف خرید خوبی داشتند، اما آن‌ها هم نتوانستند به داد بازار برسند و روی بازار همچنان آغشته به رنگ قرمز سقوط باقی ماند. نماگر اصلی بورس هم در زمان بسته شدن معاملات، ۸ هزار و ۱۱۳ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسید.

صنایع کوچک با وضعیت تقریبا رو به رشد خود چندان اثر زیادی نتوانستند روی شاخص هم‌وزن بگذارند. این شاخص از همان ابتدا که پایش روی برف‌های شل و آب شده بازار بود، افتان و کمی خیزان به سمت پایین‌ترین نقاط بازار حرکت کرد به طوری که تا پایان معاملات هزار و ۷۵ واحد پایین‌تر از روز گذشته یعنی روی خانه ۴۳۶ هزار و ۹۶ واحدی قرار گرفت. با وجود اینکه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی رو به رشد حرکت می‌کنند، فلزات اساسی امروز هم صف‌های فروش را پر کردند و تنها فملی بود که گلیم خود را از آب بیرون کشید. این شاخص در انتهای معاملات، ۵ هزار و ۹۱۹ واحد افت داشت و رقم ۸۸۰ هزار و ۵۱ واحد را نشان داد.

در معاملات امروز، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «سیتا»، «امین»، «شلعاب»، «وصنعت» و «پارسیان» فهرست پرتراکنش‌های امروز را به خود اختصاص دادند، اما به طور کلی، «فولاد»، «شستا»، «فارس»، «کگل»، «تاپیکو» و «ومعادن» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص داشتند، اما نماد «فملی» با رشد خود، تأثیر مثبت روی بازار گذاشت.

معاملات روز جاری مانند روز قبل، از فلزات اساسی یک لشگر قرمزپوش درست کردند به طوری که همه نمادها در این گروه در صف فروش بودند و فقط «فملی» جان سالم به در برد. با این حال نمادهای فولادی اصلی یعنی «فولاد»، «فخوز» و «فخاس» افت قیمت نزدیک ۲ درصد داشتند. نمادهای معدنی «کگل» و «کچاد» هم تأثیر منفی خود را روی بازار حفظ کردند و در فرابورس هم نمادهای «ذوب» و «ارفع» افت قیمت شدیدی را تجربه کردند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: در بورس تهران و وضعیت اقتصادی کشور به طور کلی، عدم قطعیت و عدم اطمینانی دیده می‌شود که ناشی از بحث توافق ایران و آمریکا و اقتصاد کلان است که جبهه‌های سیاسی و اقتصادی کشور درگیر آن هستند و اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نظاره‌گر بازار هستند و معاملات با ترس انجام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پول‌های بازار جرئت حرکت ندارند، تصریح کرد: بورس تهران به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیده است و از لحاظ بنیادی در بسیاری از سهم‌ها توجیه خرید وجود دارد؛ پس تا زمانی که یک پالس قطعی و روشنی به سرمایه‌گذاران نرسد حرکتی اتفاق نخواهد افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دامنه نوسان ۲- درصد در بازار باعث شده است که نوسان‌گیری‌های روزانه مختل شوند چون صفوف فروش سنگین و قفل هستند و این مسئله غیر اصولی موجب از بین رفتن نقدشوندگی در بازار شده است.

شفیعی ناطق درباره آینده بازار مطرح کرد: برای باخبر شدن از وضعیت آینده بازار باید رفتار بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد تا واکنش بانک مرکزی در برابر مذاکرات با آمریکا مشخص شود و پالس قطعی بازار نمایان شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ کامودیتی‌ها، قیمت‌های جذاب و ارزنده و نرخ بهره به شدت بر بازار اثرگذار هستند، ولی نکته مهم تورم انتظاری و دیدگاهی است که معامله‌گران به بازار دارند و از طرفی می‌توان به نتیجه هم رسید که می‌توان گفت کف بازار بسته شده و بازار درگیر گذارندن زمان است و قطعاً خواست بازارسازها همین بوده است که بازار از لحاظ قیمتی مدیریت کنند.

منبع:بازار

۱۳۹۹/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...