نسخه چاپی

گزارش مشرق از تبليغات انتخاباتي كانديداها در رسانه ملّي

چگونه شعارهای انتخاباتی را باور كنیم؟

مسئله ای كه رهبرانقلاب اسلامی بدان توجّه دادند اینكه مردم در برنامه های انتخاباتی كاندیداها دقّت كنند. نامزدها مردم را با انبوهی از برنامه های كلّی و غیرعملیّاتی روبرو كرده اند لذا لازم است به بررسی دقیق شعارهای انتخاباتی بپردازیم.

با شروع تبلیغات انتخاباتی، «ستاد انتخاباتی صدا و سیما» نیز حجم قابل توجّهی از برنامه های انتخاباتی را در دسترس مخاطبین عامّ این رسانه قرار داد. بی تردید می توان ادّعا کرد مهمترین ابزار انتخاباتی در ایران رسانه ملّی است، زیرا دارای بیشترین فراگیری در مخاطبین است. از این منظر باز خوانی صحبت ها و برنامه های اعلامی نامزدهای ریاست جمهوری در «صدا و سیما» مقتضی است، زیرا نامزدها این برنامه ها را مهمترین وقت خود برای کسب و جلب آراء می دانند.

مسئله ای که رهبری معظّم انقلاب اسلامی نیز بدان توجّه دادند این است که مردم بخوبی در برنامه ها و شعارهای انتخاباتی و صحبت های کاندیداها دقّت کنند. نامزدها مردم را با انبوهی از برنامه های کلّی و غیرعملیّاتی روبرو کرده اند و از این منظر بر ابهام های مردم می افزایند. از این جهت لازم است به نقد و بررسی دقیقی در برنامه ها و شعارهای انتخاباتی بپردازیم.

برای اینکار لازم است مردم در وهله اوّل شعارها و گفته های انتخاباتی را با گذشته کاندیداها تطبیق دهند برای مثال برخی از نامزدها در گذشته نسبت به برنامه های دولت منتقد بودند امّا در کارزار انتخاباتی یکباره مدافع برخی طرح های دولت شدند.

در وهله دوم باید دقّت کرد که کدام کاندیداها بیشتر به نقد رویّه جاری و سیاه نمایی از مسائل فعلی می پردازند از این حیث آنها برنامه های مفیدی ندارند که بیشتر وقت شان را به انتقاد می گذرانند تا برنامه دادن.

در وهله سوم باید بین شعارها و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری یک قیاس تحلیلی مفید با معیارها و مطالبات رهبری نظام و امام راحل (ره) برقرار کرد، بی تردید کاندیداهایی که شعارها و منش و سیره شان تطبیق بیشتری با مطالبات اسلامی دارد بیشتر راهگشای ملّت خواهند بود.

در وهله چهارم باید دید آیا شعارهای اعلامی کاندیداها با اصل عدم تنش زایی سیاسی و ماجراجویی که مطالبه اصلی مردم و رهبری انقلاب اسلامی است، قابل تطبیق هست یا خیر. کاندیداهایی که از همین حالا بیش از حدّ به نهادهای انقلابی و امنیتی کشور نقد وارد می کنند چه تضمینی می دهند که با رئیس جمهور شدن چنین نقدهایی را به تنش تبدیل نکنند. کسانی که مدام به امنیتی شدن فضای کشور تأکید دارند چطور می توانند کشور را بدون جنجال آفرینی مدیریت کنند.

در وهله پنجم باید به این مسئله دقّت کرد که برخی نامزدها در اعلام برنامه های اقتصادی فقط به راهکارهای دستوری بسنده می کنند و برنامه های عملیّاتی ندارند. مثلاً می گویند در دولت آینده به مسئله گردشگری توجّه خواهند کرد یا نقدینگی را بمنظور کاهش تورّه کنترل خواهند یا به تولید اهمیّت می دهند یا چقدر شغل ایجاد خواهند کرد یا اینکه کشور را به رشد اقتصادی 8 درصدی می رسانند. مسئله این نیست که رؤسای دول قبلی از این مسائل بیزار و بریّ بوده اند بلکه مسئله این است آنها تنوانستند چنین آرزوهایی را به کفایت به مرحله اجراء برسانند. لذا ما باید به این مسئله توجّه کنیم که رئیس جمهور معلّم اقتصاد نیست بلکه باید راهکاری عملی ارائه دهد که چطور نرخ ارز را تثبیت می کند با شیوه های پلیسی، اقتصادی یا ... .

در وهله ششم، برنامه هایی توسّط کاندیداها بعنوان برنامه جدید اعلام می شوند که در حال حاضر یا اجراء می شوند یا در دست اجراء هستند. برای مثال دولت فعلی از همان ابتداء اعلام کرده بود «مسکن مهر» را بعد از مدّتی با پرداخت مبلغ زمین به نام مردم خواهد کرد یا گفته شده بود «سهام عدالت» رفته رفته قابل خرید و فروش می شود، اینکه این اقدامات را به عنوان برنامه جدید معرّفی کرد نوعی فریب افکار عمومی می تواند باشد.

برای مثال در حال حاضر و در دولت های گذشته نیز به کشاورزانی که خواهان نوسازی کشاورزی هستند در غالب های مختلف وام داده می شد، نامگذاری جدید روی این عملکرد با عناوین خوش لعاب را نباید با یک برنامه جدید اشتباه گرفت، بلکه باید از نامزدها خواست که اقدام عملیّاتی خویش برای ساماندهی رویّه وام دادن ها را بگویند.

در اینجا بخشی از برنامه های انتخاباتی نامزدها در رسانه ملّی با توجّه به نکات بالا گزنیش شده است تا نگاه درست تری به مخاطبین بدهد، از حجم انبوه شعارهای دهان پُرکن و صحبت های کلّی بخش هایی انتخاب شده اند که دید واقع بینانه تری به شعارهای انتخاباتی بوجود بیاید:

1- «سعید جلیلی»


برنامه های سیاسی

مقاومت در پرونده هسته ای باعث عقبگرد قدرت های جهانی شد

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چرا با وجود هزینه‌های پرونده هسته‌ای بر ادامه آن تأکید می‌شود، پاسخ داد:‌ اول اینکه آنچه تحت عنوان دفاع از حقوق هسته‌ای مطرح است دفاع از تمام حقوق ملت ایران محسوب می‌شود؛ زمانی که دشمن خرمشهر را گرفت، کل دنیا از صدام حمایت می‌کرد؛ اما مردم در دفاع از خرمشهر رفتاری نشان دادند که دشمن دیگر جرأت تعرض به کشورمان را هم نکند ...


وی به رآکتور اتمی تهران که کاملاً تحقیقاتی بود و مصارف دارویی داشت اشاره کرد و یادآور شد:‌ 850 هزار بیمار در سال از آن استفاده می‌کردند و گفتیم نمی‌خواهیم خود تأمین کنیم شما به ما بدهید ... اما اعلام کردند که این سوخت را نمی‌دهیم و شرط گذاشتند، ملت در جواب عنوان کرد ما خود تولید خواهیم کرد ... آنها غنی‌سازی 3.5درصد را تعلیق می‌کردند اما امروز می‌‌گویند بیایید درباره غنی‌سازی 20 درصد مذاکره کنیم، این نشان می‌دهد اگر از حقوق خود دفاع کنیم، آنها چنین برخوردی خواهند داشت ...عمیقاً باورم این است که دفاع از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای یک حق و یک نیاز است برای اینکه کشور ما پیشرفت کند ... آنها می‌خواستند سوخت 20 درصد را به عنوان باج‌خواهی از ملت ما به کار ببرند و ما توانستیم آن را در داخل تولید کنیم و این باعث شده که امروز آنها به پای میز مذاکره بیایند و بگویند که برای این 20 درصد ما چه به شما بدهیم که شما این اقدام را انجام ندهید و ببینید چگونه معادله تغییر می‌کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

در سیاست خارجی، توجّه به نقاط اشتراکمان با دول دیگر منشاء فرصت است

مبنای نگاه در سیاست خارجی باید این باشد که نقاط اشتراک و افتراق شناسایی شود؛ از همین نقاط اشتراک می‌توان به تعامل‌ها رسید و از نقاط افتراق نیز می‌توان جلوی تهدیدها را گرفت ... بایستی نقاط اشتراک با کشورها را به خوبی شناخت تا بتوان از آن نقاط بهره برد ... چند کشور به دنبال این هستند که انحصار ایجاد کنند و پارادایم آنها بر جهان حاکم شود. اگر ما این چند کشور را کنار بگذاریم در مواجهه با سایر کشورها فرصت‌های مطلوبی وجود دارد ... امروز دشمنان چه در اندیشکده‌ها و چه مقامات رسمی کسی نیست که منکر این شود که ایران قدرت منطقه‌ای است ... این نقاط قوت به دلیل مقاومت ملت به وجود آمده و حفظ شده است. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

حیات طیّبه همان زندگی دوست داشتنی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی است

باورم این است که آنچه که باعث موفقیت‌‌های ما شده، دو عامل اصلی دارد که یکی اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی بوده و دیگری همراهی و حضور مردم در حمل و تحقق این اندیشه و هرچه از این دو مورد فاصله بگیریم، به همان اندازه نقاط قوت ما کاهش پیدا می‌کند و ضعف‌های ما افزایش می‌یابد که این مورد باور دینی و اعتقاد قرآنی ماست. "ومن عمل صالحاً من ذکر او اونثی و هو مومن فلنحینه حیاة طیبة"، مقام معظم رهبری از حیات طیبه به زندگی دوست‌داشتنی یاد می‌کنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

برای پیشرفت، اصلاح ساختارها و سازوکارهای اجرایی لازم است

اگر قصد داریم که اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ،‌ سیاست داخلی و مسائل دیگر مسیر رشد و پیشرفت بالنده را طی کند، لازمه آن این است که سازوکار ساختار اجرایی ما متناسب با این موارد شود ... اکثرا به سمت ساختارها متوجه می‌شوند و این ساختارها را تغییر می‌دهند تا به هدف برسند. این مورد لازم است، اما کافی نیست و بالاتر از ساختارها، سازوکارهاست ... باید سازوکارهای متناسب با آن چیزی که نیاز پیشرفت است را در ساختار اجرایی کشور تزریق کنیم ... یکی از بحث‌هایی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت، سازوکارهای جدید بود و به این علت که این سازوکارها در اندیشه دینی ما و انقلاب اسلامی وجود داشت، موفقیت‌های بزرگی را به دنبال داشت ... فرمانده عراقی پشت میدان می‌نشست و به نیرویش دستور حرکت می‌داد اما در سازوکار ما، فرمانده ابتدا به جلو می‌رفت و به نیروها می‌گفت که بیایید. تبدیل این "برو" به "بیا" باعث تحولات بزرگی می‌شد و کارآمدی این ساختار را عوض می‌کرد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)


برنامه های اقتصادی

واردات 11 میلیارد دلاری از خارج در اثرگذاری تحریم ها دخیل بود

جلیلی به اقداماتی اشاره کرد که می‌توان با اجرایی کردن آنها مقابل تحریم‌ها ایستاد و در همین زمینه گفت: اگر تولید و اشتغال به خوبی پیش رود می‌توانیم مانع تورم و گرانی‌ها شویم. اکنون 11 میلیارد دلار برخی از کالاهای اساسی خود را وارد می‌کنیم که می‌توانیم بخش زیادی از این کالاها را در داخل تولید کنیم، اگر ما تمامی این کالاها را در داخل تولید کنیم هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم شاهد تولید خواهیم بود و می‌توانیم ابزار فشار را از دشمن گرفته و آن را خلع‌سلاح کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

از کشوری مانند آلمان در سال 90، 39 میلیون دلار چوب بستنی وارد کردیم، با وجود اینکه چوب بستنی را می‌توان تولید کرد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

رئیس جمهور باید برنامه های مصوّب را اجرا کند، نه اینکه که خود برنامه معارض ایجاد کند

وی بخش‌های مربوط به اقتصاد در قانون اساسی،‌ چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله و برخی قوانین عادی مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون اصل 44 را از جمله قوانین اقتصادی برشمرد و این سؤال را مطرح کرد که چرا این قوانین به خوبی اجرا نشده‌اند ... کار اصلی دولت این است که این برنامه‌ها و قوانین را اجرا کند، اگر ما دهها برنامه و قانون مطلوب بنویسم اما آنها را اجرایی نکنیم مردم ناامید می‌شوند ... یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور آینده این است که ساختار اجرایی کشور به خصوص در بخش اقتصادی را به گونه‌ای مدیریت کند که بتواند قوانین ذکر شده را اجرا کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

برای اجرای درست برنامه های اقتصادی مصوّب، احتیاج به اصلاح ساختار داریم

وی اصلاح ساختار اجرایی اداری کشور را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود دانست و گفت:‌ اگر شما دولت را به یک ماشین تشبیه کنید این ماشین اکنون سرعتش کم است، این ماشین بایستی ایراداتش برطرف شود تا بتواند با سرعتی که شایسته پیشرفت کشور است حرکت کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

