نسخه چاپی

پایان برگ ریزان پاییزی بورس؟

عکس خبري -پايان برگ ريزان پاييزي بورس؟

برخی كارشناسان معتقدند بازار سرمایه با همه فراز و فرودهایی كه از سر گذرانده توانسته در این مقطع با پشت سر گذاشتن ریسك انتخابات، در مسیر متعادل شدن گام بردارد.


به گزارش نما، معاملات این روزهای بازار سهام با چرخشی متفاوت نسبت به هفته‌های گذشته انجام می‌شود. نماگر اصلی بورس تهران در حالی ۱۸ روز سپری شده از خرداد را با رشد ۵/ ۰ درصدی پشت سر گذاشته و به محدوده یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار واحد بازگشته که همچنان سرمایه‌گذاران از پایدار بودن رشد قیمت‌ها مطمئن نیستند.

از سوی دیگر برخی، اخبار منتشر شده دیگر حول محور سیاست داخلی و خارجی کشور و نرخ دلار را عاملی در به تعویق افتادن روند تعادلی بازار ذکر می‌کنند اما با توجه به اینکه در این بین شاهد کمتر شدن اخبار ضد و نقیص نوسانات بهای ارز هستیم به نظر می‌رسد معامله‌گران تردیدهای خود را کنار گذاشته و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارند. رشد بازار در روزهای اخیر اگرچه می‌تواند نویدگر روزهای امیدوارکننده‌ای باشد اما واقعیت این است که بازار سرمایه همچنان با ابهاماتی همچون نرخ ارز و نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کند، از این رو به تعادل رسیدن بازار به منزله ورود به فاز صعود نیست.

بر این نکته کارشناسان تاکید فراوان دارند و شواهد موجود نشان می‌دهد با توجه به ارزندگی بی‌سابقه قیمت سهام، بازار روند معقولی در پیش گرفته به طوری که بی‌تفاوت نسبت به وعده‌های حمایتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری حتی می‌تواند خیز صعودی بردارد. چرخش قدرت از سوی خریداران حقیقی به سمت فروشندگان بر درستی این ادعا اذعان دارد و از آنجا که اصلاح قیمت در سطح عمومی بیشتر سهام صورت گرفته شاید بتوان به بازگشت روزهای امیدوارکننده این بازار امیدوار بود.

حرکت در مدار تعادلی

فردین آقابزرگی: بازار سرمایه در روزهای اخیر شرایط متفاوتی را نسبت به ماه‌های اخیر می‌گذراند. افت سطح عمومی قیمت سهام و حرکت شاخص بر مدار نزولی از اواسط سال گذشته باعث شده تا وضعیت بازار سهام دستخوش تغییرات عمده‌ای شود. گرچه ریسک‌های مترصد بر بازار از جمله نوسان نرخ ارز، ابهامات نرخ بهره بانکی، ناهماهنگی اقتصادی میان مسوولان و سیاستگذاران، تفکرات اقتصادی متنوع و رونمایی از ابهامات و پرسش‌های فعالان بازار به حداقل ممکن رسیده و روند عرضه و تقاضا را با تغییراتی روبه‌رو کرده اما واقعیت این است که کاهش نرخ قیمت سهام به گونه‌ای پیش رفته که هم اکنون آن دسته از سهامی که اصلاح قیمت را تجربه نکردند می‌توانند بازگشایی شده و پس از اندکی اصلاح قیمت به گردونه معاملات بازگردند. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد این روند تداوم یابد و اصلاح قیمت در سطح عمومی همه سهام انجام شود.

چرخش قدرت خریداران به سمت فروشندگان یکی از نکات مهم اتفاقات اخیر بازار بورس است که به طور چشمگیری با افزایش مواجه شده است. قدرت خرید به فروش حقیقی‌ها چهار به یک شده و این در حالی است که در ماه‌های گذشته این نسبت یک به هفت برآورد شده بود. بر اساس افزایش ورود پول حقیقی به بازار در این روزها می‌توانیم شاهد ورود آهسته منابع بیشتر از سوی حقیقی‌ها باشیم. تداوم این روند به معنای رشد شارپی شاخص نخواهد بود. بازار سرمایه همچنان با ابهاماتی همچون نرخ ارز و نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کند از این رو به تعادل رسیدن بازار به منزله ورود به فاز صعود نیست.

شواهد حاکی از آن است که بازار در مدار تعادلی قرار دارد در حالی که حجم معاملات همچنان پایین است. کمرنگ شدن معاملات اوراق در کنار افزایش نسبی حجم معاملات نسبت به چند ماه گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد بازار در حال ‌گذار از روند منفی است. نابسامانی وضعیت، افت و نوسان بازارهای موازی نیز تاثیر مثبتی بر روند فعلی بازار خواهد داشت.

