نسخه چاپی

«تقسیم» آنكارا، «التحریر» قاهره می‌شود

حزب نخست وزیر تركیه برگزاری انتخابات زودهنگام در این كشور را منتفی دانست. این در حالی است كه ده‌ها هزار تن از تظاهركنندگان ضد دولتی از درخواست وی برای پایان سریعتر به این تظاهرات‌ها سرپیچی كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حسین چلیک، معاون رهبر حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه گفت: انتخابات محلی و ریاست جمهوری این کشور همانطور که برنامه‌ریزی شده سال آتی میلادی و انتخابات سراسری در سال 2015 میلادی برگزار خواهد شد.

وی پس از نشستی با کمیته اجرایی حزب در استانبول افزود: دولت آنکارا همانند ساعت کار می‌کند و نیازی به برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول حزب حاکم ترکیه گفت: جهان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما تمام شرایط در ترکیه خوب است و به دلیل آنکه مردم در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زده‌اند، باعث نمی‌شود تا دولت انتخابات زودهنگام برگزار کند.

این در حالی است که ده‌ها هزار تن از مردم ترکیه درخواست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور را که خواستار پایان بخشیدن سریع به تظاهرات ضد دولتی بود رد کرده و بار دیگر در میدان تقسیم دست به راهپیمایی و تظاهرات زدند.

همچنین پلیس ضد شورش ترکیه نیز که هفته قبل با پشتیبانی هلی‌کوپترها و خودروهای زرهی اقدام به درگیری و شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان ضد دولتی کرده بود، هم‌اکنون عقب نشسته است.

در جریان تظاهرات ضد دولتی مردم ترکیه طی یک هفته گذشته سه تن تاکنون کشته شده و نزدیک به پنج هزار تن دیگر در سراسر این کشور زخمی شدند. علاوه بر این در برلین، آلمان که جمعیت کثیری از ترک‌ها در آن ساکن هستند نیز تظاهرات هزاران نفری علیه دولت ترکیه صورت گرفت و معترضان با در دست داشتن پرچم‌های سرخ ترکیه شعار "اشغال گزی" را سر دادند.

اردوغان نیز نسبت به پاکسازی میدان تقسیم محلی که معترضان اقدام به ایجاد ده‌ها مانع برای مقابله با پلیس ضد شورش ترکیه کرده و چادرهایی برپا کرده‌اند، هیچ تصمیمی تاکنون اتخاذ نکرده است.

در سال‌های اخیر نیز منتقدان روش و منش کشورداری اردوغان را همواره با استفاده از زور و اجبار دانسته و حکومت او را حکومت «خودکامه» توصیف می‌کنند.

مخالفان دولت اردوغان آماده مقاومت پایدار در میدان تقسیم

گردهمایی اعتراضی علیه دولت اردوغان همچنان ادامه دارد. ‌روز شنبه (۸ ژوئن) هزاران تن با حمل چادر و آذوقه از گوشه و کنار شهر استانبول راهی میدان تقسیم شدند. نیروهای پلیس خود را برای مقابله با تظاهرکنندگان آماده می‌کنند.

به‌رغم درخواست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برای پایان یافتن تظاهرات، روز شنبه تجمع اعتراضی مردم ترکیه در میدان اصلی شهر استانبول هر لحظه انبوه‌تر شد. محلی که شماری از معترضان در میدان تقسیم چادر زدند، گسترده‌تر شد و معترضان خود را برای اعتراضاتی دراز مدت آماده کردند.

دو تیم مشهور فوتبال استانبول که همواره با یکدیگر رقابت داشتند، با صدور بیانیه‌ای هواداران خود را به تظاهرات یکپارچه در شامگاه روز شنبه فراخواندند.

شهردار استانبول آماده‌ی بحث با مردم

شهردار استانبول در این رابطه گفت، دولت ترکیه از بازسازی یک پادگان قدیمی عصر عثمانی در میدان تقسیم صرفنظر نخواهد کرد.

به گفته وی، در حال حاضر برنامه‌ی‌ ساختن هتل و مرکز خرید لوکس در این میدان مسکوت گذاشته شده است و قرار نیست نه فروشگاه، نه تفرجگاه و نه هیچ نوع هتلی در این مکان ساخته شود.

شهردار استانبول روز شنبه در دیدار با نمایندگان یک جامعه مدنی همچنین تاکید کرد که آماده است با تمام قشرهای مردم درباره‌ی استفاده از این بنا گفت‌وگو کند.

با این حال این مقام ترکیه عنوان داشت که دولت اردوغان در نظر دارد تا پادگان قدیمی این منطقه را بازسازی کرده و از آن به عنوان موزه استفاده کند.

از سوی دیگر تظاهرکنندگان اعلام کردند که به شیوه‌ی اعتراضات دو سال پیش مردم مصر در میدان التحریر قاهره، به مبارزات خود ادامه خواهند داد و حاضر به عقب‌نشینی از خواست‌های خود نیستند.

شعارهای ضد دولتی

تظاهرات گسترده‌ی مردم ترکیه که از اواخر روز دوشنبه 27 مه آغاز شد، در شامگاه روز جمعه (۷ ژوئن) نیز به درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس انجامید. در این درگیری مخالفان دولت به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و مأموران امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش به مقابله با آنان برخاستند. در همین حال هزاران تن در میدان تقسیم، شعار "اردوغان، استعفا بده" سر دادند.

در درگیری‌های روز پنج‌شنبه (۶ ژوئن) نیز عده‌ای، از جمله ۱۴ روزنامه‌نگار زخمی شدند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز، رفتار خشونت‌آمیز دولت ترکیه با روزنامه‌نگاران و عکاسانی را که در حال تهیه‌ی گزارش درباره‌ی رویدادهای "میدان تقسیم" بودند، محکوم کرد.

به گزارش رسانه‌ها، نیروهای امنیتی ترکیه برای ورود خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها به پارک "گزی" و "میدان تقسیم" محدودیت‌هایی قائل شده‌اند.

اعتراضات ضد دولتی معترضان در ترکیه در پی طرحی برای تخریب پارک "گزی" در میدان اصلی استانبول آغاز شد و دامنه‌ی آن با بروز درگیری‌ها، به دیگر شهرهای ترکیه گسترش یافت. این اعتراضات که ابتدا برای حفظ محیط زیست و درختان این پارک بود، به تدریج به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد.

واکنش آلمان

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان در رابطه با رفتار خشونت آمیز پلیس با تظاهرکنندگان به مقامات دولت ترکیه هشدار داد و خواهان رعایت موازین حقوق بشر از سوی آنان شد.

وی در این رابطه به روزنامه "ولت آم زونتاگ" گفت: «این تظاهرات فرصتی برای دولت ترکیه است که به اروپا و جهانیان نشان دهد، تا چه میزان برای حقوق مردم و آزادی‌ها ارزش قائل است.»

وستروله همچنین افزود که اردوغان به وظیفه‌ی خود در خصوص "آرام‌کردن اوضاع" آگاه است.

۱۳۹۲/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...