برای جلوگیری از مفاسد، ایجاد سامانه های رایانه ای اطلاعات اقتصادی لازم است

وی با اشاره به مفاسد اقتصادی تصریح کرد: اگر شما سامانه‌های اقتصادی روشن داشته باشید که تمامی اطلاعات اقتصادی‌تان در آن جمع شود این چه برای ارزیابی چه برای نظارت و چه برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ضروری است ... در بحث پرونده 3 هزار میلیاردی چند ماه روی آن کار کردیم تا بتوانیم ریشه‌های آن را به دست بیاوریم. اگر ما سامانه‌های اقتصادی روشن داشتیم که به موقع با در یک سازوکار سیستماتیک استفاده می‌شد به راحتی می‌توانست جلوی فساد اقتصادی را بگیرد ... در بحث شفافیت ارزی نیز وجود یک پرتال ارزی و وجود یک اتاق مبادلات ارزی و یا وجود یک سامانه سنا که اکنون تشکیل شده است می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند. همین سامانه سنا اکنون تشکیل شده و ما در یکی دو سال اخیر در دبیرخانه (شورای عالی امنیت ملی)‌ و با همکاری‌های دستگاه‌های اقتصادی سامانه ایجاد و تکمیل شد ... این سامانه این است که هر گونه تبادل ارزی در صرافی‌ها صورت می‌گیرد ثبت شود که این اقدام اولاً از پولشویی جلوگیری می‌کند و ثانیاً موجب شفافیت اقتصادی شده که در نهایت کنترل بازار ارز ممکن می‌شود. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

دستگاه های دولتی بجای اینکه زمینه را برای ورود مردم به اقتصاد باز کنند، مانع ایجاد می کنند

دولت نباید مانع ظرفیت‌ها شود و باید به این ظرفیت‌ها کمک کند ... ظرفیت‌های مردم باید با رجوع به دستگاه‌های دولتی و ساختارهای اجرایی کشور فعال‌تر و شکوفا‌تر شود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

ساختار اجرایی و اداری کشور باید به گونه‌ای باشد که اگر مردم قصد مشارکت در حوزه اقتصادی دارند، این ساختار باید مشوق آنها باشد نه اینکه بالعکس باشد. در حال حاضر شاهد این هستیم که آحاد جامعه بیشتر نگران این موضوع هستند که اگر ظرفیتی را به کار بگیرند، ساختار اداری کشور مانع آنها شود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

برای افزایش بازدهی دولت، سفرهای استانی وزارتخانه ای هم باید ایجاد شود

قوه مجریه به مثابه یک ماشین و یا یک قطار است ... این قطار خیلی کُند حرکت می‌کند ... به نظر بنده برخی از اقدامات که مانند سفرهای استانی شکل گرفت،‌ شاید پاسخ هوشمندانه‌ای به حرکت کُند این قطار بود که بسیار ارزشمند و ضروری بود و باید تداوم داشته باشد؛‌ اما کافی نیست و باید سفرهای وزارتخانه‌ای صورت بگیرد، یعنی باید هر وزارتخانه به مثابه یکی از واگن‌های این قطار بررسی شود که چگونه می‌تواند با مردم و با موضوع کاری تعامل دارد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

قطع وابستگی به نفت اگر انجام می شد، تحریم ها اثر چندانی نداشت

وی در تشریح مثال‌هایی برای تبدیل تهدید به فرصت اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که سال‌هاست، مطرح است قطع وابستگی کشور به نفت بوده و قرار بود در پایان برنامه 5 ساله چهارم اجرایی شود و اگر این مورد اجرا می‌شد اینکه برخی بخواهند از ظرفیت فروش نفت ایران استفاده کنند، کاملا منتفی می‌شد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

اقتصاد مقاومتی راهبردی علیه و پاسخی مناسب به توطئه‌های دشمنان است تا آن فشارهایی که می‌خواهند به کشور وارد کنند، خنثی شود. نفت یکی از حوزه‌هایی است که آنها قصد دارند بر ما فشار بیاورند و اگر اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم، این مورد به یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌شود ... سال گذشته با همه فشارها در حدود بیش از 51 میلیارد دلار واردات داشتیم در حالی که صادرات غیرنفتی کشور با اقتصاد پتروشیمی و میعانات در حدود 41 میلیارد دلار بود، یعنی در حدود 11 میلیارد دلار اختلاف داشتند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

کریدور های حمل و نقلی کشور را فعال کنیم

یک دیگر از عرصه‌هایی که در حال حاضر به ما فشار می‌آورد، عرصه حمل‌ونقل است اما با وجود موقعیت ژئوپلتیک کشورمان موقعیت ترانزیت ارزشمندی را داریم و اگر این ظرفیت ترانزیتی کشور را مانند کوریدور شمال به جنوب، فعال کنیم، می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را شکل بدهیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)


برنامه های فرهنگی

وی در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان خارج از کشور درباره آزادی بیان تصریح کرد: ما قانون اساسی و عادی داریم که همگی باید در چارچوب آن فعالیت کنند و بعد از قانون هیچ خط قرمزی نیست و همگان نیز بایستی بتوانند در چارچوب قانون رفتار کنند ... امروز کسی نمی‌تواند منکر رقابت و مشارکت شود؛ در سال 88 دیدید که یک اوجی از جمهوریت ظهور پیدا کرد و یک مشارکت 85 درصدی و یک رقابت قوی شکل گرفت ... در آن ایام کسانی که قانون را زیر پا گذاشتند حتی به مشارکت سیاسی ظلم کردند؛ در آن سال (88) در بستری که فراهم شده بود یک رقابت گسترده، یک مشارکت گسترده و یک نشاط سیاسی مطلوب شکل گرفته بود ... مشارکت سیاسی موجب ثبات سیاسی می‌شود و امروز جمهوری اسلامی ایران مشارکتش و ثباتش، هیچ یک قابل انکار نیست. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

2- «غلامعلی حدّادعادل»


برنامه های سیاسی

باید از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج استفاده شود

نباید کسی به موضوع اقامت ایرانیان در خارج از کشور نگاه منفی داشته باشد. ما می‌توانیم از تخصص، تجربه، دانش و آگاهی ایرانیان استفاده کنیم. معتقدم دولت آینده باید ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار دهد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

قولی نمی دهم که تاریخ مصرف انتخاباتی داشته باشد

سعی می‌کنم قولی ندهم که به عمل شدن اعتقادی نداشته باشم. نباید قولی دهیم که تاریخ مصرف داشته باشد و فقط برای انتخابات باشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

روند انرژی هسته ای کشور، موفّقیت آمیز بوده است

روند انرژی هسته‌ای در ایران پیشرفت کرده و این باعث افتخار ایرانی‌هاست. هر ایرانی در داخل و خارج کشور باید خوشحال باشد که کشورش می‌تواند اورانیوم غنی شده تولید کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

اساس ما در سیاست خارجی تنش زدایی است

اساس ما در سیاست خارجی تنش‌زدایی و همزیستی مسالمت‌آمیز با عموم کشورهای جهان است، ما قصد درگیری نداریم ... مهم این است که ما ذلت را نمی‌پذیریم. در هر رابطه‌ای که استقلال ما حفظ شود، گفتگو و مذاکره امکانپذیر خواهد بود، در مورد آمریکا هم همین طور است ... اگر آمریکا قبول کند که ملّت ایران انقلاب کرده و به استقلال رسیده، می‌توانیم با این کشور به گفتگو بنشینیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

برای تبدیل تحریم ها به فرصت برنامه اجرایی- دیپلماتیک دارم

باید سعی کنیم از طریق مذاکره و گفتگو تا جایی که ممکن است در تحریم‌ها به تفاهم رسیده و مسئله را حل کنیم. البته باید به صورت جدی وارد این عرصه شده و با حفظ عزت و استقلال کشور، روند تحریم‌ها را متوقف کنیم ... البته در داخل کشور هم برای کاهش آثار تحریم‌ها باید با مدیریت خوب اقتصادی و با استفاده از راه‌حل‌هایی، بازار و گرانی‌ها را کنترل کنیم ... برنامه من این است که تحریم را به فرصت برای آینده و پیشرفت کشور تبدیل کنم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی توأمان را قبول دارم

بنده توسعه سیاسی و اقتصادی را از یکدیگر جدا نمی‌دانم. کشوری که توسعه سیاسی نداشته باشد نمی‌تواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

مبنای گزینش مدیران دولتم، تقوا و تدبیر است نه وابستگی حزبی

مبنای من در مدیریت استفاده از نیروهای باتقوا و باتدبیر است بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های حزبی و گروهی. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)


برنامه های اقتصادی

مهار تورّم از طریق کاهش وابستگی به نفت و تثبت ارز امکان پذیر است

وابستگی اقتصاد به نفت چند اشکال را ایجاد کرده است یکی اینکه خیال ما را راحت کرده ... کشور ما 4 فصل است، زمین‌های وسیعی داریم از این رو کشاورزی می‌تواند منبع درآمد مهمی باشد ... با بالارفتن دلار، کالاها گران شده است؛ مهمترین وظیفه دولت آینده این است که نرخ ارز را تثبیت کند و مصرف ارز را مهار و کنترل کند. در این صورت بازار به ثبات می‌رسد ... باید آرامش در بازار پیدا شود. با ایجاد آرامش اشتغال در همه بخش‌ها ایجاد می‌شود. سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

حداد عادل راه حل مقابله با تورم و کند کردن آن را تثبیت بازار ارز و تثبیت قیمت‌ها دانست و گفت: مهار تورم از این طریق ممکن می‌شود و می‌توان بر قیمت‌ها نظارت کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

دولت تاجر خوبی نیست و باید اقتصاد را بیشتر به بخش خصوصی سپرد

در اوایل انقلاب حال و هوا به گونه‌ای بود که یک عده شعارهایی علیه بخش خصوصی می‌دادند و من هرگز از آن شعارها تبعیت نکردم چرا که بخش خصوصی را مهم می‌دانستم. بازار اصلی در دست بخش خصوصی است ... وظیفه دولت این نیست که تجارت کند، دولت تاجر خوبی نیست، دولت باید سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

پرهیز از دولتی سازی امور برای توسعه لازم است

در مدیریت کلان کشور باید با دیوان‌سالاری فجیعی که داریم مقابله کرد. معتقدم که دولت باید نقش خود را به خوبی تعریف کند و مرز وظایف حاکمیتی را از آنچه باید بر عهده مردم باشد؛ جدا کند. دولت باید اولاً و عمدتاً به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی و حمایت و هدایت و نظارت بپردازد و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه فراهم کند. دولت باید بستری برای فعالیت آزادانه مردم فراهم کند و باقی امور را به خود مردم بسپاردم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

در شرایط فعلی نمی توان «هدفمندی یارانه ها» را متوقّف نمود

یارانه‌ها باید پرداخت شود و در شرایط فعلی نمی‌توان قانون هدفمندی‌یارانه‌ها را قطع کرد. البته انتقاد ما از این است که قانونی که در مجلس تصویب شد به طور کامل اجرا نشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

در سهمیه بندی بنزین سهم داشتم

سهمیه بندی بنزین که امروز از افتخارات دولت و نظام است یادگار مجلس هفتم بود و بنده نیز در آن سهم داشتم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)


برنامه های فرهنگی

برای عرصه آموزشی کشور برنامه های مدوّنی دارم

بنده سال‌ها در وزارت آموزش و پرورش بودم و تجربه آموزش را نیز دارم. آموزش برایم اصل و اساس است. ما اگر می‌خواهیم عالم نو بسازیم، باید آدم نو بسازیم؛ این نگاه من به مسئله فرهنگ و آموزش است ... بنده در همه عرصه‌ها آموزش را مهم می‌دانم و برای هر کدام از این بخش‌ها برنامه‌های مدونی دارم ... با تمام توان باید به تقویت آموزش و پرورش اهتمام کنیم ... معتقدم که اگر در آینده، افقی برای ایران در نظر داشته باشیم، قدم اول برای رسیدن به آن باید از آموزش و پرورش برداشته شود. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

وی تعلیم و تربیت را پایه اصلاح فرهنگی کشور خواند و با بیان اینکه تمام تغییر و تحول‌ها از آموزش و پرورش آغاز می‌شود، افزود: باید با تحول در آموزش و پرورش به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم چرا که همه گام‌های بزرگ باید از آموزش و پرورش آغاز شود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

باید به ایرانیان مقیم خارج خدمات فرهنگی بخصوص آموزش زبان داد

ایرانیانی که به خارج از کشور می‌روند به طور مرتب باید خدمات فرهنگی دریافت کنند. یکی از اقدامات برای ایرانیان خارج از کشور باید آموزش زبان فارسی باشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

آزادی هم چارچوب دارد

من آزادی سیاسی را لازمه دموکراسی می‌دانم. آزادی سیاسی روی دیگر سکه دموکراسی است ... نقد و انتقاد از دولتمردان لازمه زندگی سیاسی و اجتماعی است. آزادی نعمتی است که باید آن را قدر بدانیم و بدانیم که بدون آزادی، پیشرفت امکانپذیر نیست اما این آزادی چارچوب‌هایی دارد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

3- «علی اکبر ولایتی»


برنامه های سیاسی

حضرت امام (ره) و رهبری در اوایل انقلاب تأکید داشتند، من وزیر خارجه باشم

در طول دوره 16 ساله‌ای که در وزارت‌خارجه بودم، تقریبا این وزارت خارجه از زیر صفر به جایی رسید که این توانمندی را داشت که دیپلماسی جنگ و دیپلماسی مذاکرات صلح را اداره کند ... زمانیکه مجلس قرار بود رأی اعتماد به بنده بدهد، از سوی حضرت امام (ره) و سپس از سوی مقام معظم رهبری تاکید می‌شد که فلانی باید در وزارت‌خارجه بماند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

