نسخه چاپی

هشدار پیشكسوت فوتبال ایران؛ تیم ملی را بسازید تا در جام جهانی زنگ تفریح نباشیم

عکس خبري -هشدار پيشکسوت فوتبال ايران؛ تيم ملي را بسازيد تا در جام جهاني زنگ تفريح نباشيم

كارشناس فوتبال با اشاره به شرایط تیم ملی گفت: اگر می‌خواهیم در جام‌جهانی ۲۰۲۲ زنگ تفریح نباشیم، باید در همین مدت كوتاه تیم را بسازیم.

به گزارش نما، عباس رضوی با اشاره به وضعیت فعلی فوتبال ایران اظهار داشت: مهمترین وظیفه فدراسیون بالا بردن سطح فوتبال و داشتن تیم ملی خوب است که بتواند در گذرگاه‌های جهانی و بین‌المللی افتخارآفرین باشد. نتیجه‌گیری هم یک شبه اتفاق نمی‌افتد، این یک کار مداوم و اصولی است. مشهد که میزبان آخرین مسابقه تیم ملی بود، روزی یکی از قطب‌های بزرگ فوتبال کشور محسوب می‌شد که استعدادهای زیادی در فوتبال داشت.

وی ادامه داد: تیم ملی ایران در سطح آسیا همیشه حرف برای گفتن داشته و الان هم یکی از بهترین دوران ملی خودش را سپری می‌کند. هیچ وقت این همه لژیونر در تیم ملی نداشتیم و این خیلی باارزش است. بیش از نیمی از ملی‌پوشان ما در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و جزو بهترین گلزنان اروپا هستند. باید از این شرایط خوشحال باشیم که یک بازیکن سرحال و با بدنسازی مناسب، تجربه بین‌المللی و درک بازی بالا را تحویل می‌گیریم که در تیم ملی برای بازی‌های مهم ساخته و پرداخته می‌شوند. تیم‌های بزرگ دنیا هم این را بزرگترین شانس خود می‌دانند که بازیکنان‌شان در تیم‌های باشگاهی بزرگ بازی می‌کنند و آماده و سرحال تحویل تیم ملی داده می‌شوند. باید این مسئله را ارج بگذاریم و بدانیم از این بازیکنان خوب چطور در تیم ملی استفاده کنیم.

این مربی که سابقه فعالیت در فوتبال سوئد را دارد، در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کند تیم ملی بهتر است با اسکوچیچ ادامه دهد و یا به فکر جذب مربی بزرگتری برای جام‌جهانی باشد، خاطرنشان کرد: من در مورد شخص خاصی حرف نمی‌زنم. اصولاً یک تیم ملی تشکیل شده از بازیکنان بزرگی است که در باشگاه‌های مختلف بازی می‌کنند و قرار هم نیست در طول سال همیشه در اردوی تیم ملی باشند. در تیم‌های باشگاهی‌شان به آمادگی می‌رسند و تاکتیک مد نظر در تیم ملی به آنها دیکته می‌شود. اینها باید در کمپ تیم ملی و بازی‌های تدارکاتی برای بازی‌های پیش رو سازماندهی شوند و به هماهنگی لازم برسند. اگر تاکتیک خاصی برای تیم تعریف نکردیم، طبیعی است که تیم نداند با چه سیستمی و مقابل چه تیمی بازی می‌کند. یعنی مربی وظیفه دارد که روش بازی، وظایف پست‌ها و شکل تیم را مشخص کند.

رضوی با اشاره به بازی تیم ملی با کره جنوبی گفت: من همه بازی‌ها را نگاه می‌کنم. بازی با کره را آنالیز کردم و متأسفم در این بازی و دیدار با لبنان که در انتهای جدول گروه ما بود، دو تا پاس قشنگ و تمرین شده ندیدیم. یعنی برای بازیکن مسئولیتی تعریف نشده بود که چه پاسی باید داده شود. اگر گلی هم زده شد، روی حرکت انفرادی بازیکنان بود و من نمی‌توانم بپذیرم که گل محصول تاکتیک تیمی بوده است. وقتی یک تیم ما را پرس می‌کند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
این مربی فوتبال تأکید کرد: برای اینکه مربی تاکتیک تیمش را به بازیکن القا کند لازم نیست مهدی طارمی در اردوی بلند مدت باشد. این کار در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد. کره ضعف ایران را زود فهمید که تغییر شیوه داد و ما تمام کناره‌های زمین را از دست دادیم. چند تاکتیک دونفره و سه نفره در بازی با کره دیدیم؟ تاکتیک و فهم و درک بازی‌مان ایراد دارد که کره کل بازی را به دست می‌گیرد. مربی باید آنقدر آشنا به کارش باشد که ظرف دو دقیقه بتواند آهنگ تیمش را عوض کند. تیمش آنقدر تاکتیک‌های مختلف را تمرین کرده باشد که وقتی در یک تاکتیک به در بسته خورد، به سرعت تغییر تاکتیکی دهد. این را در تیم ملی چقدر دیدیم؟ بازیکنان خوبی داریم اما چقدر توانسته‌ایم از کرنرها و کاشته‌ها استفاده کنیم؟ این بچه‌ها در تیم‌های باشگاهی خود خوب کار می‌کنند اما در تیم ملی نتوانستیم از وجود آنها خوب بهره ببریم.

