نسخه چاپی

تنها علت بروز حادثه در خط ۵ مترو، بی مبالاتی راهبرِ قطار بوده

عکس خبري -تنها علت بروز حادثه در خط ? مترو، بي مبالاتي راهبرِ قطار بوده

رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: حادثه‌ای كه در خط ۵ مترو رخ داده هیچ رابطه‌ای با مشكل فرسودگی ناوگان مترو نداشته است.

به گزارش نما، سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اینکه مشکلاتی نظیر فرسودگی سیستم سیگنالینگ و تجهیزات متروی تهران چه اثری بر بروز خطای انسانی در این حوزه از حمل و نقل عمومی می‌گذارد به میزان گفت: وقتی که نظام مدیریتی کار خود را به صورت دقیق انجام بدهد و افراد و کارکنان مورد نظارت قرار بگیرند، نظارت‌ها و کنترل‌ها به شکلی دقیق، مستمر و استاندارد انجام بگیرد، شیوه‌نامه‌ها به طور دقیق به اجرا دربیایند، هیچ دستورالعملی به شوخی گرفته نشود و کارکنان بدانند باید طبق مرّ دستورالعمل‌ها کارها به اجرا در بیاید در این صورت دیگر هیچ حادثه‌ای پیش نخواهد آمد. اما وقتی که نسبت به اجرای دستورالعمل‌ها بی مبالاتی بشود و با فرد خاطی هم برخورد نشود این امکان به وجود می‌آید تا اتفاقاتی نظیر آنچه که برای خط ۵ متروی تهران پیش آمد باز هم پیش بیاید.
وی با بیان اینکه هرگز این نوع بی مبالاتی‌ها برای ما پذیرفته نخواهد بود افزود: ما در جلسه‌ی اخیر شورای شهر به مدیران شرکت بهره‌برداری مترو و همینطور به معاون شهردار اعلام کردیم که باید آن دیسیپلین لازم در شرکت بهره‌برداری مترو برقرار باشد. متروی تهران درواقع یک سامانه‌ی بسیار فنی، تخصصی و بسیار دقیقی به شمار می‌رود. برای همین خطاهای ثانیه‌ای هم می‌تواند برای مردم بسیار پرهزینه باشد؛ بنابراین با همین تاکید در کمیسیون عمران و حمل و نقل هم ما به جد این موضوع را دنبال خواهیم کرد. باید همه موظف بشوند تا دستورالعمل‌ها را اجرا کنند. اگر دستورالعمل‌ها به درستی اجرا بشود دیگر هیچ حادثه‌ای در متروی تهران نخواهیم داشت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به این پرسش که به جای در نظر گرفتن فرسودگی تجهیزات مترو خطای انسانی را عامل بروز حادثه در خط ۵ مترو دانستن راهکاری برای پوشاندن ناکارآمدی هاست گفت: طبق گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران که در صحن علنی شورای شهر قرائت شد پنج خطای همزمان از سوی راهور قطار مورد شناسایی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش خطای اول خاموش کردن‌ ای تی پی، خطای دوم دیدن چراغ قرمز که قطار نباید از ایستگاه حرکت بکند، ولی حرکت کرده، خطای سوم حرکت روی سوزنی که به نفع آن‌ها هنوز باز نشده و شکستن سوزن و ورود به خط، خطای چهارم توقف روی خط در میانه‌ی مسیر و خطای پنجم هم سرعت غیرمجاز بوده است. همه این مواردی که در گزارش معاون عمران و حمل و نقل شهرداری آمده حکایت از این دارد که راهبر قطار مترو شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را اجرا نکرده است.

تشکری هاشمی یادآور شد: اگر یک خلبان هم هواپیمای تحت کنترلش را از حالت اتوپایلوت خارج کند و همه‌ی تنظیمات را به هم بزند بدیهی است که آن هواپیما به مشکل برخواهد خورد و سقوط خواهد کرد. راننده‌ی یک خودرو هم اگر فرمان اتومبیل را رها بکند و با بی مبالاتی به هر طرفی برود حادثه خواهد آفرید؛ بنابراین ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم. این درست است که ما در زمینه‌ی ناوگان مترو مشکلات مربوط به قطعات یدکی، تعمیرات و فرسودگی تجهیزات را داریم. ولی از قضا درباره‌ی این حادثه‌ای که در خط ۵ مترو رخ داده با توجه به مجموع تحقیقات و بررسی‌هایی که توسط عزیزان ما در شهرداری انجام شده هیچ رابطه‌ای با مشکل فرسودگی ناوگان مترو نداشته است. بی مبالاتی راهبر قطار علت اصلی این حادثه بوده که خود این مساله هم به نظام مدیریتی و کنترل و نظارت بر می‌گردد که حتما ما در بررسی‌ها و اقداماتمان روی این مساله تاکید خواهیم کرد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...