دیپلماسی بسیارپیچده ما، باعث تثبیت حقوق ملّت در مذاکرات صلح شد

صدام حسین بعد از حمله به صورت نمادین قرارداد 1975 را پاره کرد ... پس از جنگ حضرت امام (ره) مشخصا اعلام کردند که مسئولیت مذاکرات با بنده است ... ایشان از طرف مرحوم حاج احمدآقا پیغام دادند که فلانی اختیار تام و مطلق دارد ... در جنگ با هدایت حضرت امام (ره) و ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و نیابت فرماندهی کل قوا از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مقاومت رزمندگان و پشتیبانی ملت در حوزه نظامی پیروز شدیم و آنها در حوزه مذاکرات صلح طوری رفتار می‌کردند که گویی می‌خواهند چیزهایی که در جنگ به دست نیاوردند، در مذاکرات صلح به دست بیاورند ... بالاخره موفق شدیم که قرارداد 598 را اجرا و این اولین قراردادی بود که بعد از شروع جنگ بر تعیین متجاوز تاکید شده بود و لذا ایران این قطعنامه را بر خلاف قطعنامه‌های قبلی پذیرفت و اجرای آن یک دیپلماسی بسیار پیچیده بود ... و این مگر با مقاومت مردم و کارهای بسیار پیچیده و ظریفی که در پشت صحنه در رابطه با قرارداد 598 و 1975 انجام شد، امکان‌پذیر نبود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

می توان هم انرژی هسته ای داشت و هم تحریم نشد

وی با اشاره به نامه صدام حسین به هاشمی رفسنجانی مبنی بر پذیرش قرارداد 1975 اظهار داشت: اگر در آن دیپلماسی شکست می‌خوردیم، قطعا خون شهدا به هدر رفته بود. کار 1+5 حداقل سخت‌تر از قطعنامه 598 نیست و قابل حل است. در عین حال با حفظ استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌توانیم روابط خودرا با دنیا گسترش دهیم و اجازه افزایش تحریم‌ها را ندهیم و آن را کمتر کنیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

وی تلویحاً با خدشه وارد کردن به مسیر فعلی مذاکرات هسته ای گفت: می‌شود به تفاهم رسید و از دیپلماسی فعال با کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی می‌توانیم استفاده کنیم. من برای این امر راه‌حل دارم و در این زمینه تجربه‌ای که در گذشته داشتم، نشان می‌دهد که ما با مواردی سخت‌تر از این مواجه بودیم؛ به خصوص مذاکرات ایران و عراق و حفظ مرزها و حق ایران در اروندرود ... این موضوع را که سخت‌تر از مسئله‌ 598 نیست، را می‌شود حل کرد البته با یک دیپلماسی فعال و مدبرانه. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

در حوزه بین‌الملل باید به زبان بین‌الملل سخن گفت، البته ما نباید زیر بار تحمیل برویم ... ما می‌توانیم روابط و سیاست خارجی موفق داشته باشیم و در این صورت می‌توان تحریم‌ها را تقلیل بدهیم و ما این کار را خواهیم کرد ... باید مقاومت خود را بالا ببریم و از سوی دیگر تلاش کنیم تا تحریم‌ها افزایش پیدا نکند و حتی آن را تقلیل دهیم. این تحریم‌ها سخت‌تر از تحریم‌های زمان جنگ نیست ... باید در کنار تحریم، تدبیر داشته باشیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

دیپلماسی بنده باعث شد «بغداد»؛ میزبان جنبش «غیرمتعهّدها» نشود

بنده در آن زمان روابط بسیار نزدیکی با تعدادی از سران دنیا داشتم ... بنده زمانی با آقای «میتران» ملاقات داشتم و وی تاکید می‌کرد، اگر زمانی از اروپا رد می‌شوید در «کاخ الیزه» به من سر بزن و به من گزارش بده که آیا روابط ایران و فرانسه خوب پیش می‌رود یا خیر؟ اگر خوب پیش نرفت به من گزارش بده تا من افرادی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند را مواخذه کنم ... زمانی با خانم «گاندی» درباره جلوگیری از میزبانی «غیرمتعهدها»، دیپلماسی بسیار فعالی صورت گرفت و به رقم اینکه 54 کشور عضو «کمیته سیاسی» موافق بودند که میزبانی در «بغداد» باشد؛ اما تنها 3 کشور با ما همراه بودند. بنده با کاری که در آن زمان انجام دادم خانم «گاندی» را قانع کردم که اگر این کار را کنند، ایران از جنبش «غیرمتعهدها» بیرون می‌رود لذا این دیپلماسی مؤثر واقع شد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

اعضای تروئیکای اروپا برای دیدار با ما به تهران آمدند

نباید رابطه ما با کشورها اینگونه قفل شود. زمانی وزرای خارجه دیگر کشورها برای دیدن ما صف می‌بستند و زمانی تروئیکای اروپا برای دیدن ما به تهران آمدند و لذا این روابط را می‌توان احیا کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

بخش مهمی از مشکلات معیشتی امروز مربوط به تحریم هاست

به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که مسئله هسته‌ای را با حفظ حقوق‌ هسته‌ای انشاءالله حل خواهیم کرد و روابط خارجی را توسعه خواهیم داد البته بدون اینکه از حقوق ایران ذره‌ای گذشت کنیم. با توجه به تجربه‌ای که از گذشته داریم، می‌توانیم این مشکل را که بخش مهمی از آن و مشکلات اقتصادی و معیشتی به آن مربوط می‌شود؛ را حل کنیم ... مشکلی که در حال حاضر داریم، در حوزه معیشت و اقتصاد مردم و همچنین در رابطه با ارتباطات خارجی است که هر دوی آنها به هم متصل است. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

بله قربان گوها را به دولتم نمی آورم

کسی که سلیقه سیاسی‌اش با من یکی نباشد، اصولگراست. یعنی اصولگرایی دامنه وسیعی دارد، هر کس نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارد، اصولگراست. ممکن است سلیقه سیاسی‌ا‌ش با بنده یکی نباشد اما مدیر خوبی باشد، برای چی ما باید او را کنار بگذاریم و کسی را بیاوریم که بله قربان‌گو باشد ... اگر کسی دنبال این باشد که بخواهد بله قربان‌گوها را بیاورد، عملا توجهی به تخصص آنها نکرده است. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

دولت اخلاق محور تشکیل می دهیم

شعار ما در دولت جدید که انشاءالله تشکیل خواهیم داد این است، این دولت باید اخلاق‌محور باشد و ثبات در مدیریت داشته باشد. مردم از اینکه ببینند بعضی از مسئولین با یکدیگر در ستیز هستند ناراحت می‌شوند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

دولت باید هماهنگ با نمایندگان مجلس باشد

رابطه صحیحی بین دولت و مجلس برقرار خواهیم کرد. بدون همکاری بین دولت و مجلس امکان اینکه بتوانیم مملکت را اداره کنیم فراهم نخواهد شد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

عدالت در صورت شفّاف سازی دولت بدست می آید

عدالت در صورتی محقق می شود که دولت خود را در یک اتاق شیشه‌ای ببیند و عملکرد خود را شفاف سازی کند و فرصت‌ها را به طور مساوی بین مردم توزیع کند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی توأمان خوب است

توسعه سیاسی و اقتصادی هیچ وقت جای همدیگر را نمی‌گیرند و باید به صورت توأمان مدنظر باشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

می توان با بیش از 40 کشور، لغو روادید داشت

مهمترین برنامه ما لغو روادید با حداکثر کشورها است و آنطور که من اطلاع دارم می‌توانیم با بیش از 40 کشور لغو روادید داشته باشیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)


برنامه های اقتصادی

برای حفظ ارزش پول ملّی، پول های خارج از کشور را باز می گردانیم

ما میلیاردها تومان پول در کشورهای خارجی داریم. در چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی و این دیپلماسی فعالی می‌خواهد که پول‌ها را برگردانیم، چرا که وقتی این پول‌ها برگردد برای کاهش ارزش پول به حدّی که امروز شاهد آن هستیم، نخواهیم بود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

چند 10 میلیارد دلار در خارج از کشور داریم که 30 درصد آن از چین و نزدیک به همین مبلغ را از هندوستان بابت نفتی که به این کشورها صادر کرده‌ایم، طلبکاریم ... اگر روابط خارجی را از این انجماد در بیاوریم و تجدیدنظر کنیم، می‌توانیم با کشورهای دنیا تعامل خوبی برقرار کنیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

برای کنترل تورّم، روابط خارجی و کنترل بازار را احیاء می کنیم

امروز مردم از گرانی افسار گسیخته و بیکاری با درجات بالا رنج می‌برند، این مشکلات علاج دارد. یک بخش از مشکلات به روابط خارجی بر می‌‌گردد که باید روابط خارجی را بازسازی کرد و در داخل کشور ارزان‌تر شدن قیمت‌ها و با تنظیم و کنترل بازار می‌توان مشکلات را کمتر کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها باعث افزایش نقدینگی شد

موضوع تورم ارتباط نزدیکی با نقدینگی دارد. چرا باید نقدینگی ما از 90 هزار میلیارد تومان سال 1385 به 500 هزار میلیارد تومان سال جاری برسد. این به معنای این است که پول در جامعه پخش شده و به آن اندازه کالا تولید نمی‌شود ... حتما باید اجرا کردن تعدیل اقتصادی همراه هدفمندی‌یارانه‌ها آنطور که مجلس تصویب کرده است، باشد. 30 درصد آن باید صرف صنایع می‌شد و باید 10 درصد آن خرج کشاورزی می‌شد و این کار نشد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

برای علاج کوتاه مدّت اقتصاد، 100 روز وقت می خواهم

برای علاج کوتاه مدت مسائل حاد اقتصادی کشور، یک فرصت 100 روزه می‌خواهم و در این فرصت 100 روزه می‌شود؛ مسائل حاد را علاج کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

دوره ریاست‌جمهوری تقریبا چهارده دوره 100 روزه است و من بنا دارم هر 100 روز گزارشی را از عملکرد خود به مردم ارائه دهم ... 100 روز اول تعیین کننده است و مردم مشکلات جدی در عرصه معیشت دارند نمی توان، به آنها وعده‌های 4 ساله یا 6 ساله داد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

تصمیم گیری اقتصادی باید ثبات داشته باشد

هر روز بانک مرکزی یک بخشنامه صادر نکند که آن کسانی که کار اقتصادی می‌کنند، تکلیف خودشان را با مسائل اقتصادی ندانند، باید یک ثباتی در کار اقتصادی وجود داشته باشد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

اولین کاری که می‌شود کرد، بازسازی اعتماد بین دولت و مردم است. مردم بخش‌نامه‌های متعددی از بانک مرکزی دریافت می‌کنند و متداول شده که هرگاه بانک مرکزی راجع به ارز یا سکه حرف می‌زند، شما باید بر عکس آن عمل کنید. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

در حوزه اقتصادی باید اعتماد مردم به دولت بازسازی شود ... بازسازی اعتماد بین مردم و دولت در اوضاع اقتصادی، پیشرفت و آینده‌ای بهتر مؤثر است. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

با تعویق 6 ماهه مالیات و تأمین بودجه مجلس، می توان کارخانه های نیمه تعطیل را احیاء کرد

یک تنفس 6 ماهه به صنایعی که خوابیده و یا کمتر از حد موجود تولید می‌کند بدهیم. اگر به این‌ها یک معافیت مالیاتی 6 ماهه و فرصت تنفسی بدهیم تا بتوانند پرداخت‌های خودشان را 6 ماه به تعویق بیندازند و دولت هم با لایحه دو فوریتی از مجلس این اعتبار را تامین کند تا تولیدکنندگان خیالشان راحت شود ... کارخانه‌های کوچک و متوسط اگر این اطمینان برایشان حاصل شود، می‌توانند کار تولیدیشان را از سر بگیرند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

جاده ابریشم و صادرات گاز را احیاء کنیم

کار دیگری که به اقتصاد کمک می کند، احیای جاده ابریشم است. کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی یک موقعیت ممتاز در دنیا دارد که می‌تواند محل حمل‌ونقل و ترانزیت کالا قرار بگیرد. دوم اینکه کشور ما می‌تواند به کشورهایی که گاز ندارند، گاز صادر کند و از کشورهایی که گاز دارند، واردات گاز انجام بدهد. به عنوان مثال کشوری مانند افغانستان در شمال خود گاز دارد که ایران نیازمند آن است. اگر یک حلقه‌ گازی به دور کشور تاسیس کنیم، از همین ترانزیت گاز درآمد خوبی کسب می کنیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

درمان رایگان در برنامه بلندمدّت اقتصادی دولت من وجود دارد

درمان رایگان جزو کارهای درازمدت است و در برنامه پنجم پیش‌بینی کردند ... انشاءالله در برنامه‌های بعد به جایی می‌رسیم که عملاً پولی که از جیب مردم پرداخت می‌شود، تقریبا به صفر می‌رسد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

در حوزه اقتصاد غیر از تصدّی بانک و بیمه مرکزی، مابقی حوزه ها باید به مردم داده شود

