نسخه چاپی

گزارشی از سفر رئیسی به مسكو،

در سفر دو روزه ی رئیسی به مسكو چه گذشت؟

عکس خبري -در سفر دو روزه ي رئيسي به مسکو چه گذشت؟

دیدار با پوتین، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه بود

آیت‌الله رئیسی، صبح روز چهارشنبه 29 دی ماه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد؛ این سفر که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفته بود، با استقبال گارد ریاست جمهوری روسیه در بدو ورود رئیس جمهور ایران در فرودگاه آغاز شد.
دیدار با پوتین، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه بود


* دیدار آیت الله رئیسی با پوتین

 اولین برنامه سفر رئیس جمهور، دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود.
آیت‌الله رئیسی در اولین دیدار با ولادیمیر پوتین ، رییس جمهور روسیه در کاخ کرملین درباره مسایل دو طرفه و منطقه گفت‌وگو کرد. رئیسی در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار همکاری‌های دو جانبه در حوزه انرژی، بانکی و جهش تجارت میان دو کشور شد. در این دیدار رئیس جمهور روسیه هم با ارسال پیام ویژه به رهبر معظم انقلاب گفت: "در همان ابتدای دیدار ما از شما می خواهیم که بهترین آرزوهای من را پس از بازگشت به تهران به رهبر روحانی آقای خامنه ای برسانید." وی همچنین بر همکاری‌های بسیار نزدیک دو کشور در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.


* دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه

دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه از برنامه های دیگر رئیس جمهور کشورمان در سفر به مسکو بود .
رئیس جمهور در این دیداردر مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.
آیت الله رئیسی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.


 * حضور در دومای روسیه

 آیت الله رئیسی در اولین روز سفر خود در دومای روسیه حضور پیدا کرد و به ایراد سخن پرداخت.
رئیسی با تاکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است، گفت: امروزه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.
وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.
رئیسی تاکید کرد: جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است.
رئیسی افزود: تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری ادامه داد: توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد.
رئیسی ادامه داد: تصور جدی اینجانب این است که با اراده ای که امروز در مسئولین دو کشور وجود دارد و با ظرفیت هایی که در ایران و روسیه هست زمینه ای برای توسعه همکاری‌های بسیاری بین دو کشور وجود خواهد داشت.
وی افزود: ما مصمم هستیم روابط در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و در همه زمینه ها بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند زیرا این میزان از روابطی که تاکنون وجود داشته است به هیچ عنوان کافی نیست و در جلسه دیروز با آقای پوتین بر قابل قبول نبودن این سطح از همکاری ها تاکید شد.
رئیس جمهور در پایان تاکید داشت: حتماً می توانیم گام های بلندی را برای توسعه روابط بین دو کشور برداریم.


* حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو

 آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه های خود در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو حضور یافت.
وی در این مراسم گفت: پایدارسازی و سودمندکردن روابط دو دولت ایران و روسیه، نیازمند اراده جمعی است.
وی گفت: نخبگان ایران و روسیه، برای در امان ماندن هر دو ملت از این هویت‌زدایی مخرب و ارتجاعی و جلوگیری از اضمحلال در فرهنگ بیگانه، باید الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» را ارایه دهند.
وی گفت: توافقات خوبی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک صورت گرفته است. دو طرف علاقمند به همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین علاقمند به همکاری در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز، برق، تجارت و کشاورزی هستند. ما به دنبال ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی هستیم؛ اما به این مسأله نیز توجه داریم که بن‌مایه همه تلاش‌ها، همکاری‌های علمی و پژوهشی است.
وی در بخش دیگری افزود: معتقدیم تسهیل تردد اتباع دو کشور خصوصاً فرهیختگان و دانشگاهیان و آشنایی بیشتر و کسب اطلاع نخبگان از ظرفیت‌های موجود در روابط فی‌مابین، می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد توافقات و توسعه مناسبات، ایفاء نماید.
رئیس جمهور از اساتید دانشگاه و پژوهشگران، برای سفر به ایران دعوت کرد و گفت: وجود غنای تاریخی و تمدنی مشترک، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی است.
وی در پایان گفت: ما اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم. از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه، ایفا کنند.
گفتنی است در پایان این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو به آیت‌الله رئیسی اعطا شد.

* دیدار با رئیس شورای مسلمانان روسیه

در ادامه این سفر، «راویل عین الدین» رئیس شورای مسلمانان روسیه در محل اقامت آیت الله رئیسی حضور پیدا کرد و با رئیس جمهور کشورمان دیدار داشت.
رئیسی در این دیدار اظهار داشت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده است.
آیت‌الله رئیسی گفت: هفتاد سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است.
وی با اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود، در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.
رئیسی یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام را روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری برشمرد و گفت: رمز مسلمان بودن، ساختن خود و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران است.


* دیدار با با فعالان اقتصادی روسیه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار روسیه هم دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در کشور روسیه را بسیار مغتنم توصیف کرد و گفت: آشنایی سران و مقامات دو کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد.
رئیسی، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند.
رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد.
پیش از سخنان رئیس جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند


* دیدار با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو

 سید ابراهیم رئیسی در این سفر به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن، با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو دیدار کرد
یت الله رئیسی با تبیین گوشه ای از فضائل حضرت زهرا ( س) افزود: در دنیایی که زن به یک وسیله تبدیل شده است، آشنایی با مکتب حضرت صدیقه طاهره (س) نیاز و الزام است تا بانوان بتوانند راه صحیح تعالی را پیدا کنند.
رئیس جمهور با اشاره به درخواست برخی بانوان مبنی بر تسهیل بازگشت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور، تاکید کرد: این موضوع حتما با کمک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.
در این دیدار تعدادی از بانوان در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه ایرانیان خارج از کشور را با آیت الله رئیسی مطرح کردند.

۱۴۰۰/۱۱/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...