نسخه چاپی

اختصاصی نما:

همتی و شكایت از «حكمرانی اقتصادی»

عکس خبري -همتي و شکايت از «حکمراني اقتصادي»

بورس می‌توانست تا سالهای سال به جای نفت و مالیات قسمت عمده تأمین مالی دولت را انجام دهد.

سید محمد محسن میرداماد- آقای همتی دائماً در سخنان خود از حکمرانی اقتصادی شکایت می‌کند در صورتی که یکی از مصادیق مهم حکمرانی اقتصادی «ریاست کل بانک مرکزی» است
به این چند نکته بسیار مهم توجه کنید تا نحوه حکمرانی اقتصادی آقای همتی بر بانک مرکزی را دریابید!
اولین نکته اینکه «ضریب فزاینده» که در پایان دولت احمدی نژاد حدود ۵ بود اکنون به هفت و نه دهم یعنی نزدیک ۸ رسیده است!
برای کسانی که خیلی آشنایی با مسائل مسائل اقتصادی ندارند عرض می کنم که ضریب فزاینده حاصل تقسیم نقدینگی بر پایه پولی است و زیاد شدن ضریب فزاینده علامت «بی‌انضباطی شدید بانک‌ها» است!
همه شما می‌دانید هرگاه مخرج کسر بزرگتر شود نتیجه کوچکتر می‌شود. در این یکسال و نیم که کرونا است تقریباً تمام بانک‌های مرکزی دنیا و نیز ایران بر پایه پولی خود افزوده‌اند یعنی مخرج کسر بزرگ‌تر شده است و درنتیجه باید حاصل که ضریب فزاینده می‌نامند، کوچکتر شود.
اما باتعجب بسیار می‌بینیم که این ضریب فزاینده تا حدود ۸ افزایش یافته است.
این یعنی نقدینگی تولید شده از سوی بانکها به شدت افزایش داشته و بسیار بیشتر از خلق پول از سوی بانک مرکزی بوده است.
این می رساند که آقای همتی نتوانسته است بانک ها را مهار و مدیریت کند و آنها با بی انضباطی هرچی شدیدتر نسبت به دوران دولت احمدی‌نژاد و حتی سیف، هر روز دیوانه‌وار بر نقدینگی کشور افزوده و می افزایند. این یعنی ضعف مدیریت حکمران اقتصادی بانک مرکزی!
موضوع دوم موضوع «بهره‌بین‌بانکی» است؛آقای همتی به درستی می‌گوید او مسؤول بورس نیست بلی ایشان مسؤول سازمان بورس نبوده است. هیچکس نمی گوید آقای همتی شما رئیس سازمان بورس بودید. فعالان بورس می‌گویند شما مسؤول شکست بورس و نوسان‌گیر بزرگ بورس هستید!

چگونه؛ آقای همتی با پایین آوردن «بهره بین بانکی» در در ابتدای سال ۹۹ به نزدیک «هشت درصد» و سپس در مرداد با بالا بردن بهره بین بانکی تا نزدیک به «20 درصد» توانست حدود «۲۳۰ هزار میلیارد تومان» با بی رحمی کامل از بورس برای دولت تأمین مالی کند.
اگرچه نفس تأمین مالی از بورس اشکالی ندارد اما ابتدا بورس را بادکردن و سپس در قیمت‌های بالا به مردم انداختن و آنگاه دوباره بورس را به شکست کشاندن تا زمانی که قیمت ها به شدت پایین بیاید تا همان سهام را دوباره بخرند این دیگر معنایش تأمین مالی «#شرافتمندانه» نیست بلکه معنایش کلک و حقه‌بازی و کلاهبرداری و دزدی در روز روشن است.

برای اینکه مفهوم «بهره بین بانکی» و اهمیت و اثر آن در بورس برای کسانی که نسبت به مباحث اقتصادی نیز آشنایی ندارند روشن شود مثالی میزنم؛ رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از مدتی قبل اعلام می‌کند که به زودی نرخ بهره اعلام می‌شود.
فعالان بورس آمریکا (و تمام دنیا) با انتظار اعلام نرخ بهره بین بانکی از سوی فدرال رزرو در خرید و فروش‌ها احتیاط کرده و گاهی متوقف می‌کنند.
آنگاه در روز موعود رئیس فدرال رزرو اعلام می‌کند که نرخ بهره بین بانکی مثلاً بیست و پنج صدم درصد یا نیم درصد افزوده یا کاسته شده است.
این نرخ بهره بین بانکی آمریکا برای اقتصاد جهان چنان مهم است که حتی بعضی فعالان اقتصادی در ایران شب بیدار می‌مانند تا از ماهواره یا اینترنت مستقیماً سخنان رئیس فدرال رزرو را بشنوند. زیرا اعلام نرخ بهره بین بانکی در تمام جهان از سوی رؤسای بانک‌های مرکزی، باعث رونق یا رکود و تخلیه حباب بورس می‌شود.
کسی نمی گوید آقای همتی مسؤول بورس بود همه می گویند ایشان با بردن نرخ بهره بین بانکی به زیر ۸% باعث رونق شدید بورس شد و پس از آن که شرکت‌های دولتی را با قیمت گزاف به مردم فروختند با بالا بردن نرخ بهره بین بانکی به نزدیک ۲۰ درصد باعث سقوط وحشتناک بورس شد!
مسأله دیگر عدم پرداخت سهم «صندوق تثبیت بازار» از صندوق توسعه ملی است مبلغی که می‌توانست ریزش شدید بورس و قفل شدن آن در این ده ماه را مهار کرده و باعث رونق مجدد بورس شود.
بورسی که ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت در سال گذشته پول رساند و برای دولت درغیاب فروش نفت و مشکل اخذ مالیات از واحدهای اقتصادی به سبب کرونا، حکم مرغ تخم طلا را داشت و متأسفانه حکمرانی غلط اقتصادی که مسبب آن بهره بین بانکی (و شخص آقای همتی) بود باعث شد این مرغ تخم طلا شکمش پاره شود.
آن مبلغ اندکی که بنا بود از صندوق توسعه ملی پرداخت شود می‌توانست به این مرغ تخم طلا اندکی دانه برساند و آن را نکشد اما متأسفانه این کار انجام نشد جوری که ده ماه است بورس در صف فروش قفل شده است است و بسیاری را از بورس ناامید کرده و اعتماد مردم به بورس را ازبین برده است.
بورس می‌توانست تا سالهای سال به جای نفت و مالیات قسمت عمده تأمین مالی دولت را انجام دهد.
حکمران اقتصادی ما! با کمال بی‌تدبیری شکم مرغ تخم طلا را پاره کرد تا یکجا همه طلایش را بردارد.

۱۴۰۰/۳/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...