برنامه اقتصادی دولت آینده در چند کلمه، اقتصاد تولید محور و مردمی است. مردمی کردن تولید نیز بر اساس اصل 44 قانون اساسی است. تمام کارهایی که در حوزه اقتصاد، دولت تصدی آن را برعهده دارد به جز بانک و بیمه مرکزی باید به مردم واگذار کرد ... دولت باید دست از تصدی‌گری بردارد و آن را به مردم واگذار کند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)


برنامه های فرهنگی

باید به فرهنگ خودی رجوع کرد

فرهنگ خودی یعنی احیای ارزشهای ملی و دینی خودمان که تعیین کننده هم هستند و موجب بقای استقلال کشور خواهد بود ... ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی با تکیه بر فرهنگ خودی مقابله کنیم و اگر چنین شود آزادگی، استقلال و تمدن ما عملی و احیا خواهد شد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

4- «محمّدباقر قالیباف»


برنامه های سیاسی

کشور احتیاج به تحوّل مدیریتی دارد

احساسم این است که روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی است یعنی باید تغییرات اساسی در مدیریت کشور اتفاق بیفتد که ما بتوانیم از این منابع انسانی و مادی استفاده کنیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

کشور ما طبق آمار و ارقام از نظر منابع انسانی نسبت به سایر کشورها از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است ... در کنار این استعدادها کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی نداریم. در اینجا حلقه گم‌شده‌ای وجود دارد به نام مدیریت. استفاده از این ظرفیت‌ها ... نیازمند این است که نخبگان تأثیرات جدی داشته باشند و در متن تصمیمات باشند نه در حاشیه. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

من کارنامه موفّقی در شهردای و نیروی انتظامی داشتم

قالیباف در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که شعارها و وعده‌هایتان محقّق شود، گفت: جنابعالی در تهران زندگی می‌کنید و 7 سال بنده توفیق خدمتگزاری در تهران را داشته‌ام؛ شما به عنوان نماینده افکارعمومی قولی را دیدید که من بدهم و خلافش را عمل کنم‌؟ ... مردم حتما تائید می‌کنند که نوع حرف زدن من با مردم از جنس سخنرانی نیست بلکه از جنس کار است! مردم کارنامه من را در نیروی انتظامی و شهرداری مشاهده کرده‌اند ... ضمانت کار آینده در واقع عملکرد گذشته بنده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

رئیس جمهور، نباید آبروی محکوم زندانی را ببرد

نباید اصل‌های مهمی مثل اصل 15 و 19 قانون اساسی را به فراموشی بسپاریم. یکی از اصول قانون اساسی این است که کسی حق ندارد، آبروی محکوم زندانی را ببرد و باید آبروی او را حفظ کرد. اما می‌بینیم که بداخلاقی و حرمت‌شکنی برای خیلی از شهروندان و افراد و مسئولین راحت اتفاق می‌افتد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

پدران نمی توانند جهیزیّه دختران را فراهم کنند

شهردار تهران با نقد وضعیّت موجود لیستی از معایب موجود اجتماعی را برشمرد و گفت: آیا می‌شود همبستگی ملی را داشته باشیم در شرایطی که در جامعه تبعیض و فقر وجود دارد؟ ... متاسفانه اختلاف طبقاتی از قبل بیشتر شده ... امروز نبود یک ثبات اقتصادی را می‌بینیم، زمانی که دختر‌های بعد از جواب مثبت به خواستگارها بعضا چند سال می‌مانند و توان تهیه یک جهیزیه را ندارند که همه آرزوی یک دختر است، چطور از او می‌خواهیم که همدلی و همبستگی را داشته باشد. مردم ما امید دارند، ولی احساس می‌کنند که آینده روشنی پیش رویشان نیست و مسیر مقداری کدر شده است. مردم می‌بینند که نفت 20 دلار در این کشور فروخته می‌شود و یک وضع اقتصادی روشن و مشخص دارد، ولی زمانیکه هر بشکه نفت 120 دلار فروخته می‌شود؛ وضع اقتصادی آنها نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

چه بخواهیم مقاومت کنیم، چه بخواهمیم مذاکره کنیم؛ نیازمند انسجام ملّی هستیم

تا آن همبستگی و همدلی که گفتم، ایجاد نشود، امکان ندارد ما در سیاست خارجی بتوانیم موفق باشیم. چه بخواهیم مقاومت کنیم، چه بخواهیم مقابله کنیم و چه بخواهیم مذاکره کنیم، ‌هر کدام از اینها را بخواهیم انجام دهیم، در سیاست خارجی خودمان اول نیازمند این انسجام ملی و همدلی هستیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

در مذاکرات هسته ای، برخی مسائل در حوزه لابی حل می شود

در مسئله هسته‌ای ما از یک طرف باید گفتگوها را ادامه دهیم و ضمانت‌های لازم برقرار باشد و از طرف دیگر هم آنها نمی‌توانند بگویند که ما از این انرژی استفاده نکنیم. به هر حال برخی از این مسائل در حوزه لابی‌ها حل می‌شود و همه چیز در میز مذاکره رو در رو حل نمی‌شود و باید در پشت میزهای مذاکره و لابی‌ها و گفتگو‌ها به طور جد از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

تأثیر سوءتدبیرها در مشکلات معیشتی بیش از تأثیر تحریم ها است

بعضی‌ها احساس می‌کنند، تحریم بعضی از مشکلات را برای ما درست کرده است و فکر می‌کنند تحریم در سیاست خارجی باید حل بشود که اگر تحریم حل شود، بقیه مشکلات حل می‌شود ... امروز سوء‌تدبیر و ضعف مدیریت ... ‌بیشتر ‌به ما آسیب‌ زده تا بحث تحریم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)


برنامه های اقتصادی

طیّ دو سال آرامش را به کشور باز می گردانم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که شما شاه‌بیت برنامه‌هایتان بازگردان آرامش کشور در طول 2 سال است، چگونه این آرامش را باز می‌گردانید؟ گفت: بله من به این موضوع اشاره کردم و برنامه مدونی برای آن داریم. بنده به خاطر سبک مدیریت که دارم، به مشخص کردن زمان‌بندی 2 ساله برای ساماندهی اقتصاد کشور اشاره کردم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

مهمترین برنامه بنده و اولویتم بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت مدون و در یک زمانبندی مشخص برای دو سال صورت گرفته. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

در 6 ماهه اوّل دولتم؛ تورّم و نرخ ارز را مهار می کنم

مطمئن هستم این برنامه مدون و قدرت اجرایی که وجود دارد و همراهی که تیم همکار بنده می‌کنند و اعتمادی (که) نسبت به بنده از سوی مردم وجود دارد چرا که سابقه مختلفی در کشور داریم؛ در شش ماهه اول حتماً مردم تثبیت، ثبات و آرامش و کنترل گرانی را ببینند ... قطعاً در این شش ماه روند نزولی قیمت‌ها در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز ارمغان اول دولت ما خواهد بود. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

وی در ادامه بر بحث نظارت بر بانک‌ها اشاره کرد و افزود: امروز‌ سرمایه‌ها،‌ امکانات و نقدینگی که وجود دار‌د، باید کنترل شده و علاوه بر آن جهت‌گیری و به سمت اولویت‌ها هدایت شود. اقتصاد رهاست ‌لذا ما ناچاراً به سمت بورس و بورس‌بازی می‌رویم‌ بنابراین ما با این برنامه بسیار مشخص و روشن به مردم قول می‌دهیم که مردم مطمئن باشند انشاءالله این کار را حتی در 6 ماهه اول که تصمیمات کار را شروع کنیم، آثار آن را در زندگی ایجاد خواهیم کرد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)
کشور دچار بیکاری، گرانی و عدم ثبات اقتصادی است

وی بجای برشمردن برنامه های خویش مفصّلاً به نقد معایب اقتصادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: گرانی و تورم مردم را دچار اشکالات جدی کرده است. یک وقت مردم می‌گویند مرغ 500 تومان گران شده است. این یک درد که مردم تحمل می‌کنند ولی بخش دیگر این است که این گرانی ثبات ندارد و قیمت‌ها به صورت غیر متعارف بالا و پایین می‌رود. البته بالا و پائین که چه عرض کنم؟ به عنوان مثال مرغ 1000 تومان بالا می‌رود و 200 تومان پایین می‌آید. در کنار این کیفیت هم دچار تغییر می‌شود و طرف می‌بینید وزن پنیر تغییر پیدا می‌کند ... شما خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکل بیکاری نداشته باشند. همه به دنبال شغل هستند؛ چه تحصیل‌کرده باشد، چه تحصیلات نداشته باشد ... وقتی ‌در یک خانه پسری یا دختری از پدری یک درخواست حداقلی می‌کند و پدر از تامین حداقل نیاز فرزند شرمنده می‌شود، این پدر نیست که تنها می‌شکند بلکه فرزندان او هم می‌شکنند ... ما آمده‌ایم هم پدر و مادر را شرمنده جوان کرده‌ایم و هم جوان را شرمنده پدر. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

نرخ ارز را تثبیت می کنم

اولین کار ما این است قیمت ارز را در کشور به تصویب برسانیم و هر روز نوسان ارز و کاهش ارزش پول ملی را نداشته باشیم. اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات می‌دهم ... ما تلاشمان بر این خواهد بود تا کاهش هزینه‌های تولید را داشته باشیم ... بلافاصله بعد از آرامش و ثبات ما کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)
در اقتصاد مقاومتی نباید به نفت اتّکاء داشته باشیم

اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که اقتصاد ما آسیب‌پذیر نباید باشد ... باید هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و به نفت نیز اتکا نداشته باشیم، همچنین شفافیت درون اقتصاد و عدم افت اقتصادی در اقتصاد کشور نداشته باشیم و نگوییم واردات خودرو را آزاد کنیم ... به عنوان مثال قیمت تضمینی گندم چقدر است. ما با کشاورز قیمت کمی را می‌دهیم و سپس 60 درصد گرانتر از بیرون عرضه می‌شود. اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که باید از این مسائل جلوگیری کرد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

هدفمندی یارانه ها اقدام مناسبی بود

وی در حالیکه در گذشته بطور تلویحی پرداخت یارانه ها را توزیع فقر نامیده بود، گفت: یکی از مزیت‌های دولت این بود که هدفمندی‌ یارانه‌ها را اجرا کردیم البته انتقادهایی نیز وجود دارد و ما نیز بر اساس قانون این طرح را ادامه خواهیم داد. طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها در قانون کامل است ولی از سوی دولت به صورت کامل اجرا نشد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)


برنامه های فرهنگی

شهید «باکری» هم شهردار بود

دفاع مقدس جزء هویت ما شد ... همان جوان‌های دهه اول انقلاب، شهید برونسی،‌ شهید همت،‌ شهید داوود کریمی،‌ شهید علم الهدی، شهید فهمیده،‌ شهید خرازی،‌ شهید باکری که یک شهردار بود، این فرهنگ را بوجود آوردند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

5- «محسن رضایی»


برنامه های سیاسی

سیاه نمایی نکنیم

وی در اظهاراتی متناقض گفت: بنده با سیاه‌نمایی‌هایی که انجام می‌شود، مخالفم و با کسانی هم که مردم را خواب می‌کنند، مخالفم. گاهی طوری حرف می‌زنند که انگار هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد لذا هر دوی این مسائل به ما آسیب می‌زند ... موشک‌های ایران از چندهزار کیلومتر عبور می‌کنند اما ما در گوشت و مرغ می‌مانیم و در زندگی مردم دچار مشکل می‌شویم ... کسانی که دغدغه‌ها و نگرانی ها را تبدیل به یاس و ناامیدی می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه دهند که ملت ایران با قدرت به سمت آینده خود حرکت کند را قبول ندارم ... من واقع‌بینی را انتخاب کرده‌ام چرا که اگر ما به مشکلات اعتراف نکنیم راه‌حلی برای مشکلات پیدا نخواهیم کرد و اگر سیاه‌نمایی کنیم یاس و ناامیدی را در کشور تشدید کرده‌ایم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

قدرت منطقه ای شدیم امّا در تأمین گوشت و کره مانده ایم!

