نسخه چاپی

توضیحات چمران درباره بدهی‌های شهرداری تهران

عکس خبري -توضيحات چمران درباره بدهي‌هاي شهرداري تهران

رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر برای ۱۴۰۱، سرانجام خرید اتوبوس و واگن مترو، ساخت و ساز در تهران، تأمین مسكن با كمك شهرداری، نرخ مسكن و بدهی‌های شهرداری ارائه داد.

به گزارش نما، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن ورود یافته است.

درباره موضوعات مختلف شهری از جمله مهمترین برنامه‌های شورای شهر برای سال ۱۴۰۱، سرانجام خرید اتوبوس و واگن مترو برای پایتخت، ساخت و ساز در تهران، تأمین مسکن با کمک شهرداری، نرخ مسکن، باز شدن قفل ساخت و ساز، بدهی‌های شهرداری و مسأله بودجه شهرداری با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

تحرک در شهرداری تهران همزمان با آغاز فعالیت مدیریت جدید شهری

حدود ۷ ماه از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید در تهران می‌گذرد به نظر شما برنامه‌ها چگونه پیش رفته و چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد؟

خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ همزمان با آغاز فعالیت مدیریت جدید تحرکات خوبی در حوزه فعالیت‌های شهری به وجود آمده اگر چه ممکن است در ظاهر برخی از این تحرکات ملموس نباشد ولی اعضای شورای شهر و بدنه شهرداری اقدامات زیادی برای بهبود اوضاع شهری تهران انجام داده‌اند همه اعضای شورا شبانه‌روزی در مناطق مختلف شهر حضور یافته و در کنار مردم هستند و مطالبات آنها را پیگیری می‌کنند. تحرک در شورای شهر تهران سبب جنب و جوش در شهرداری هم شده و امیدوارم هر چه سریع‌تر اتفاقات بسیار خوبی را در تهران شاهد باشیم و به ویژه در حوزه حمل و نقل و ساخت و ساز در سال جدید برنامه‌های زیادی اجرایی شود کما اینکه مقدمات این مسائل فراهم شده و به سمت نتایج مثبت در حال حرکت هستیم.

ناگفته نماند که شهر یک موجود زنده است که اگر بخشی از امورات شهر درست انجام نشود، عملکرد و تمام تلاش باقی دستگاه هم زیر سوال رفته و رضایتمندی حاصل نخواهد شد و شهرداری یک مرکز خدمت گذاری در تمام ابعاد به مردم شهر است و همه ما مؤظف هستیم تمام وظایف خود را به بهترین روش ممکن انجام بدهیم و با کار جهادی امورات شهر را به سرانجام برسانیم تا رضایتمندی عمومی را جلب کنیم که خوشبختانه اقدامات در این راستا در حال اجرا است.

اجرای برنامه‌های شهری متناسب با بودجه ۱۴۰۱/ماجرای تامین ۱۰۰۰ اتوبوس جدید برای پایتخت

مهمترین برنامه شورای شهر تهران برای سال جدید چیست؟

برای سال جدید ما همه نیرو و وقت خود را برای برنامه‌هایی گذاشته‌ایم که اتفاقات خوب را در تهران شاهد باشیم. برنامه‌ها بر اساس بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و با توجه به این مسأله ان‌شاءالله به حول و قوه الهی برنامه‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. هزار دستگاه اتوبوس به زودی قرار است برای تهران تأمین شود که این هزار اتوبوس از سوی وزارت کشور (دولت) قرار است خریداری شود و ۸۲.۵ درصد آن توسط دولت پرداخت همی‌شود و ۱۷.۵ درصد هم شهرداری آن را می‌پردازد. البته اینکه این اتوبوس‌ها به بخش خصوصی و عمومی تعلق گیرد هنوز معلوم نیست و نهایی نشده و ان‌شاءالله پس از ماه فروردین این اتوبوس‌ها به چرخه حمل و نقل تهران افزوده خواهد شد البته به غیر از این هزار اتوبوس که از سوی وزارت کشور قرار است تأمین شود اتوبوس‌های دیگری هم برای شهرهای دیگر در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ شاهد بهبود و تحول در حوزه حمل و نقل در شهرهای مختلف کشور به ویژه تهران خواهیم بود.

