نسخه چاپی

تخریب رابطه ایران و تركیه به زیان كشور است

جوابیه اداره روابط عمومی ریاست جمهوری به كمیسیون اصل نودروابط ایران و تركیه در سیر تاریخی خود، همواره دستخوش فراز و فرودهایی بوده است و این مختص دهه‌های اخیر نیست و در قرون مختلف با اقتضائات همسایگی در روابط ایران و عثمانی به شكل معمول ادامه داشته است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، صرف‌نظر از بررسی تاریخی روابط ایران و ترکیه در یک دهه گذشته، نوعی دگرگونی اساسی در سطح روابط و نگرش‌ها میان دو کشور رخ داده که زمینه گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و حتی در مقاطعی نیز تنشهایی در مناسبات دو طرف ایجاد شده است.

از نظر اقتصادی نیز دو مختصات دو کشور به گونه ای است که سیاست نمی‌تواند بر آن تاثیرات زیادی داشته باشد و حتی برعکس این شرایط باعث خواهد شد تا رابطه تجاری و اقتصادی قوی تری بین دو کشور ایجاد شود هر چند روابط سیاسی در شرایط سردی قرار داشته باشد.

اکنون با تحرکات اخیری که در کشور ترکیه ایجاد شده است برخی را به این فکر برده است که شاید تغیرات در نظام حکومتی ترکیه شرایط را برای ایران بهتر کند به همین منظور با دکتر موئید حسینی صدر، رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و ترکیه در این رابطه به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

برخی از افراد در کشور هستند که ندانسته در ایجاد اختلاف و تشدید رابطه ایران و ترکیه تلاش می کنند در حالی که ترکیه می تواند متحد خوبی برای ایران باشد. در مورد ترکیه نباید اشتباه کرد. اول اینکه منافع ترکیه با منافع ما موازی است ثانیا ترکیه از نظر انرژی به ما وابسته است و ما نیز از نظر تجارت و صنعت می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

این دو کشور می توانند نیازهای متقابل یکدیگر را به خوبی تامین کنند. ترکیه می تواند شریک تجاری و همسایه خوبی برای ایران باشد. کسانیکه در ترکیه آشوب به پا کرده اند به هیچ عنوان طرفدار ایران نیستند, اینها حتی اسلام گرا نیستند. اردوغان جهت گیری های خوبی در گذشته داشته و حتی در مراسم شیعیان ترکیه شرکت می کند و من خودم شنیدم که چقدر با احترام در مورد امام حسین(ع) صحبت کرد.

بزرگترین شریک تجاری ما در منطقه ترکیه است اما عده ای هستند که به ترکیه بدبین هستند و قدرتمند شدن ترکیه را برای ایران خطرناک می دانند و فکر می کنند که اگر رابطه ما با ترکیه تقویت شود مسائل قومیتی به وجود خواهد آمد. اینها تفکراتی پوچ و بچگانه است. کشور ما اینقدر قوی هست و روابط مردم اینقدر به هم آمیخته است که از نظر فرهنگی، ایران به هیچ وجه تحت تاثیر کشورهای منطقه قرار نمی گیرد و نباید از این جنبه ها نگران بود.

دیگر در ایران بحث قومیتی از بین رفته است و تمام شهرها قومیت های مختلفی را می بینیم که با یکدیگر زندگی می کنند. شنیده ام کسانی ممکن است در اطراف آقای روحانی وجود دارند که نظرات منفی نسبت به ترکیه دارند. از این بابت احساس نگرانی می کنم چرا که اینها ندانسته آب به آسیاب دشمن می ریزند. در ترکیه نظر مثبت نسبت به مردم و رهبری ایران وجود دارد و با احترام از بزرگان ما یاد می کنند و نباید اشتباه کرد.

از بین رفتن آرامش ترکیه به زیان ماست و کشور ما باید روابطش را با ترکیه تقویت کند و اگر گلایه هایی از سیاست های ترکیه وجود دار د باید گفتگو حل و فصل شود. ترکیه برای ایران یک ظرفیت است که آقای روحانی می تواند از این ظرفیت استفاده کند. به عنوان رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و ترکیه امیدوارم که هر دو کشور در جهت بهبود روابط و افزایش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گام بردارند.

400 سال است که ایران و ترکیه در صلح هستند. ترکیه عضو ناتو است و این موضوع بیشتر از اینکه به ضرر ما باشد به ضرر کشورهای عربی و اسرائیل است. برخی گمان می کنند که ترکیه با اسرائیل و گروه های افراطی رابطه خوبی دارد در حالی که اینگونه نیست. تخریب رابطه خوب ایران و ترکیه به زیان ماست. ترکیه ایران را به عنوان کشوری قویتر و بالاتر از خود قبول دارد و برای ایران احترام قائل است و اگر ترکیه بلندپروازی هایی نیز دارد در برابر ایران نیست. تنها اختلاف دیدگاه ما و ترکیه در مورد مسائل سوریه است و این موضوع نباید باعث شود رابطه ما و ترکیه رو به سردی برود و منافع ملی ما و ترکیه در این است که رابطه ها قویتر باشد و اختلاف نظر ها در جایگاه خود بررسی شود.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...