وی در سخنانی که تا حدّی یأس پراکن و سیاه نمایانه به نظر می رسید، گفت: ما در کشور به پیشرفت‌های عظیمی دست یافته‌ایم بطوری که ایران به عنوان قدرت در منطقه شناخته شده است و کشورهایی چون سوریه، لبنان و عراق به ما تکیه می‌کنند اما در داخل کشور در گوشت و کره‌ی خود مانده‌ایم. مگر مردم انقلاب نکردند، مگر مردم جنگ را به پایان نرساندند ... مردم در سیاست هستند ولی در اقتصاد حضوری ندارند. وی در ادامه با نشان داد تصویر یک کبوتر که یکی از بال‌هایش کوتاه و دیگری بزرگ بود، با بیان اینکه بال سیاست و امنیت ما قوی شده است، افزود: با اینکه بال سیاست و امنیت قوی شده اما بال اقتصاد و زندگی کوچک مانده است و من آمده‌ام تا این عدم توازن را حل کنم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

من از تخریب دیگران برای خود پلکان درست نمی کنم

وی در اظهاراتی پر تنش عنوان کرد: دولت باید درست شود. اینکه تیمی بیاید و برود، تغییری ایجاد نمی‌کند. زیرا طی 3 دولت گذشته دولت‌هایی آمده‌اند و با وجود تفاوت در افکار و سیاست، ولی تغییری صورت نگرفته است! طی 3 دوره گذشته همچنان شاهد رشد اقتصادی حدود 4 درصد و شاهد تورم در هر 3 دولت بوده‌ایم. بنده هیچ گاه به دنبال این نبوده‌ام که با تخریب دیگران، پلکانی برای صعود خود ایجاد کنم اما باید وضعیت موجود را بیان کرد؛ اینکه دولت‌ها و مجلس‌ها بیایند و بروند، اما تغییر اساسی صورت نگیرد. باید در مسئله دولت یک تغییر اساسی ایجاد کنیم و بنده اسم آن را نوسازی در دولت گذاشته‌ام چرا که در آن ساختار، کارکرد، رفتار و مدیریت دولت را به شکل اساسی تغییر می‌دهد. رفتار دولت با مردم خوب نیست و ساختار دولت یک ساختار رضاخانی است که اختیارات را از استان‌ها گرفته و همه را در مرکز متمرکز کرده است. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

برای مذاکره با آمریکا استراتژی «قیچی» دارم

وی در تشریح طرحی که هیچ ضمانت اجرایی نداشت درباره مذاکره با آمریکا گفت: سیاست خارجی ما توانسته، تجربه‌های خوبی کسب کند و باید آن را از افراط و تفریط خارج کرد ... ما آمریکایی‌ها را بر سر دوراهی قرار می‌دهیم و اگر خواهان مذاکره با ایران هستند، فهرست مذاکرات خود را بگویند و برای شرایط ایران پاسخ بگویند و تعهّد بدهند، اگر زمانی مذاکرات با شکست روبرو شد، حق حمله به ایران را ندارند! ... ما مسئله هسته‌ای ایران را به شکل جدّی حل می‌کنیم و در این زمینه استراتژی قیچی را در پیش می‌گیریم. بنده معتقد به مقاومت و ایستادگی منطقی و عقلانی در زمینه ارزش‌ها و پیشروی در بحث فرهنگ و اقتصاد هستم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

وی در پاسخ به این سئوال که شما چه برخوردی (در رابطه با آمریکا) خواهید داشت؟ گفت:‌ معتقدم که به خوبی می‌توانیم از اهرم‌های سیاست خارجی استفاده کنیم و متاسفانه از این اهرم ها به خوبی استفاده نشده است. ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و تنها بر اساس موقعیتی که دارد می‌تواند تنها با یک لبخند، هزاران دلار را به کشور سرازیر کند! استراتژی‌ای تعریف کرده‌ام به نام استراتژی قیچی و می‌خواهم این بن بست را با این استراتژی ببُرم؛ این قیچی دو لبه دارد که یک لبه آن دیپلماسی قوی است. من یک تیم دیپلماسی قوی تشکیل می‌دهم که حداقل 70 الی 80 دیپلمات قوی پشت این دستگاه دیپلماسی قرار خواهند داشت ... البته من دستم را قبل از رفتن به پشت میز مذاکره رو نخواهم کرد ... مساله دیگر در زمینه سیاست خارجی، کارآمدی اقتصادی است؛ بنده در سال اول به آمریکایی‌ها نشان می‌دهم که تحریم‌ها بی‌اثر است ... طرحی دارم که سه مرحله‌ای است، این را در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح خواهم کرد و بعد از تایید ایشان عملی می‌کنم. ما می‌توانیم بحث هسته‌ای را با آمریکایی‌ها با حفظ خطوط قرمز مطرح کنیم و بحث دیگر در این زمینه بحث محیط زیست است. مساله سوم بحث مواد مخدر است ... در این زمینه دیالوگی را با آمریکا برقرار کنیم که البته با تایید رهبری این دو مسئله را با مذاکره با آمریکا پیش خواهم برد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

اتّحادیه کشورهای آسیای جنوب غربی تشکیل می دهم

وی بدون اشاره به بحث های جدید کارشناسان درباره سقوط یورو و ضعف ساختاری آن گفت: اولین کار خودم (در سیاست خارجی) را ایجاد اتحادیه آسیای جنوب غربی بین سران و کشورهای منطقه می دهم، این کار در اروپا و آسیا جنوب‌شرقی ایجاد شده است و معتقدم با این رویکرد می‌توان صلح و آسایش و امنیت اقتصادی را در این حوزه ایجاد کرد، با این کار از منازعات منطقه جلوگیری می‌شود. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

تابع قانونم امّا ...

باید از صداوسیما به خاطر سانسوری که در سخنرانی انتخاباتی‌ام انجام داد، گله کنم؛ رئیس رسانه ملی درباره سانسور سخنانم گفته ما به خاطر مسئله امنیت ملی این کار را انجام دادیم در حالی که سخنان من چیز خیلی مهمی نبود که از سوی صداوسیما سانسور شود، با این حال تابع قانون هستم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

چون با هیچ جناحی درگیری درست نکردم، الآن قدرت اقناع کنندگی بالایی دارم

رضایی در تعریفی از قدرت اقناع کنندگی خود که تا حدودی شبیه قدرت لابی گری بود، گفت: یکی از دلایلی که نسبت به آن (برای اجرای برنامه هایم) مطمئن هستم این است که قدرت و تعامل و اقناع کردن من با حوزه‌های دیگر حکومتی مانند قوه قضائیه و مجلس بالا است ... من هیچ‌گاه با جناح‌های مختلف سیاسی درگیری درست نکرده‌ام و سعی کرده‌ام در عین اینکه انتقاداتی دارم از ورود به درگیری‌ها پرهیز کنم و الان از این کار استفاده می‌کنم. یعنی دولت فراگیر از همه اقوام و همه پتانسیل‌ها تشکیل خواهم داد و این کار دو شرط بیشتر ندارد و شروط‌، این است که رهبر انقلاب و نظام را قبول داشته باشند و افراد با عرضه‌ای باشند. برای من مهم نیست که این افراد در کدام جناح یا گروه قرار دارند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

سفره دولت و مردم را یکی می کنیم

سفره مردم و دولت از هم جداست و دولتی‌ها و مردم سفره جدا دارند. دولت نفت را می‌فروشد و یا به کارکنان خود می‌دهد و یا سد و اتوبان می‌سازد و مردم نیز یا کشاورزی دارند و آن را در سر سفره خود استفاده می‌کنند، اما ما انشاءالله یک سفره درست خواهیم کرد. سفره‌ای که همان‌جایی که مردم خوراک و غذا می‌خورند، دولتی‌ها نیز همانجا غذا بخورند و اگر مردم کمبود نان پیدا کردند، بلافاصله دولتی‌ها مشکل را حل کنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

پای نیروهای مسلّح را از اقتصاد بیرون می کشم

دولت به جای آنکه روی صندلی خود بنشیند، پایش روی صندلی مردم نیز هست. من با احترام، پای دولت را از صندلی برداشته و نمی‌گذارم دولت در تمامی عرصه‌های اقتصادی وارد شود، اقتصاد را از دست دولتی‌ها می‌گیریم و از نیروی مسلح و وزارتخانه‌ها که وارد اقتصاد شده‌اند، اقتصاد را می‌گیرم. به دولت چه ربطی دارد که در این مسائل ورود کند؟ آنجایی که مردم می‌توانند حضور داشته باشند چرا دولت حضور داشته باشد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

چرا دولت پای خود را در عرصه فرهنگ و اقتصاد گذاشته است؟

مسئله بعدی این است که مردم باید به اداره کشور برگردند؛ ما چه آسیبی دیده‌ایم که مردم در انقلاب شرکت کردند و یا مردم در دفاع مقدس وارد شدند؟ چرا نباید مردم به اقتصاد، فرهنگ بیایند و چرا فرهنگ را به دست خود مردم ندهیم؟ اصلا دولت چه می‌خواهد که پای خود را در عرصه‌ فرهنگ و اقتصاد کشور گذاشته است؟ دولت تنها باید نقش اصلی خود را ایفا کند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

نگاه امنیّتی دولتمردان به موضوعات مختلف را از بین می برم

در مسئله دولت، من رابطه جدیدی بین دولت و مجلس برقرار می‌کنم و نگاه دولتمردان را به اداره کشور تغییر می‌دهم؛ فعلا نگاه مسلطی که در دولتمردان و فعالان سیاسی وجود دارد ... نگاه سیاسی و امنیتی دارند و این نگاه مانع اداره کشور است، ما امروز نیاز به یک نگاه فرهنگی و اقتصادی داریم ... اولین کاری که می‌کنم این است که نگاه دولتمردان را نسبت به اقوام،‌ استان‌ها و دانشگاه‌ها از حالت سیاسی و امنیتی، به فرهنگی و اقتصادی تبدیل می‌کنم و ساختار دولت را تغییر می‌دهم. رضاخان یک دولت پادگانی را در تهران درست کرده و تمام اختیارات را از مردم گرفته و به اینجا آورده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

سربازی حرفه ای بجای خدمت وظیفه ایجاد می کنیم

من طرحی با کمک عده‌ای از دوستان نظامی‌ام طراحی کرده‌ام که در شورای عالی امنیت ملی بحث خواهیم کرد تا طرح سربازی حرفه‌ای جایگزین سربازی اجباری شود. البته ستاد کل نیروهای مسلح مسئول کلیه امور سربازی است و نظرات آنها را می‌گیریم و بعد این نظر را خدمت رهبر معظم انقلاب برای تصویب تقدیم می‌کنیم. اگر ایشان مجوز دادند، می‌توان آن را در مجلس تصویب کرد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)


برنامه های اقتصادی

فشار تحریم ها بر زندگی مردم بالاست/ فساد،رشوه و تبعیض در جمهوری اسلامی از حدّمعمول تجاوز کرده

رضایی با نشان دادن عکسی در بحثی هیجانی نسبت به وضعیّت معیشتی مردم ایران گفت: در یکی از سفرها پدر سه شهید به من حرفی زد که واقعا مرا تکان داد. پدر شهید می‌گفت، 5 فرزند دارم که همگی بیکار هستند؛ 3 نفر آنها لیسانس و 2 نفر آنها فوق لیسانس دارند ... یعنی واقعا زندگی مردم ما باید اینگونه باشد؟ در فقر و بیکاری به سر ببرند؟ آیا این در شان ملت ایران است؟ با آن همه زحماتی که تاکنون کشیده‌ایم، حتما این وضعیت شایسته ملت بزرگ ایران نیست و باید آن را تغییر دهیم ... معلمی با من صحبت کرد و وضعیت فقر، گرانی و بیکاری را برایم تشریح کرد و مخصوصا با مرحله دوم تحریم‌ها که علیه ما وضع شده، این خوب نیست و باید فکری کرد، فشار بر زندگی مردم بالاست. فساد،‌ رشوه و تبعض در اداره کشور از حدّمعمول خود تجاوز کرده است. بالاخره در تمام دنیا درصدی از این مسائل وجود دارد اما در ایران تشدید شده است ... پول ملی جزء نوامیس و نمادهای ملی کشور است. هر چند پول ملی، سرزمین و دین و حاکمیت نمادهای اصیل هویت ملی ما هستند اما در حال حاضر پول ملی در حال سقوط است و می‌خواهند این پول را ساقط کنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

کشور ایالتی (فدرالی) ایجاد کنیم

در سطح اجرایی باید اختیاراتی به شهرداری‌ها، استاندار‌ی‌ها و شوراها داد و آنها را فعال کرد ... می‌توان مسائلی مانند آب، برق و تلفن را به شوراهای شهر سپرده و بطور کلی امور اجرایی را به آنها واگذار کرد. وجود ایالات اقتصادی در استان‌ها و ارتباط بین سطوح اجرایی و مدیریت راهبردی در دستور کار این سطح از ساختار قرار می‌گیرد و شهرها و استان‌های ما می‌توانند در زمینه اقتصاد به شکل مستقل عمل کنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

پرداخت وام نوسازی به کشاورزان در دستور کار است

وی در حالی پرداخت وام نوسازی به کشاورزان را «یارانه سبز» نامید که این مسئله در دولت های قبل نیز دنبال می شده است و در تشریح این طرح گفت: تحول کشاورزی (مهم) است بطوری که معتقدم باید امنیت غذایی در کشور ایجاد شود و مردم برای 5 سال از تامین مایحتاج اصلی زندگی خود، مانند نان و گوشت اطمینان داشته باشند. این مسئله زمانی محقق می‌شود که بتوانیم کشاورزی خود را تقویت و با پرداخت یارانه‌سبز به کشاورزانی که مشی خود را از سنتی به مکانیزه تبدیل کنند و کارخانجاتی که تولیدات خود را در اختیار کشاورزان قرار دهند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

5 میلیون شغل خانگی ایجاد می کنم

ایجاد 5 میلیون کسب و کار خانگی مخصوص زنان خانه‌دار و دانشجویان تازه فارغ التحصیل از دیگر برنامه‌هایم است، می‌توان از توانمندی‌های این افراد برای تولید وسایل خانوادگی و رایانه استفاده کرد، همانطور که کشورهایی مانند تایوان استفاده می‌کنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

«بانک مردم» تشکیل خواهم داد

بانکی به اسم بانک مردم ایجاد می‌کنم که به مردم وام دهد، اما سود آن را دولت پرداخت کند. با این نگاه، مرحله دوم یارانه‌ها که قرار است 65 هزار تومان شود، وارد مسیر تولید و سرمایه‌گذاری خواهد شد و ما مردم را در این مسیر با خود همراه می‌کنیم. مطمئن باشید که این شیوه پرداخت یارانه، دیگر تورمی نیست و می‌توان نام آن را سکه سرد گذاشت. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