رضوی با اشاره به سطح بالای تیم‌های حاضر در جام‌جهانی گفت: حریفان ما در قطر با تیم‌هایی که در مقدماتی جام‌جهانی بازی کردیم خیلی متفاوت هستند. در جام جهانی توپ را از دست بدهیم به راحتی نمی‌توانیم آن را پس بگیریم و هر کدام اینها ممکن است به یک موقعیت خطرناک تبدیل شود. اگر می‌خواهیم در جام‌جهانی زنگ تفریح نباشیم، باید در همین مدت کوتاه تیم را بسازیم. گاهی حتی یک پرتاب اوت ساده را هم نمی‌توانیم به درستی انجام دهیم، در حالی که این مورد را من در مدرسه فوتبال جزو اولین چیزهایی است که آموزش می‌دهم. بازیکن دستش را تکان می‌دهد و ۳-۴ بازیکن آن منطقه تغییر جای آگاهانه می‌دهند تا صاحب منطقه خالی شوند. این کار ساده‌ای است.

وی در پاسخ به این سؤال که معتقدید که تیم اسکوچیچ تاکتیک ندارد؟ گفت: من در مورد لحظه به لحظه بازی می‌گویم که از مهره‌های‌مان خوب استفاده نمی‌کنیم. طارمی، آزمون و جهانبخش بهترین گلزنان لیگ‌های خود هستند اما چرا مقابل تیم‌های ضعیف آسیایی نمی‌توانند گل بزنند؟ ایراد از این سه بازیکن است یا ایراد بازی تیم ملی ما؟ اینها باید اصلاح شود تا بتوانیم ارزش‌های خودمان را نشان دهیم. در این مدت نمی‌توانیم معجزه کنیم ولی بازیکنانی داریم که بهترین‌های اروپا هستند و می‌توانند موقعیت‌سازی کنند. با منطقه‌ای کردن بازی و وظیفه‌دار کردن بازیکنان در پست‌های می‌توانیم بهتر از این کار کنیم. در چند بازی دوستانه می‌شود اینها را تمرین و تکرار کرد. من یک کار دونفره ساده در تیم ملی ندیدم. معدل تجربی تیم ما بالاست، ژاپن ودیگر تیم‌های آسیایی هم اینقدر لژیونر ندارند، ما باید به چنین توان و ظرفیتی ببالیم و درست از آن استفاده کنیم.

این مربی که با تیم زیر ۲۰ سال مجارستان قهرمان اروپا شده، در مورد اینکه برخی می‌گویند حضور در جام‌جهانی باید پاداش اسکوچیچ که تیم ما را از آن وضعیت بحرانی نجات داده و به راحتی راهی جام‌جهانی کرده، باشد؛ اظهار داشت: اصلاً موافق این موضوع نیستم. اگر تیم در شرایط سختی توانست امتیاز بگیرد باید به بچه‌های تیم هم بها دهیم، مربی یک فاکتور است. بچه‌ها با تعصب جنگیدند و آدم فکرش را نمی‌کرد به این شکل کار تمام شود. ارزش اسکوچیچ در این اتفاق را نفی نمی‌کنم، اما تیم ما هم ارزشمند بوده و در گذار تعویض مربی و انتخاب مربی اشتباه، این بلا سرش آمده بود. الان شایستگی خودش را نشان داده، اما این کار (مربیگری) شبیه به شطرنج، و حساب شده و بابرنامه است. حیف است حالا که به این مرحله رسیده‌ایم، بخواهیم زنگ تفریح باشیم. باید حداقل از حیثیت خودمان دفاع کنیم.

رضوی در مورد همگروهی ایران با انگلیس، آمریکا و یکی از سه تیم اوکراین، اسکاتلند یا ولز گفت: قرعه بسیار خوبی نصیب‌مان شد. ایران شانس خیلی خوبی دارد که حداقل از دور مقدماتی صعود کند. از بین اوکراین و ولز، هرکدام‌شان بیایند تیم‌های بدی نیستند. اوکراین البته با توجه به شرایط جنگی، شاید با انگیزه‌ای متفاوت بیاید. تیم بسیار خوب، پرتلاش و محکمی نشان داده، ولز هم فوتبال انگلیسی دارد. ما همیشه با شرایط روحی خاصی مقابل آمریکا قرار گرفته‌ایم. این می‌تواند شبیه به یک دربی و حساسیت‌های خاص خودش باشد. باید در پاییز تیم‌هایی شبیه به تیم‌های هم گروه‌مان برای بازی دوستانه پیدا کنیم و امیدوار باشیم فدراسیون فوتبال برای رسیدن به آمادگی مطلوب در کنار تیم ملی باشد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...