نسخه چاپی

برزیل خواستار پاسخگویی كاخ سفید شد

وزیر امور خارجه برزیل در اظهاراتی با انتقاد از اقدامات آمریكا خواستار پاسخگویی واشنگتن در مورد جاسوسی از این كشور در یك دهه گذشته شد.

به گزارش نما به نقل از رویترز، "آنتونیو پاتریوتا" با اعلام این مطلب گفت : برزیل از آمریکا خواهد خواست تا درباره جاسوسی از شهروندان برزیلی در ۱۰ سال گذشته توضیح دهد

بر اساس اسناد فاش شده، آمریکا در ۱۰ سال گذشته مکالمات تلفنی و دیگر فعالیت های شهروندان برزیلی را زیر نظر داشته است. این گزارش در شماره دیروز روزنامه "گلوبو دیلی" منتشر شده و در آن به صراحت آمده است که آژانس اطلاعات ملی آمریکا، مکالمات تلفنی و فعالیت های اینترنتی شرکت ها و شهروندان برزیلی را شنود و رصد می کرده است. البته این فقط برزیل نیست که خواهان پاسخگویی آمریکا در این رابطه شده، بلکه اغلب کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از واشنگتن خواسته اند تا توضیحی روشن در این رابطه به آنها ارائه کند.

بر اساس اسناد فاش شده، آمریکا فقط در یک ماه بیش از ۵۰۰ هزار مورد از مکالمات تلفنی، فعالیت های اینترنتی و پیامکهای رد و بدل شده میان شهروندان آلمانی را رصد کرده است. برای دسترسی به این حجم از اطلاعات، نهادهای امنیتی آمریکا با استفاده از ابزاری مخفی به نام "جاسوسی (اطلاعات) بدون مرز" اقدام به جمع آوری اطلاعات از سراسر دنیا می کنند.

جاسوسی (اطلاعات) بدون مرز ابزاری همانند نقشه های هواشناسی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا می توانند با کلیک کردن به روی نقشه هر کشوری اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری کنند. بر همین اساس فقط در ماه مارس ۲۰۱۳ میلادی ۹۴ میلیارد مجموعه اطلاعاتی از سراسر دنیا جمع آوری کرده که فقط سه میلیارد آن اختصاص به شهروندان آمریکایی دارد.

به نوشته گاردین، آژانس اطلاعات ملی آمریکا ابزاری قدرتمند را برای ضبط و آنالیز اطلاعات تهیه کرده است. این ابزار که جاسوسی بدون مرز نامیده می شود به نهادهای اطلاعاتی آمریکا این امکان را می دهد که بدانند اطلاعات ضبط شده مربوط به چه نقطه ای از کره زمین هستند .

در ابزار جاسوسی بدون مرز، هر کشوری برای خود یک رنگ مخصوص دارد که این رنگ ها اهمیت کشورها را برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا مشخص می کنند. این رنگ ها از سبز که کمترین میزان حساسیت را دارند شروع و به زرد و نارنجی و قرمز ختم می شوند. رنگ قرمز مهمترین و حساس ترین کشورها را بر روی این نقشه برای دستگاه های اطلاعاتی آمریکا مشخص می کند.

۱۳۹۲/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...