صنایع نوساز شده برای 3 سال از مالیات معاف می شوند

طوفان کالاهای چینی آسیب جدی‌ای به کسب‌ و کار زده است .. به هر کسب‌ و کاری که بتواند ظرف 3 سال کلیه امور خود را نوسازی کند، مالیات تعلق نمی‌گیرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

اقتصاد را غیر از نفت بر سه ستون صنعت، توریسم و کشاورزی بسازیم

می‌توانیم اقتصاد ایران را که در حال حاضر روی یک ستون قرار دارد و آن هم نفت است، را بر پایه ستون‌های مختلفی مانند کشاورزی، صنعت و توریسم قرار دهیم. ایجاد 10 شهرک کشاورزی، 3 شهرک سلامت و شهرک‌های توریستی از دیگر برنامه‌های من است، تا اقتصاد ایران دیگر تنها متکی بر نفت نباشد. معادن ایران را باید از خام‌فروشی خارج کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

برنامه هایم در «ویکی رضایی» از 30 هزار صفحه عبور کرده است

جزئیات برنامه‌ها در کتاب من تحت عنوان زندگی، اقتصاد و سیاست آمده است. همچنین سایت ویکی‌رضایی را طراحی کرده‌ایم که برنامه‌هایم در آن از 30 هزار صفحه عبور کرده. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

استفاده از امکانات «مجمع تشخیص» در تدوین برنامه هایم

وی در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌ای برای اجرایی کردن وعده‌های خود دارید، اظهار داشت: حرف‌هایی که می‌زنم، کاملا کارشناسی شده است و ساعت‌ها در اتاق فکر مجمع تشخیص مصلحت نظام که دبیرخانه آن است، با کارشناسان درباره این برنامه‌ها صحبت کرده‌ایم که در میان آنها کارشناسان دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی‌نژاد وجود داشته است. ما ساعت‌ها با اساتید دانشگاه‌ها و اساتید حوزه علمیه قم نشست برگزار کردیم ... البته ایده‌های این برنامه‌ها مال خودم است اما برنامه‌ها محصول کار جمعی و نظر کارشناسان کشور است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

65 هزار تومان دیگر به هدفمندی یارانه ها اضافه می کنم

برنامه بعدی‌ام، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست ... من بن بستی که در حال حاضر بوجود آمده را نمی‌پسندم. 45 هزار تومان را به همان شکل پرداخت خواهم کرد ولی مرحله دوم که 65 هزار تومان است که با 45 هزار تومان کنونی می‌شود 110 هزار تومان. ولی آن 65 هزار تومان در چرخه تولید،‌ سرمایه گذاری و اشتغال وارد می‌شود و این مسئله تورم‌زا نخواهد بود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

خرید و فروش «سهام عدالت» را آزادسازی می کنم

برنامه دیگر من آزادسازی «سهام عدالت» است. در حال حاضر 45 میلیون نفر سهام عدالت دارند ... ولی عملا در محاصره دولت است بنابراین بنده این سهام را آزاد می‌کنم تا مردم در بورسی به نام سهام عدالت آن را خرید و فروش کنند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

پالاشگاه های 20هزار بشکه ای ایجاد کنیم

وی با ارائه طرح افزایش تمرکز روی صنایع پتروشیمی بدون صحبت کردن از تحریم های فعلی صنعت پتروشیمی گفت: فرض کنیم یک میلیون بشکه نفت اضافه داریم نباید اجازه دهیم که یک میلیون بشکه به فروش برسد و باید آن را تبدیل به فرآورده‌های نفتی کنیم و پالایشگاه‌های 20 هزار بشکه‌ای را از این طریق در سراسر کشور ایجاد کنیم. بنده بر همین اساس حساب کردم و دیدم که 150 میلیارد دلار فقط از طریق تبدیل کردن یک میلیون بشکه به فرآورده‌هایی که به کشورهای اطراف می‌دهیم، به دست می‌آوریم با اجرای این طرح آمریکا دیگر نمی‌تواند برای ما مشکلات اقتصادی درست کند و جلوی صادرات ما را بگیرد. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)


برنامه های فرهنگی

اصلاح فرهنگ مردم با اصلاح فرهنگ دولتمردان، میسّر می شود

فرهنگ را باید دچار تحول کرد. اینکه سران قوا در یکی کشوری مانند ایران‌اسلامی نمی‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، اسم این زندگی نیست و باید فرهنگ زندگی را در سیاست ایجاد کنیم و سپس آن را به سطوح پایین‌ جامعه انتقال دهیم. وقتی دولتمردان ما همدیگر را تضعیف می‌کنند و نمی‌توانند در کنار هم قرار بگیرند، نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که در یک تصادف کوچک در کنار خیابان با یکدیگر جدل نکنند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

6- «محمّدرضا عارف»


برنامه های سیاسی

دیپلماسی هاشمی و خاتمی خوب بود

باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌ها و امکانات و هنر دیپلماسی برای ارتقاء جایگاه کشور استفاده کنیم ... آقای خاتمی مبتکر ایده گفتگوی تمدن‌ها بوده و روابط خوبی را با بسیاری از کشورهای دنیا داشته است. آقای هاشمی نیز از استوانه‌های انقلاب است که روابط بسیار دوستانه،‌ حسنه و دیرینه‌ای با بسیاری از کشورهای اسلامی داشته است ولی متاسفانه در سالهای گذشته از پتانسیل‌هایمان به هیچ وجه استفاده نکرده‌ایم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

باید قدرت جذبمان را بالا ببریم

مثلا در سالهای اخیر در یکی از مراکز دانشگاهی، از فارغ‌التحصیل دانشگاه برجسته دنیا برای استخدام سوال می‌کنند که در سال 88 به چه کسی رای دادید؟ باید گفت که این موضوع جزو حقوق فردی اوست و هیچ ضرورتی به این پرسش‌ها نیست. باید تلاش کنیم قدرت جذبمان را بالا ببریم و امکانات خوبی برای ایرانیان ایجاد کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

با ظرفیت هاشمی و خاتمی، پرونده هسته ای حل می شود!

از این حق (استفاده صلح‌آمیز هسته ای) کوتاه نمی‌آییم. متاسفانه پرونده ما سیاسی شد و راه‌حل سیاسی هم می‌طلبد بنابراین اگر یک اجماع خوبی در دنیا برای خودمان ایجاد کنیم و دستگاه دیپلماسی را تقویت کنیم می‌توانیم این موضوع را حل کنیم ... باید از سفرای برجسته استفاده کنیم. ما در داخل کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم به عنوان مثال اقای هاشمی‌رفسنجانی از استوانه‌های نظام هستند و روابط خوب با کشورهای عربی دارند که می‌شود از این روابط حسنه استفاده کرد. همچنین آقای خاتمی مبتکر گفت‌وگوی تمدن‌ها روابط خوبی با کشورهای مختلف دارد چرا از این عزیزان به عنوان سفرای عالی‌رتبه استفاده نکنیم. اگر از این ظرفیت‌ها خوب استفاده شود، پرونده سیاسی هسته‌ای بسته می‌شود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

باید پیام صلح برای روابط بهتر با دنیا، را ارسال کنیم

باید تعامل سازنده داشته باشیم. باید از زبان دیپلماسی برای تقویت ارتباط با دنیا استفاده کنیم. اولویت ما تقویت روابط با کشورهای اسلامی، منطقه و جنبش عدم تعهد است ... باید از حقوق خودمان دفاع کنیم و در عین حال ... باید پیام مان به دنیا، صلح باشد. بر این باورم که رئیس جمهوری باید انتخاب شود که بتواند پیام صلح را به دنیا ارسال کند تا بتوانیم انشاءالله روابط بهتری با دنیا داشته باشیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

باید شبهاتی که در انتخابات پیش می‌‌آید، رفع شود

باید تلاش کنیم انتخابات با حداقل نقض و عیب برگزار شود. باید شبهاتی که در انتخابات پیش می‌‌آید، رفع شود. نگرانی از تقلب و تخلف ‌بحث‌هایی است که متاسفانه در انتخابات پیش می‌آید، لذا همگان از دست‌اندرکاران انتخابات تا کاندیداها و چه مردم وظیفه داریم یک انتخابات پرشور و با اعتماد کامل برقرار کنیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

فضای کشور امنیتی شده است

عارف با اشاره تلویحی به انتخابات سال 88، اظهار داشت: انتخاباتی که بایدبه یک جشن ملی تبدیل می‌شد، متاسفانه به یک بازی باخت - باخت تبدیل شد. جناح پیروز به جای اینکه از حضور مردم قدردانی کند ... برخی از مردم را خس و خاشاک تلقی کرد ... فضای امنیتی متاسفانه بر بخش‌های مختلف کشور حاکم شد. بیشتر دانشگاه را مثال می‌زنم؛ به عنوان یک ناظر اعلام می‌کنم که فضای حاکم بر دانشگاه‌ها سال‌های گذشته یک فضای امنیتی بود ... دانشجو را به خاطر پرسش‌گری و فعالیت و حضور در انتخابات ستاره‌دار کردیم ... شاهدیم که در فرهنگ هم نگاه امنیتی حاکم است ... به دانشگاه‌های مختلف می‌رفتم،‌ دانشجویان عزیز ما مطالبات جدی دارند؛ پرسش‌های جدی در مورد یاران امام داشتند؛ من نمی‌توانستم به صورت جدی پاسخ بدهم ... متاسفانه در سال‌های اخیر به جای الگوسازی، الگوسوزی کرده‌ایم ... البته بر این باورم (که) در حوادث سال‌های گذشته همه ما مقصر هستیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

مشکلات کشور ناشی از حاکمیّت یکدست 8 ساله اصولگرایان است

وضعی امروز، ناشی از حاکمیت یک‌پارچه و کامل جریان اصولگرایی در 8 سال گذشته است ... چرا بسیاری از مدیران با سابقه در کشور کنار گذاشته شوند و از توانایی‌هایشان استفاده نکنیم. اصولگرایان به صورت یکپارچه 8 سال کشور را اداره کردند و فکر می‌کنم به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حضور اصلاح‌طلبان نمی‌توانند کشور را اداره کنند و این یک واقعیتی است که به آن رسیده‌اند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

آمده ام تا دانشجویی ستاره دار نشود

آمده‌ام تا دیگر دانشجویی ستاره‌دار نشود یا استادی به خاطر اختلاف سلیقه از دانشگاه اخراج نشود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

تشکیل «معاونت اقوام» در ریاست جمهوری را پیگیری می کنم

رعایت حقوق تمام ایرانیان بویژه اقوا‌م و اقلیت‌ها با توجه به آنچه در قانون اساسی آمده است، مورد تاکید بنده است. پیشنهادی به بنده شده که از آن استقبال کرده‌ام تا «معاون اقوام» را در ریاست جمهوری قرار دهم و مطالبات این قوم‌ها را پیگیری کنم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

جلوی توهین به موسوی، خاتمی، هاشمی و احمدی نژاد را می گیرم

وی بدون اشاره به اینکه حجم انبوه توهین ها به «رئیس جمهور دولت نهم» توسّط رسانه ها و عناصر سیاسی اصلاحات انجام شده؛ گفت: متاسفانه امروز اخلاق وضعیت نامناسبی دارد و من جلوی توهین به رؤسای جمهور و نخست‌وزیران سابق همچون آقایان موسوی، خاتمی، هاشمی و احمدی‌نژاد را می‌گیرم اما اگر به خود من توهین شود، هیچ نمی‌گویم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

تلاش می کنیم، سهم زنان در پست های مدیریتی بالا برود

باید تلاش بکنیم نرخ مشارکت خانم ها را در همه زمینه ها، زمینه های مدیریت، زمینه های اجتماعی- فرهنگی بالا ببریم ... در پست های مدیریتی سهم زنان به هیچ وجه با آقایان قابل مقایسه نیست. باید تلاش بکنیم تا در مدیریت کشور هم بانوان حضور جدی تری داشته باشند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)


برنامه های اقتصادی

برنامه عملیّاتی 150 صفحه ای در 22 فصل دارم

یک برنامه عملیاتی را در 22 فصل تنظیم کرده‌ام که جهت‌گیری خوب و منطقی در بخش‌های مختلف دارد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

این (معیشت، منزل و عقلانیت) شعار نیست بلکه ایده من برای کشورداری است؛ اگر شعار بود در یک صفحه خلاصه می‌شد ولی این برنامه مبتنی بر 150 صفحه است و هم‌اکنون در سایت من قابل مشاهده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

برنامه ای تحت عنوان «ایران فردا» تدوین کردیم ... این برنامه مبتنی بر هفت هدف راهبردی است. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

سالانه 1 میلیون شغل ایجاد می کنیم

برنامه‌های خوبی برای اشتغال طراحی کرده‌ایم و امیدواریم به طور متوسط یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم. نرخ بیکاری در کشور ما بالاست، بویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی. اولویت را به جذب متخصصان دانشگاهی داده‌ایم ... امیدواریم با گسترش صنعت گردشگری بتوانیم 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و در عین حال طرح ارتقاء جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز داریم. متاسفانه سهم این موضوع از تولید ناخالص داخلی کشور 1.5 درصد است که باید به سهم متوسط منطقه که 7 درصد است؛ برسانیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