بازار سرمایه بی‌نیاز از وعده‌های نامزدها

بهروز شهدایی: در حال حاضر قیمت برخی از سهام به پایین‌ترین قیمت P/ E تاریخی خود رسیده است اما چرا بازار با توجه به چنین شرایطی به تعادل نمی‌رسد؛ دلایل متفاوتی دارد. تزریق ترس به دل سهامداران توسط برخی سیاستگذاران که همچنان نیز ادامه دارد باعث شده سرمایه‌گذاران نسبت به ورود مجدد به بورس تردیدهای بسیاری داشته باشند. قیمت سهام در ارزنده‌ترین حالت ممکن قرار دارد اما با توجه به اینکه عقل جمعی در بازار حکمفرماست، ترس جمعی و استرس ناشی از ریزش قیمت‌ها توسط سهامداران جدید، نمی‌گذارد بازار به راحتی به تعادل برسد. معاملات روز گذشته بازار نشان داد بازار، چراغ سبز خود را به رشد نشان داده اما برخی همچنان با تردید در این بازار گیر کرده‌اند و تمایل به خروج از بورس دارند در حالی که بازار در نقطه‌ای قرار دارد که می‌تواند خیز صعود بردارد.

برخی مسوولان دلیل روند مثبت معاملات این روزهای بازار را وعده و وعیدهای کاندیداهای انتخاباتی عنوان می‌کنند، این در حالی است که طی مناظرات هیچ اظهارنظر تاثیرگذاری بر روند معاملات نشنیدیم. حتی تزریق معادل ریالی ۵۰‌ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار هم نتوانست مشکل بورس را حل و فصل کند. از این رو اگر بازار در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد نه تنها ربطی به وعده‌های حمایتی نامزدها ندارد حتی این اظهارات می‌تواند وضعیت بازار را بدتر کند. بورس زمانی به تعادل واقعی دست پیدا می‌کند که سیاستمداران درمورد این بازار اظهارنظر نکنند چه برسد به زمانی که بخواهند انگیزه ایجاد کنند و وعده وعید دهند. بازار سرمایه راه خود را پیدا می‌کند و نسبت به این اظهارنظرها واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد. در همین راستا توصیه ما به سیاستمداران این است که به فکر معیشت مردم باشند و دست از سر بازار سهام بردارند.

بی اعتنایی بورس به اظهارات حمایتی

حمید میرمعینی: ۵۰ درصد نمادها به قیمت ارزنده رسیده‌اند اما در این‌که آیا شرایطی که بازار در چند روز گذشته طی کرده می‌تواند تداوم داشته باشد ابهامات بسیاری وجود دارد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد، انتخابات ریاست جمهوری و احتمالات موجود در مورد کاندیداهای نهایی بازار با معضلی به نام ریسک انتخابات مواجه نخواهد بود. این شرایط کم‌کم به مثبت شدن روند بازار می‌انجامد و می‌تواند پیش‌زمینه رشد شاخص کل را فراهم کند. بیش از نیمی از سهام بازار در شرایط تعادلی به‌سر می‌برند و اخبار مثبت سیاسی نیز می‌تواند شرایط فعلی را بهبود بخشد.

بازار سهام تحت‌تاثیر اخبار گوناگون واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. از این رو هرگونه اتفاق غیرمترقبه با وجود این‌که قیمت سهام به ارزندگی رسیده می‌تواند وضعیت متفاوتی را رقم بزند. از این رو نمی‌توان شرایط فعلی را شرایطی پایدار دانست. نوسان در ذات بازار سرمایه است و ممکن است بازار در روزهای آینده وارد فاز نزولی شود اما بسیار واضح است که روند کنونی معاملات بورس تا پایان خرداد بدون توجه به مناظرات و وعده‌های حمایتی کاندیداها ادامه یابد.

بازار سرمایه نسبت به وعده‌های غیرعملی برخی کاندیداها هوشمندانه عمل خواهد کرد و نوسانات احتمالی این بازار هیچ ربطی به اظهارات انتخاباتی نخواهد داشت.

بورس در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد. وضعیت بازارهای موازی نیز چنگی به دل نمی‌زند و سرمایه‌گذاران بورسی گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. رکود معاملات در بازارهای مسکن، طلا، سکه، خودرو و رمزارزها نیز می‌تواند زمینه ورود منابع بیشتری به بازار سهام را فراهم کند.

از این رو تا تعیین‌تکلیف کامل تیم اقتصادی دولت جدید، بازار سرمایه بدون توجه به حواشی سیاسی فعلی در مسیر متعادل شدن همراه با نوسانات منفی جزئی حرکت خواهد کرد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

۱۴۰۰/۳/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...