بیشترین دلیل ایجاد آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت

بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که انجام گرفته بیشترین دلیل ایجاد آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت موضوع استفاده از خودروهای شخصی است به طوری که بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از خودروهای شخصی است.در مورد آلودگی ناشی از خودروهای شخصی هم باید توجه داشت که کشورهای بزرگ دنیا به سمت توسعه حمل و نقل عمومی پیش رفته‌اند و ما هم باید قطعا در همین سمت و سو باشیم چرا که در حال حاضر بهترین مد حمل و نقل که انبوه‌بر است و آلایندگی هم ایجاد نمی‌کند و سبب کاهش ترافیک هم می‌شود مترو است.

همانطور که چندین بار اعلام کرده‌ام متأسفانه ۸ سال است که هیچ واگنی به مترو تهران افزوده نشده و تعداد اندکی هم که اعلام کردند به این ناوگان اضافه شده مربوط به دوره‌های قبل بوده که تهیه و خرید آن صورت گرفته است اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد

ساخت و ساز در تهران رونق می‌یابد

شورای شهر تهران چندین جلسه از صحن را به موضوع طرح‌ها و لوایحی پرداخت که بتواند قفل ساخت و ساز را در تهران باز کند چشم‌انداز شما در مورد ساخت و ساز در تهران در سال جدید چگونه است؟

ببینید به هر حال مسأله ساخت و ساز با شرایط اقتصادی ارتباط مستقیم دارد و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی را نسبت به قبل بازتر و روشن‌تر می‌بینیم احساس می‌کنیم به طور کلی نه در تهران بلکه در کل کشور موضوع ساخت و ساز رونق می‌یابد تجربه نشان داده زمان‌هایی که ساخت و ساز در تهران رونق می‌گیرد این موضوع به شهرهای دیگر هم سرایت می‌کند بنابراین با توجه به این مسأله به نظر ما آینده روشن‌تری در مورد ساخت و ساز در تهران وجود دارد.
از طرفی باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمت بافت فرسوده پیش ببریم جلساتی با وزیر مسکن و راه و شهرسازی برگزار شده و مدیریت شهری و شورا بنا دارد که رویکردها و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بافت فرسوده رود. متاسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری ساختمان سازی را قفل کردند و یک خود تحریمی ایجاد کردند و مشکلاتی در زمینه مسکن فراهم شد.در حال حاضر عقب‌ماندگی‌های جدی در زمینه نوسازی بافت فرسوده داریم و باید در زمینه نوسازی کار را سرعت دهیم. بافت فرسوده در مواقعی مانند زلزله و سایر حوادث بسیار خطرساز است و باید حتما فکری برای آن کرد. در زمینه مسکن در شهرهای اطراف تهران البته بحث‌های دیگری مطرح است ولی در خود تهران بیشتر باید سرمایه‌گذاری را به سمت بافت فرسوده ببریم.

نرخ مسکن در تهران در سال ۱۴۰۱ /باز شدن قفل ساخت و ساز

با توجه به اینکه شما می‌فرمایید ساخت و ساز قفل آن در تهران باز می‌شود و رونق می‌یابد آیا می‌توان گفت نرخ مسکن هم به نوعی با توجه به این مسأله کاهش می‌یابد؟

بله، ببینید این مسأله ابعاد پیچیده‌ای دارد به هر حال با رونق ساخت و ساز گره‌ها در این زمینه باز می‌شود دولت هم برنامه‌ریزی کرده که سالانه حدود یک میلیون مسکن در اختیار مردم قرار دهد و بسازد و شهرداری هم همراستا با دولت اقداماتی را آغاز کرده زمانی که ساخت و ساز رونق یابد این موضوع برای شهرداری‌ها هم امیدبخش است و اگر قفل ساخت و ساز باز شود قاعدتاً وضعیت مسکن بهتر می‌شود و می‌توان از رشد بیجا و بی‌محابا مسکن جلوگیری کرد و واحدهای مسکونی راحت‌تر و سریع‌تر در اختیار شهروندان قرار گیرد به هر حال زمانی که قفل ساخت و ساز باز شود و مصالح هم با قیمت متعادل باشد قیمت مسکن هم متعادل خواهد شد و ان‌شاءالله در این راستا هم وضعیت بهتری در سال جدید خواهیم داشت.