ما تجربه بسیار موفق دوران اصلاحات را داشته‌ایم. بالاترین رشد جمعیت در دهه 55 تا 65 بوده است که اکثر این افراد در دوران آقای خاتمی بالای 15 سال داشتند و نیاز به کار داشتند. برنامه‌ریزی که در آن زمان صورت گرفت، این بود که بطور متوسط سالانه 700 هزار شغل ایجاد کردیم ... برنامه دیگر توسعه بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است چرا‌که امروز بخش مهمی از اشتغال در کشورهای پیشرفته از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است ... همچنین برنامه دیگر ایجاد ارزش افزوده انرژی در کشور است ... با توسعه انرژی هم ارزش افزوده بوجود آوریم و هم اشتغال ایجاد کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های من استفاده از موقعیت‌ جغرافیایی کشورمان است چرا‌که ایران در یک موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه حضور دارد. به عنوان مثال پرواز هواپیماهایی که از فراز ایران می‌گذرند. امیدوارم با این طرح‌ها و ایده‌ها بتوانیم به اشتغال حداقل یک میلیون برسیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

دفتر جذب تخصّصی در برخی وزارتخانه ها تشکیل می دهیم

تلاش داریم دفاتر جذب را در وزارتخانه‌های تخصصی بویژه در وزارت علوم و بهداشت فعال کنیم تا متخصصان خارج از کشور را جذب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

باید تولیدات علمی را به ثروت تبدیل کنیم

باید تولیدات علمی به ثروت تبدیل کنیم و در این جهت باید چرخه علم،‌ فناوری و نوآوری را تقویت کنیم که نیاز به کارشناسان و نخبگان برجسته‌ای داریم که در این زمینه تخصص دارند. برنامه‌ای داریم که از توان ایرانیان خارج از کشور در این زمینه استفاده کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

با توجّه به تجربه دولت اصلاحات، تورّم را به زیر 10 درصد می رسانیم

بنا داریم براساس تجربه موفق دوران اصلاحات تورم را به زیر 10 درصد برسانیم. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

«مسکن ماندگار» بهتر از «مسکن مهر» است

وی درباره مسکن ماندگار خود گفت: الان مسکن مهر با مشکلاتی روبروست ولی مسکن ماندگار با اولویتی ‌برای جوانان در زمین‌های داخل شهر که در دست دولت است، را به طور جدی پیگیری می‌کند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

مسکن یکی از دغدغه های زوج هایی است که ازدواج می کنند ... ما برای مسکن برنامه خاصی را دیدیم تحت عنوان «مسکن ماندگار». مسکن مهر یک پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبرو شد، نتوانست پاسخگوی نیاز باشد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

اقتصاد 8 درصدی جهت گیری بنده است

افزایش رشد اقتصادی به 8 درصد بخشی از جهت‌گیری‌های معیشتی بنده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

ارز تک نرخی پیگیری می شود

تک نرخی کردن ارز یکی از برنامه‌های جدی است که دنبال خواهد شد و این تجربه موفق وجود داشته که نرخ ارز از سال 82 تا 87 ثابت مانده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

«سازمان مدیریت و برنامه ریزی» احیاء می شود

وی بدون توجّه به معایب سازمان سابق مدیریت کشور گفت: جهت‌گیری اصلی ما ثبات اقتصادی و احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان مغز متفکر برنامه‌ریزی و نظارت کننده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

نقدینگی را با انضباط مالی دولت مهار می کنیم

مشکلی که در حال حاضر باهاش روبرو هستیم، رشد نقدینگی است ... انضباط مالی را به طور جد دنبال خواهیم کرد. اصلاحات ساختاری را به طور جد دنبال می کنیم. برگرداندن اختیارات و اقتدار به شوراهای کلیدی مثل شورای پول و اعتبار شورای اقتصاد را دنبال می کنیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

بیمه زنان خانه دار را بطور جدّی دبنال می کنیم

هجده میلیون زن خانه دار داریم ما باید خانه داری را یک شغل تلقی کنیم و مهمترین مسئله بانوان ما بیمه زنان خانه دار است که به طور جدی دنبال می کنیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

سهم بیمه های درمانی به 70 درصد برسد

امروزه متاسفانه حداقل هفتاد درصد از هزینه درمانی از جیب مردم پرداخت می شود، باید این هزینه به شدت کاهش پیدا بکند. ما برنامه ریزی کردیم که سهم مردم از هزینه درمانی به حداکثر سی درصد برسد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)


برنامه های فرهنگی

دخالت های امنیتی در بخش فرهنگ به صلاح کشور نیست

در برنامه 22 فصلی که داریم، فرهنگ جزء اولویت‌های اصلی ماست. جهت‌گیری اصلی ما این است که کاهش تصدی دولت را در این بخش دنبال کنیم و حمایت حداکثری دولت را داشته باشیم ... دخالت دولت در امور فرهنگی باید کم و به نهادهای فرهنگی محول شود. متاسفانه در برخی بخش‌ها بویژه در زمینه هنر، گاهی نگاه امنیتی حاکم شده است، دخالت‌های امنیتی و نگاه امنیتی که در بخش فرهنگ وجود دارد به هیچ وجه به صلاح کشورمان نیست ... به طور جدی از تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد مانند خانه سینما و خانه هنر و موسیقی که جهت‌گیری اصلی آنها مشارکت مردمی است، حمایت می‌کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

7- «حسن روحانی»


برنامه های سیاسی

مذاکرات سعدآباد حافظ منافع ملّی بود

پس از مذاکرات تهران با سه وزیر اروپایی، مقام معظم رهبری این کار را تدبیر و بدون عقب نشینی و شکست توطئه آمریکا و اسرائیل اعلام فرمودند (در سخنرانی 82/8/11). ما توانستیم کشور را از شورای امنیت و جنگ و تحریم دور کنیم و صلح آمیز بودن پرونده هسته ای در شورای حکام را بعد از یک سال به اثبات برسانیم ... پایان این دوره به گونه ای بود که رهبری انقلاب از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد کردند. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

آمریکایی ها می‌خواستند همان بلایی که سر لیبی آمد بر سر ما بیاورند ... ما دنبال این بودیم که فرصتی ایجاد شود و این فناوری کامل شود. روزی که سه وزیر اروپایی به تهران آمدند، فقط 10 عدد سانتریفیوژ در کشور می‌چرخید ما یک گرم UF4 و UF6 نمی توانستیم تولید کنیم ... ما برای کامل کردن آن فرصت نیاز داشتیم ... فرانسه و انگلیس قول "وتو" داده و درجلسه رسمی گفتند که مقابل آمریکا می‌ایستیم و نمی‌گذاریم پرونده ایران به شورای امنیت برود و لازم هم باشد، از حق وتو استفاده می‌کنیم. این، آنی است که من می‌گویم باید تهدید تبدیل به فرصت شود؛ این مسائل در صورت مذاکرات ما ضبط شده است ... البرادعی هم در کتاب خاطرات خود می‌گوید که سه وزیر اروپایی به من گفتند ما برای ایران سپر انسانی شدیم تا آمریکا نتواند به ایران حمله کند؛ آن شرایط حساس که یادتان هست، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا با آن دیوانگی که شما از آن دولت نئوکان سراغ دارید، که خود اروپایی می‌گفتند اینها خُل و دیوانه هستند ... ما نگذاشتیم این کار بشود و نگذاشتیم پرونده ایران به شورای امنیت برود و صلح آمیز بودن هسته ای را ظرف یک سال با حضور آمریکا ثابت کردیم ... ما نگذاشتیم پرونده ایران به شورای امنیت برود ولی الآن پرونده برده شده است و باید تلاش و کوشش بیشتر شود تا پرونده از شورای امنیت در بیاید و تحریم ظالمانه برداشته شود ... ما آن زمان برای آنکه به اهداف برسیم با وزرا اروپایی مذاکره می‌کردیم ... امروز هم باید این کار انجام شود ... این کار شدنی است ولی کی؟ وقتی که نباید پشت مذاکره کننده را خالی گذاشت. ملت باید پشت مذاکره کننده بیاید و این برای مذاکره کننده، پیروزی است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

ما چرخه سوخت هسته ای را کامل کردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود در جریان قراردادهای سعدآباد، بروکسل و پاریس همه چیز متوقف شد، گفت: این حرف که می‌دانید، دروغ است. در سعد آباد یا مذاکرات تهران اصلا قراردادی نبود، اینها مال بی‌سوادها است ... قطعنامه این بود‌ که همه چیز متوقف شود. ما آن زمان تنها کار گازدهی 10 سانتریفیوژ را تعلیق کردیم ... ما مذاکرات تهران را در مهر 82 انجام دادیم. اولین مرحله یو سی اف فروردین 83 و مرحله بعدی آن پاییز 83 افتتاح شد و در فرودین 84 کامل شد. آب سنگین نیز تابستان 83 تولید شد. کیک زرد زمستان 83 در آمد و سانتریفیوزها زمستان 83 به سه هزار عدد رسید. ما فناوری هسته‌ای را کامل کردیم. ما فرصت ساختیم؛ ما که می‌گوییم منظور، نظام و رهبری است، نه حسن روحانی؛ به دلیل اینکه شما گفتید، می‌گویم که رهبری 12 روز بعد از مذاکرات تهران11/8/82 فرمودند در این مذاکرات توطئه آمریکا شکسته شد و کار درست و بدون تسلیم و پذیرش حرف زور انجام گرفت. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

در دولت از متخصّصان استفاده می شود

بد‌اخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها و فاصله‌ها و کنار گذاشتن یک جناح و به جز یک قبیله کنار گذاشتن همه کارشناسان و منزوی کردن آنها از دیگر مشکلات است ... در دولت استفاده از تمام شایستگان انجام خوهد شد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

ما با تعامل سازنده جهانی کشور را نجات می دهیم

امروز روابط ما با جهان با مشکلات فراوان توأم است ... هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت. با انزوا رشد و پیشرفت امکان‌ناپذیر است. جدایی جهان و کشیدن دیوار دور کشور امکان‌ناپذیر است. ما باید با تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات نجات دهیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

با ایجاد فاصله بین آمریکا و اروپا، تحریم ها را لغو می کنم!

بحث تحریم در «شورای امنیت سازمان ملل» موضوعی بی‌سابقه بوده است. یک فاصله‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده بودیم که گاهی بسیار استراتژیک و گاهی تاکتیکی بود. در پرونده هسته‌ای ما بین اروپا و آمریکا فاصله انداختیم و سفیر روسیه گفته بود در دهه‌های اخیر چنین منظره‌ای را ندیده بودم که در یک اجلاس بین‌المللی رسمی سه کشور مهم اروپایی در یک سو، آمریکا در طرف دیگر باشد. این بسته به هنر دیپلماسی و دولتمردان است که نگذارند اجماع علیه کشور شکل گیرد. البته مقصود از اجماع جهانی اجماع قدرت‌های بزرگ است و الّا بسیاری از کشورها بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد حامی ما هستند. امروز به خاطر اجماع اروپا و آمریکا و قدرت ها، مشکل بیشتر شده و راه‌‌حل آن حرکت معکوس در جاده‌ای است که دشمن حرکت کرده است ... ما باید تلاش و مذاکره جدی بتوانیم این اجماع را بشکنیم و فاصله‌های لازم را بین آنها به وجود آوریم و گام به گام با تحریم‌ها مقابله کنیم. به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم معتقدم که این کار قطعا شدنی است ... وی مهمترین اقدام در این زمینه را مذاکره جدی دانست و در تعریف مذاکره جدی اظهار داشت: مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

سوابق رئیس جمهور باید علامت اعتدال را به دنیا مخابره کند

موضوع تحریم در میان مدت قابل حل است اما نکته مهمتر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد، سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد. این علامت یا علامت اعتدال و عقلانیت و منطق است یا خدای ناکرده علامت افراطی‌گری و تندروی است و کلید این کار در اختیار مردمی است که 24 خرداد پای صندوق‌های رای می‌روند. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

به سمت "تئوری توهّم توطئه" نرویم

اگر به سمت تئوری توهم برویم و فکر کنیم که جهان علیه ما متحد شده و راهبرد مقابله و جنگ به معنای تقابل همه‌جانبه را در نظر بگیریم؛ روابط ما مسیر خوبی را طی نخواهد کرد ... در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

در رابطه با آمریکا "تخاصم زدایی" کنیم

چون روابط ما با آمریکا در حدّ تخاصم است باید با اتخاذ تدابیر، رابطه را حداقل به تنش برسانیم. اکنون نمی‌توان گفت می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم چون ما در مرحله تخاصم و تهدید هستیم. 8 یا 10 سال پیش می‌توانستیم بگوییم تنش‌زدایی اما اکنون باید بگوییم باید روابط را به تنش‌زدایی برسانیم. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

من اعتدال گرا هستم

بنده یک اعتدال‌گرا هستم و همیشه با اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل آشنا بوده‌ و کار کرده‌ام. خوشحالم که خطم، مسیرم و فکرم تغییر نکرده و هیچ گاه افراط‌گر نبوده و نه به سمت راست و نه به سمت چپ هم گرایش پیدا نکرده‌ام. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

باید در اداره کشور اجماع ملّی صورت بگیرد

وی با تاکید بر اینکه اداره کشور به مفهوم استفاده از همه کارشناسان و متخصصان است، گفت: باید در اداره کشور اجماع ملی صورت گیرد و اجماع ملی نیز یعنی اجماع همه مسئولان رده بالا همزمان با همراهی جامعه. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

