نسخه چاپی

فرزاد طلاكش در گفتگو با نما:

ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بروز رانت شده بود/ عمده‌فروشان عامل گرانی مرغ و تخم‎مرغ هستند

عکس خبري -ارز ???? توماني باعث بروز رانت شده بود/  عمده‌فروشان عامل گراني مرغ و تخم‎مرغ هستند

دبیركل انجمن ملی طیور گفت: 95 درصد مرغ مرغ‌داری‌ها توسط عوامل عمده‌فروش خریداری می‌شود و آنها هم با قیمت گزاف مرغ را به بازار عرضه می‌كنند.


فرزاد طلاکش در گفتگو با خبرنگار نما، دربار گرانی قیمت مرغ و تخم‌مرغ طی روزهای گذشته اظهار داشت: مرغ‌داران اجازه ورود مستقیم به بازار را ندارند و تنها 5 درصد تخم‌مرغ‌های تولیدی را به طور مستقیم به بازار عرصه می‌کنند و 95 درصد دیگر به صورت فله از مرغ‌داران خریداری و توسط عوامل عمده‌فروشی در بازار به فروش رسانده می‌شود که عوامل عمده‌فروش هم بخشی از این تخم‌مرغ‌ها را به شرکت‌های بسته‌بندی ارائه می‌کنند و تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده هم، قیمت مصوب دارند و نمی‌توانند بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسانند؛ لذا اگر قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کرده، مرغ‌دار مقصر نیست، بلکه علت گرانی از سوی عمده‌فروش و خریداران فله تخم‌مرغ است.

وی افزود: اینکه می‌گویند مرغ‌داران در افزایش قیمت مرغ دخیل هستند، کاملاً ادعایی بی‌پایه و اساس است. تا وقتی نظام توزیع مشکل دارد، بی‌ثباتی قیمت‌ها هم ادامه‌دار خواهند بود. اکثر مرغ‌داری‌های کشور از وسعت کوچک برخوردار هستند و غالب این مرغ‌داری‌ها کمتر از 30 هزار قطعه مرغ تولید دارند و اینها هیچ‌کدام تا مرغ به کشتارگاه نرود، امکان عرضه ندارند و مرغ هم وقتی به کشتارگاه می‌رود، حداکثر 15 درصد مرغ کشور توسط کشتارگاه‌ها خریداری می‌شود و مابقی را عوامل عمده‌فروش به اسم کشتارگاه، مرغ را از مرغ‌دار خریداری می‌کنند و با قیمت بالا به بازار عرضه می‌کنند.

دبیرکل انجمن ملی طیور با بیان اینکه مرغ‌دار منابع مالی کافی برای خرید نهاده را ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد در بازار عملیاتی انجام دهد، عنوان داشت: سیستم نظام توزیع و عرضه مشکل دارد و دخالت دستگا‌های دولتی به این شرایط وخیم دامن زده است.

طلاکش با انتقاد از ارز 4200 تومانی گفت: اگر بساط ارز 4200 تومانی جمع شود، قطعاً نظام عرضه و توزیع مرغ و تخم‌مرغ هم به حالت عادی بازخواهد گشت و در این شرایط آن تولیدکننده‌ای که می‌تواند به کار خود ادامه می‌دهد یا با شرکت‌های بزرگ وارد همکاری خواهد شد اما اگر توان رقابت ندارد از زنجیره تولید کنار گذاشته خواهد شد، اما ارز 4200 تومانی این نظم را برهم زده و رانت ایجاد کرده است.

او معقتد است: نظام عرضه و تقاضا بای توسط تشکل‌های صنفی مدیریت شود. دولتی که ابزارهای کافی برای نظارت و کنترل بازار را ندارد، یک روز از مرغ‌دار حمایت می‌کند و روز بعد هم شرایط تعزیراتی را در بازار حاکم می‌کند و چون مرغ‌دار سرمایه خود را در امنیت نمی‌بیند، حاضر می‌شود مرغ تولیدی خود را حتی مرغ‌های جوان را برای حفظ سرمایه به عمده‌فروشان بفروشد و عمده‌فروش هم از این قضیه سوءاستفاده می‌کند.

۱۴۰۰/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...