حضور نماینده شورای شهر در قرارگاه ساخت مسکن/ اتفاقات خوب در حوزه مسکن برای شهروندان تهران

چندی پیش برخی از اعضای شورای شهر گلایه‌مند بودند که در جریان تفاهم‌نامه‌های شهرداری تهران با بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت مسکن برای شهروندان نیستند شما به عوان رئیس شورا چقدر در چریان این قضیه قرار دارید؟

قرار است شورای شهر تهران نماینده دائمی در قرارگاه مسکن داشته باشد و یکی از اعضای شورا که تخصص در کارهای عمران و موضوع ساخت و ساز دارد در برنامه‌های مربوطه حضور خواهند داشت. بنده به شخصه به عنوان رئیس شورا از نزدیک در حال پیگیری این موضوع و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی در این راستا شاهد خواهیم بود. اکنون تفاهم‌نامه کلی منعقد شده ولی شاید برای جزئیات لازم باشد که شورای شهر ورود کند و یا نیاز به مصوبه شورا باشد برای بودجه سال آینده اعتباراتی را در زمینه گشایش در ساخت و ساز در نظر گرفته‌ایم ولی اگر موضوع مسکن و تفاهم‌نامه‌ها نیاز به بودجه بیشتری داشته باشد قطعا باید در شورا مصوبه‌ای داشته باشیم که اعضای شورا همکاری‌های لازم را خواهند داشت و همکاری‌ها در این راستا صورت می‌گیرد.

باید به جایگاه اصیل معماری ایرانی و اسلامی بازگردیم

درباره معماری ایرانی و اسلامی و مسکن ملی نظر شما چگونه است؟

ببینید امروز کشور از هویت ایران اسلامی فاصله گرفته است، شورای شهر تهران در این دوره تا حد امکان به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است. مسکن با چهاردیواری هایی که اکنون ساخته می شود، متفاوت است، مسکن جای آرامش روحی، روانی و جسمی انسان هاست که این ویژگی تنها در خانه های قدیمی دیده می شود.

توضیحات چمران درباره بدهی‌های شهرداری تهران

یکی از موضوعاتی که در کشور باید جبران شود، بازگشت سبک معماری به الگوی ایرانی و اسلامی است. در همه دنیا تهران را به شیوه معماری اصیل آن می شناسند و نباید در این زمینه تنها تقلید کننده باشیم و همانطور که در تکنولوژی پیشرفت کرده ایم در حوزه معماری نیز باید به جایگاه اصلی خود بازگردیم. امروز هویت معماری ساختمان های کشور به دلیل تقلید از سبک های غربی بی هویت شده است و مدیریت شهری جدید به رفع این مشکل توجه دارد.

بدهی‌های شهرداری نسبت به قبل کمتر شده است

از بدهی‌های شهرداری‌های تهران چه خبر گفته می‌شود گویا قسمتی از این بدهی‌ها پرداخت شده و بار مالی شهرداری در این راستا سبک شده است؟

بله، بدهی‌های شهرداری نسبت به قبل کمتر شده و برای بودجه سال ۱۴۰۱ هم اعتباراتی برای پرداخت بدهی‌ها پیش‌بینی شد همچنین در مورد بدهی بانک‌ها صحبت‌هایی صورت گرفته تا ببینیم چه جایگزین‌هایی می‌توان برای آن انجام داد تا بیش از این به اصطلاح بدهی‌ها کنتور نیندازد و بیشتر نشود ما هم منتظر هستیم گزارش دقیقی در این راستا به ما اعلام شود.


اهتمام جدی برای رفع مشکلات شهر

نمره مدیریت شهری از نگاه شما چند است و آیا خبر خوشی برای شهروندان در سال ۱۴۰۱ دارید؟

بله، قطعا افزایش تعداد اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو و اورهال آنها از خبرهای خوشی است که مدیریت شهری در سال جدید برای شهروندان دارد. اعضای شورا و مدیران شهری اهتمام جدی برای رفع مشکلات دارند درباره نمره به مدیریت شهری هم اجازه دهید فعلا نمره ندهم به نظرم مردم باید نمره بدهند و ان‌شاءالله خدمتگزاری به نحوی خواهد بود که رضایت ۱۰۰درصدی شهروندان را به همراه خواهد داشت.وظیفه ما به عنوان شورای شهر و مسوولین شهرداری رضایت‌مندی آحاد مردم شهر است. به هر حال شهرداری یکی از چندین سازمانی است که شهروندان از ابتدای تولد تا پایان حیات خود ارتباط مکرر با آن دارند بنابراین بسیاری از وظایفی که شهرداری بر عهده دارد در ایجاد رضایت عمومی مردم مؤثر است.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...