اگر افراط نبود احتیاج به حصر خانگی نبود

به واژه فراجناحی علاقه دارم و آن را دوست دارم. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. سیاسیون می‌گفتن اگر روزی دولت و مجلس و قوه قضائیه همه یک خط بشوند چه می‌شود؟ ... می‌گفتند هماهنگی بشتر می‌شود، پول نفت هم که هست، دنیا گلستان می‌شود؛ ما دیدم نشد که با یک جناح بشود کشور را اداره کرد ... من با افراط و افراط گری اصلاً میانه‌ای ندارم. اگر افراط نبود، 4 سال پیش نه اردوکشی خیابانی را شاهد بودیم و نه نیاز به قوه قضائیه و نه زندان و نه حصر بود. دولت من فراجناحی خواهد بود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

به هاشمی در رسانه ملّی ظلم شد، وقت می دادیم از خودشان دفاع کنند

در رسانه‌ها و رسانه ملی به خیلی‌ها ظلم شد؛ ای کاش می‌شد آنها هم می‌آمدند از خودشان دفاع می‌کردند، آن شب که به آنها تهمت زده شد، کاش صبح فردا صدا و سیما به آنها زنگ می‌زد و وقت می‌داد ... خیلی بزرگان را می‌شناسم که در زندان شاه شلاق خوردند اما به آنها در رسانه و صداوسیما توهین شد؛ اما این سازمان با عدالت رفتار نکرد؟ ... امام زمانی به مجلس دستور داد که اگر در پشت بلندگو به کسی اهانت شد، به او وقت بدهید. آقای عابدینی (مجری) به رئیس سازمان بگویید به آنهایی که کم و بیش توهین می‌شود، به آنها وقت بدهید تا از خودشان دفاع کنند، ضرر نمی‌کنید. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)


برنامه های اقتصادی

کشور دچار تورّم و رکود اقتصادی است

روحانی در ادامه در حالیکه حرفی از برنامه های خود به میان نیاورده بود با برشمردن نقاظ ضعف اقتصادی کشور گفت: امروز گرچه با مشکلات مهم اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و سیاست خارجی مواجه هستیم، گرچه رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت منفی بود به جای آنکه 8 درصد باشد، گرچه سرمایه گذاری قرار بود 8.7 باشد به 1.2 درصد رسید، گرچه بیکاری از 11 به 12.2 افزایش یافت، گرچه تورم از 10.3 به 30.5 متاسفانه ارتقاء یافت، گرچه بداخلاقی‌ها در جامعه ما اوج گرفت، گرچه قیمت دارو بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد، گرچه شکاف در جامعه بیشتر و بیشتر شد، اما ما در ایران بزرگ و با عظمتی زندگی می‌کنیم که دارای منابع بسیار غنی است ... مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت آغاز می شود. مشکل از تصمیمات فردی شروع می شود، مشکل از عدم مشورت آغاز می شود ... مشکل بی‌ثباتی‌هاست؛ چقدر مدیران در حال تغییر و تحول در این 7 - 8 سال بودند؟ مهمترین وزارتخانه استراتژیک و اقتصادی نفت، 4 بار مدیر ارشد و وزیرش جابجا و تعویض شد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

وی به جای پرداختن به برنامه های اصلاحی خویش با نقد عملکرد دولت فعلی گفت: من از مردم می پرسم، کدام خانواده است که بیکار نداشته باشند ... قرار بود که در چشم انداز حداقل رشد اقتصادی ما 8 درصد باشد، در سال گذشته به طور متوسط این رشد 3 درصد بود و سال جاری هم که مسئولین می‌گویند، منفی یا زیر منفی است. وضع بیکاری و وضع تورم کدام کشور 30 درصد است، تورم عربستان 2.9 در سال 89 بوده اما ما تورم‌ نقطه به نقطه ما بالای 30 بوده است. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

حلّ معضل بیکاری با صنعت توریسم امکان پذیر است

یک نکته ساده بگویم؛ ما 3 میلیون و 300 هزار بیکار داریم و اگر در سال 10 میلیون توریسم وارد کشور شود؛ 13/6 میلیارد درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می‌شود یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی ما می‌توانیم بیکاری را حل کنیم. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

در 100 روز تحوّل اقتصادی خواهم ساخت

در برنامه مدون من؛ برنامه کوتاه مدت یکماهه و صد روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با اینجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که امروز مشکل دارند، مشکلات آنها را در آن مدت کوتاه حل و فصل کنیم‌. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

با اتمام 41 هزار واحد صنعتی نیمه تمام، 500 هزار شغل تولید می شود

الآن بیش از 41 هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم که اگر فقط 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه اینها کامل شده و می‌تواند 499 هزار نفر را مشغول به کار بکند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

بهبود اشتغال مورد نظر دولت من است

روحانی بدون اشاره به شیوه های عملیاتی و اجرایی گفت: "دولت تدبیر و امید" در اولین قدم، تلاش می کند که محیط کسب و کار را به طور دائم بهبود بخشیده و البته برای کوتاه مدت هم بسته‌های تشویقی ویژه‌ای خواهیم داشت. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

اگر بتوانیم ثروت ملی را افزایش دهیم، می‌توانیم زندگی و معیشت مردم را بهبود بخشیم و برای ایجاد ثروت ملی باید بهبود فضای کسب و کار است انجام دهیم ... با بهبود فضای کسب و کار می‌توانیم تولید را رونق دهیم که در این صورت ارائه کالا و خدمات در بازار بیش از میزان تقاضا خواهد بود ... (پس) تعادل قیمت به وجود می‌آید. نقدینگی به خاطر عدم بهبود فضای کسب و کار به سوی دلالی و گاهی سکه و ارز و گاهی زمین و مسکن حرکت کرده است. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

اجرای اقتصاد مقاومتی با کاهش واردات انجام می گیرد

اقتصاد مقاومتی آن است که نگذاریم بیکار در جامعه باشد. اقتصاد مقاومتی آن است که خرج‌های بی‌جای دولت را کم کنیم. اقتصاد‌ مقاومتی آن است که به جای شعار، برنامه ریزی کنیم و به صورت مداوم واردات زیاد نشود و در مقابل، تولید داخلی ما افزوده شود. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

در کنار پرداخت یارانه ها، یارانه کالاهای اساسی می دهیم

یارانه باید هدفمند بشود ... الحمدالله قدم اول هدفمندی یارانه‌ها ولو ناقص، اجرا شد. ای‌کاش هدفمندی یارانه‌ها براساس همان شکلی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود، اجرا می‌شد ... هدفمندی یارانه مصوب مجلس و قانون است و باید ادامه پیدا کند. اما برای ادامه باید نواقص گذشته را جبران کنیم. معتقدم که در کنار این یارانه نقدی، ما نیاز به یارانه کالایی داریم. در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی، یارانه‌کالایی برای کالاهای اساسی داده خواهد شد تا قشرهایی که دهک‌های پایین و آنهایی که بیشتر در فشارند، دغدغه نداشته باشند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

یارانه ها صدقه دادن به مردم است

وی در رابطه با پرداخت یارانه ها گفت: «دولت تدبیر و امید» دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم اصلا به این 45 هزار تومان نیاز نداشته باشند ... صدقه دادن افتخار نیست ما اگر زندگی مردم را خوب کنیم، مردم با افتخار مالیات می‌دهند و نیازی به دست درا‌زکردن نخواهند داشت؛ من کاری می‌کنم که دولت به سمت مردم دست دراز کند نه اینکه مردم به سوی دولت دست دراز کند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

باید بتوانیم 5 میلیون نفرفاقد بیمه درمانی را تحت پوشش قرار دهیم

امروز 5میلیون نفر در کشور ما فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که باید بتوانیم این بیمه را توسعه داده و همگانی کنیم ... تمام مردم باید از بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند تا مخارج سنگین درمان تعادل یابد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)


برنامه های فرهنگی

فرهنگ با دستور احیاء نمی شود

وی در سخنانی کلّی گفت: ما باید اخلاق را در جامعه احیا کنیم. فرهنگ چیزی نیست که بشود دستوری به مردم اعلام کرد. در مسائل فرهنگی با مردم باید تعامل کرد. (برنامه «با دوربین»- شبکه 1 سیما)

کسی که می خواهد نقد کند، نباید لکنت داشته باشد

عدالت یعنی در جامعه، هر کس می خواهد حرف بزند، لکنت نداشته باشد؛ نقد کند و حرف بزند و چنین جامعه‌ای علوی است. عدالت از اعتدال می‌گذرد و اگر اعتدال نباشد و تندروی‌ باشد، ما به عدالت نمی‌رسیم؛ عدالت می‌تواند ملتی را به عزت برساند. («گفتگوی ویژه خبری»- شبکه 2 سیما)

مسئله آزادی بیان و نقد دولت بسیار مهم است زیرا هیچ کشوری بدون آزادی نمی‌تواند به توسعه دست یابد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

دنبال این هستم که ایرانیان مشکل دار هم بتوانند به کشور بیایند

زمانی که دبیر «شورای عالی امنیت ملی» بودم جوانان ایرانی که در خارج هستند با اینکه دوره سربازی را نگذرانده بودند، می‌توانستند سالی سه ماه به ایران و این جز افتخارات من است. باید کاری کنیم، تمام ایرانیان به راحتی به ایران بیایند و بازگردند. من به دنبال این هستم که ایرانی هایی که مشکل دارند نیز بتوانند برای مدت کوتاه به ایران بیایند و بازگشت آنها تضمین شده باشد. (برنامه «انتخاب ایرانی»- شبکه جهانی جام جم)

8- «محمّد غرضی»


برنامه های سیاسی
پول دولت برکت ندارد

به عنوان یک ندادهنده می گویم اقتصاد کشور را خوب می شناسم و در این کشور کارهای بسیار زیادی انجام داده‌ام مانند شبکه های تلفن و پست و راه. تمام اینها را در دوره جنگ انجام داده‌ایم ... علت اینکه توانستیم اینکار را انجام دهیم این بود که به دولت تکیه نکردیم. پول دولت برکت ندارد. شبکه تلفن فرسوده را به پیشرفته‌ترین شبکه تلفن تبدیل کردیم اما از کیسه دولت استفاده نکردیم. الان 105میلیون مشترک داریم که اینها سرمایه ملی است

متخصّصان نوامیس کشور هستند

تا الان هر دولتی آمده سر کار مسئولان دولت های قبلی را خانه نشین کرده و از نیروهای متخصص دولت قبلی استفاده نکرده است. امیدوارم دولت های بعد از این استفاده نکنند و کشور بتواند از نوامیس خود که همان متخصصان هستند استفاده کند.

استانداران را مردم انتخاب کنند

بایستی در هر استان جوابگوی مردم خود استاندار باشد نه اینها همه تهران نشین بشنوند به خاطر اینکه کسی به شکایتش رسیدگی نمیکند. باید 30 تهران داشته باشیم. راهکار این است که انتخاب استانداران را به رای مردم همان استان بگذاریم. هر استاندار با رای ملت به مدت 4 سال استاندار شود. فقط یک شرط برای استاندار می گذارم که خدایی نکرده ذهنیت تجزیه‌طلبی نداشته باشد.

وزیر شدن اعضای ستادهای انتخاباتی رؤسای جمهوری، در شأن کشور نیست

اینکه من ستادی تشکیل دهم و بعد رئیس جمهور شوم و بعد اعضای ستادم وزیر و وکیل و استاندار شود در شان جمهوری اسلامی نیست و هر کس هم اینکار را انجام داده شکست خورده است. باید کار را به کسانی داد که کار معناداری کنند نه اینکه روابط معناداری داشته باشند. اینکه دولت های ما ظرف 30 سال هیچکدام اعتبار اجتماعی قابل دوام گیر نیاوردند به خاطر این بود که دولت ها با ستادهایشان کار کردند لذا بنیه اجتماعی اش کم شد و توان فهم قضایای اجتماعی کم می شود لذا هزینه اش بالا می رود و بالا رفتن هزینه یعنی افزایش تورم.


برنامه های اقتصادی

تورّم علت العلل مشکلات اقتصادی است

هرچه الان در داخل تولید می شود گرانتر از خارجی است چرا که در خارج تورم پایین است و سرمایه با نرخ کم به بهره برداری می رسد.

تا وقتی که کار به مردم واگذار نشود هزینه های دولت از درآمدش بیشتر خواهد بود.
تورم جیب فقر را خالی و جیب اغنیا را پر میکند و هر دو برای کشور گرفتاری دارد.

پیشنهاد من این است که به غرضی رای ندهید ولی به دولتی رای بدهید که با تورم مبارزه کرده و تورم را به صفر برساند.

تورم کاهش یابد تولید و اشتغال شکل میگیرد و جوانان امیدوار می شوند و توسعه سامان می یابد. جوان ها هستند که میتوانند اقتدار ملی را حفظ کرده و بجنگنند هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه نظامی و هم در حوزه تکنیکی.

دولت های قبلی خدمتگزار بودند اما این کافی نیست. دولت باید بتواند ارزش پول ملی را حفظ کند و تورم را کم کند تا خانوار بتواند تثبیت شود. اگر خانوار را تثبیت نکنید، خانواده تثبیت نمی شود. انضباط فکری جامعه منوط به انضباط فکری دولت است.

۱۳۹۲/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...